Gå til innhold

Nokian Hakkapeliitta SUV vs ikke SUV


WildRover

Anbefalte innlegg

Noen som vet forskjellen på Hakkapeliitta SUV og «vanlig» Hakkapeliitta? Ser SUV-dekkene finnes i større dimensjoner, men Freelanderen skal ha 215/65R16, og da finnes Hakka 7 i begge versjoner. Samme lastindex, samme hastighetsindex og tilsynelatende likt mønster. Er det kun bokstavene på dekksiden som er forskjellig?

(Hakka 8 og Hakka R2 finner jeg kun som SUV i aktuell dimensjon.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha hørt rykter om at SUV dekk har stivere vegger.. ellers har jeg null peiling..

Samme har jeg hørt. Men lastindex'en burde også fortelle det. Det lureste er nok å ta spørsmålet til en Nokianforhandler (og svaret tilbake til tråden etterpå).

 

Edit:

Det sies om R2

- noen størrelser kun kommer som SUV

- SUV er stivere og til dels litt endringer i dekkmønster

 

Står litt om det her

http://tires.about.com/od/Tire_Reviews/fr/Review-Nokian-Hakkapeliitta-R2-Suv.htm

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er stor forskjell på gummien ja, suv er mye mye stivere og er etter min mening også bedre ;)
Etter å ha tatt på både uten suv og suv i 2 år i strekk inn og ut av containere så har jeg lagt merke til at uten suv er veldig bløte ;)

På LR er det SUV eller LT som gjelder ;) ellers må du kanskje bytte for hver sesong eller annenhver :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straight from the horse's mouth:

Hei
SUV versjonen er konstruert for SUV’er som BMW X5, Mercedes CLK, Toyota RAV4, og lignende. Altså større, tyngre kjøretøy enn hva personbilversjonen er konstruert for.
Du kan selv tenke deg forskjellen i belastning som et dekk blir utsatt for når en stor BMW X5 skal gjennom en sving, kontra hvilke belastninger som blir påført dekket når en liten personbil skal gjennom samme sving. I tillegg til tyngden til bilen, sitter tyngdepunktet mye høyere opp, hvilket gjør at dekksiden må tåle større påkjenning.
Som oftest lages en dimensjon kun i en av variantene, da det er sjelden at en personbil trenger en dimensjon som er utviklet for SUV’er.
Det har opp gjennom tidene kun vært to dimensjoner som jeg kan huske som har passet både på SUV og personbil. Dette er 215/65R16 og 235/55R17. Disse to dimensjonene passer på biler som små SUV’er, men store i personbil klassen. Eksempler på disse er Volvo XC70 Cross Country eller Ford Kuga.
Jeg har lagt ved link til hjemmesiden vår der du kan lese mer om disse dekkene:
https://www.nokiantyres.no/vinterdekk/nokian-hakkapeliitta-r2/
https://www.nokiantyres.no/vinterdekk/nokian-hakkapeliitta-r2-suv/

Med vennlig hilsen
Kjetil Røssel
Markedskoordinator
Mob: +47 911 55 274
kjetil.rossel@nokiantyres.com
www.nokiantyres.com
Nokian Dekk AS


Emnet: Tekniske spørsmål


Min tilbakemelding: Hei
Hva er egentlig den tekniske forskjellen på samme vinterdekk med /uten "SUV"?
F.eks
"Nokian Hakkapeliitta R2 SUV" vs "Nokian Hakkapeliitta R2"?
Er mest interessert i de piggri vinterdekkene, men en generell forklaring hadde også vært fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og litt utdypende

 

 

Hei igjen

Gummien i slitebanen er ganske så lik, men mønsteret er litt annerledes for å takle den ekstra tyngden. Som du kan se på bildene på hjemmesiden er det litt lenger mellom seipingene samt at mønsterblokkene er større.

Med vennlig hilsen

Kjetil Røssel


Sendt: 11. november 2016 13:51

Emne: RE: Tekniske spørsmål

Hei

Takk for kjapt svar.
Da forstår jeg det sånn at det er stammestivhet og ikke gummiblanding som er forskjellen?

Jeg spør som landrovereier på vegne av en diskusjon på landroverforumet, skjønner du.

Mvh

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far fikk montert SUV-dekk på rav4'n. Men etter min synsing om dekk mener jeg egentlig det hadde gått helt fint med vanlige Hakka. Ville heller hatt SUV-dekk på passaten til moder'n f.eks, som faktisk er en tyngre bil. Som han sier er det jo vekten på bilen som avgjør hvilket type dekk som er nødvendig. Mener å ha lest en artikkel på Dinside om dette en gang.

 

På Freelander 1 tror jeg det går helt fint å kjøre vanlige Hakka. Er nok mer komfort i det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...