Gå til innhold

Vindusviskerproblem Freelander


rtollef

Anbefalte innlegg

Sånn helt plutselig har det begynt å skje merkelige ting med vindusviskerne. (FL/2006/TD4/Aut.)

 

Det fungerer greit i alle posisjoner som ikke innebærer intervall (i alle hastigheter), men når intervallbryteren slås på, så stanser viskerne midtveis på ruta og blir stående der, og jeg må bruke normal hastighet for å "tvinge" den ned.... men da stopper den heller ikke i startposisjon, men går opp igjen og stanser midt på ruta. Det samme skjer når man bruker "hurtigløsningen" ved å klikke bryterarmen ned en gang, for å sette i gang en enkelt runde med viskerne. Da stanser de og midtveis.

 

Virker som om de er helt ute av kontroll, og ikke finner tilbake til startposisjonen,

 

Jeg har søkt rundt på forumet men ikke funnet noe relevant info. Men kanskje noen har en eller annen idé?

 

I disse dager med snø, sludd og regn merkes jo dette godt. :)

 

Har en tanke om at det kan være et relė eller et eller annet feil på det elektroniske. Virker jo som alt på rattbryteren fungerer og sender signal til å sette i gang viskerne, men et eller annet sted etter dette, så går det gæernt.

 

Idéer?

Endret av rtollef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei... jeg har lest gjennom tråden.... skal forsøke å sette meg bedre inn i dette...

 

Betyr det at du mener relė-tanken kan avblåses helt? Eller kan det være en elektrisk feil?

 

Lodde pussermotoren betyr vel inne i selve motoren så vidt jeg kan forstå. (?)

Endret av rtollef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: tusen takk for det som viste seg å være det helt korrekte tips.

 

Dersom andre opplever noe lignende så beskriver jeg fremgangsmåten her:

 

Jeg demonterte av alt vindusviskerarmer, deksler osv. for å komme til selve motoren, og denne var festet med tre 10 mm bolter. (Vær forsiktig med plastproppene - de må lirkes veldig forsiktig ut ellers knekker de)

 

Hadde god hjelp av denne tråden for selve demonteringen:
http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=19719

Viktig: Vindusviskerne bør stå i startposisjon før en begynner å demontere dem. Gjør alt så mye enklere når ting skal på plass.

 

Motoren er ikke mulig å åpne uten at man borer opp de naglene som føyer lokker sammen. Det er 5 eller 6 av dem. Brukte 5-6 mm bor og boret helt gjennom slik at jeg kunne få plass til poppenagler til slutt.

Når lokket er av, så ser man børstene tydelig. Eventuelle rester av naglene må slipes bort eller bores forsiktig bort. (Pass på å ikke få metallspon ned i mekanismen)

 

Jeg fjernet så noe av fettet og skrapte vekk noe på kontaktflaten som så ut som rester av den ene børsten. Så litt "brent" ut.

 

Så tok jeg litt enkjernet kobbertrå (ca 1 mm tykkelse) og bøyde til en "U" og loddet en slik på hver av de to børstene som står som par på den ene siden. Den runde enden av U'en vendte jeg ned mot kontaktflaten. Bente børstene (som har en viss fjæring) litt ut slik at de presser enda litt bedre ned mot kontaktflata.

 

Det lå en slags plastfilm mellom lokket og motorchassiset. Her vasket jeg forsiktig med rødsprit, og tørket det rent for deretter å legge på en tynn lisse med silikon rundt kanten.

La lokket forsiktig på, og poppenaglet det fast med 4 mm poppenagler.

Monterte tilslutt motoren på plass på bilen, og deretter alle deksler og plastplugger.

Det store og svært spente øyeblikket kom, og jeg kunne konstatere at alt fungerte akkurat slik det skulle. Viskerne fungerte i alle posisjoner og i intervallmodus.

:-)

Vet ikke hvor lenge denne reparasjonen holder, men forhåpentligvis en god stund.

Tipper det går an å fixe motoren enda en gang om det skulle være problemer senere. Uansett så er det tydeligvis "piece of cake" å skifte motoren ut med en ny, dersom det blir aktuelt istedet.

Men igjen Roy - hjertelig takk for bra tips.

 

 

 

 

Endret av rtollef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spesielt god bildekvalitet, men de forteller litt om hva som må gjøres.

Jeg tilbringer ettermiddagen i garasjen og skal skifte girkasse på en 2000 Passat 2,5TDI 4-motion Tip Tronic.

Litt trangt og jeg savner en løftebukk.

Men det var en bilmekanikerfetter som sa at her måtte motoren ut, og da jeg sa at det tror jeg ikke, så fikk jeg beskjed om at da kunne jeg gjøre jobben selv.

Så da må jeg gjøre det uten å ta ut motoren.

Autodata sier 8 timer.

Hvor lang tid bruker Halvorsen?

wiper_51.jpg

wiper_61.jpg

wiper_71.jpg

wiper_81.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...