Gå til innhold

Ombygging av lastebil


anthen

Anbefalte innlegg

Har spurt på litt andre forum, men ingen som har noen konkrete svar der hvor jeg har spurt.

 

Jeg sitter å vurderer/planlegger bygge om en 7,5t IVECO EuroCargo, MAN 8.153 etc.(lett lastebil altså), fra distrubisjonsbil(adskilt førerhytte og lasterom), til bobil(felles førerhytte og borom). Dette krever selvsagt at jeg må skjære høl i bakenden på hytte, og fremenden på skap. Relativt store hull.

 

Jeg er jo klar over at hytta må kunne vippes frem, men det har jeg en løsning på. Spørsmålet er om Vegvesenet godkjenner slike omfattende endringer i konstruksjonen? Hytta og rommet blir forøvrig "sammenknyttet" av enten en feit gummibuffer, eller noe annet som tåler litt vibrasjoner, men også er tett. Skapet blir stabilt, det skal uansett innredes og seksjoneres. Er hytta jeg er nærvøs for.

 

Så, hva tror folket? Noen med hestebil som har erfaringer? :)

 

Seter, innredning osv. er ikke noe problem, har allerede en godkjent bobilombygging på samvittigheten så det har jeg erfaring med.

 

(JA, jeg har sendt mail til Statens Vegvesen og spurt nesten ordrett om det jeg har skrivd her, men ble bare henvist til reglementet for campingbil. Betyr det at de sa ja? Skal uansett ta en tlf til de i morgen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du gjøre store forandringer på hytten, vil nok tilsynet kreve dokumentasjon på at dette er OK. Hva med å ta kontakt med importør/forhandler eller ombyggerfirma som kjenner biltypen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ta en tlf til Kingsrød. De bygger de jo om i stor stil. Spørsmålet er vel om de gidder å hjelpe noen de neppe kommer til å tjene penger på <_<

 

Eller kanskje til Iveco? :)

Endret av anthen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noen sikkerhetskrav på lastebilhytter.

Problemet med opmbygginger kommer hvis du skal registerere den opp til flere passasjerer, type brannbil mannskapsvogn.

 

Du og kjæresten skal vel kuske rundt, så sikkerheten setter du vel høyt uansett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker men jeg tror ikke Kingsrød bygger bilene selv,

Vi har noen hestebiler som kunder på jobben, ingen har lenger tippbar hytte men har lagd luke i gulvet, et he..... å skru på

stort sett bruktimport fra øya og da er de jo allerede "godkjent"

Kan sjekke opp litt i morgen siden jeg jobber med IVECO

 

Jari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg ringt litt rundt i dag :)

 

Vegvesenet ble jeg akkurat for sene på. Min kontaktperson hadde gått for dagen, så gadd ikke spørre å grave noen andre omtrent i stengetida.

 

Men! Ringte IVECO Norge, og de hadde litt fornuftig å si :) For det første -ville- det bli en svakhet, men tvilte på at det ville bli en stor betydning. De sa også "det er jo ingen krav om hvor stiv en hytte skal være", så mellom linjene prøvde de nok så at det ville gå bra. Ble henvist til ombygger for å få et konkret svar, så da blir det å ringe Berg Karosserifabrikk f.eks. til mandagen, og høre hva de gjør, og om de har noen spesielle papirer. Kingsrød bygger ingen biler selv, kun importerer fikk jeg vite.

 

Men da ser det ut til at det er lys i tunnelen... :D

 

@ Vidar: Det er det problemet jeg ser for meg og... De sitteplassene jeg skal øke med, befinner seg jo nå i det tidligere lasterommet. Får bare legge under noen massive stålplatebiter der hvor sittegruppene festes, og evt. sveise noen stag derifra til ramme. Bør kunne bli godkjent :) Bobil/hestebilombyggerne setter jo trossalt inn godkjente sitteplasser i "lasterommet" de også, så det bør vel gå.

 

@ qncr: Valget vipper egentlig mellom en 3,5t xtralang/høy varebil, eller en 7,5t lettlastebil. Og når lastebilene i enkelte tilfeller går billigere enn varebilene, og begge uansett må innredes, er det kjekt med stor plass innvendig :) Skal bare brukes på motorveicruising med henger bakpå, ikke som den du illustrerer med :P

 

@ Jari: Hadde vært fint om du kunne sjekka litt :) Har tenkt med det med vippe hytte problemet, vet at hestebilene bruker luke i gulvet... Da er det store spørsmålet: er denne luka i alle hyttetyper? Det stiller jeg med særs tvilende til, så har funnet ut en finurlig løsning som tillater meg å vippe frem hytta bare ved å fjerne noen glassfiberpaneler.

Endret av anthen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)sveise noen stag derifra til ramme. (...)

Virrestag?

 

Disse stagene bør ha samme mulighet til å vibrere som resten av karossen, men du er etterhvert en dreven bilbygger, så dette vet du vel......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virrestag?

 

Disse stagene bør ha samme mulighet til å vibrere som resten av karossen, men du er etterhvert en dreven bilbygger, så dette vet du vel......

 

Vel, litt usikker på hva du tenker nå, men ettersom jeg ikke er helt sikker på hva gulvet i et distrubisjonsskap er laget av, og hvor sterkt det er, så tenkte jeg på å montere noen kanaler ut fra rammen som skapet står på, langsmed gulvet til skapet, og til boltene/platene/skivene til sete og setebelteinnfestning. Vil vel ikke vibrere så fryktelig mye det :)

 

Varebilen jeg bygde om nå fikk jeg jo godkjent kun med litt vinkeljern under hver bolt, men det var jo siden gølvet var stål + tjukk vannfast finèr + parkett

Endret av anthen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville holdt meg langt unna biler med skap brukt til kjøtt eller dyretransport. :ninja: I allefall om du har tenkt å benytte skapet som boenhet...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linker! :D

 

Her og, er det noen som har gjort det jeg tenker :) Eneste er jo at de bygger hestedel, der bygger jeg heller soverom, og utvider stua.

 

http://www.jimfranklin.info/truck/index.html

 

http://www.suntrekker.zoomshare.com/1.shtm...'s%20Camper

Endret av anthen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega gjorde dette på en eldre Scania 142H.

 

Dette var da en normal dobbelthytte og det var ikke noe problem å ta ut sengen bak og erstatte dette med seter. Ble ikke skjært hull inn til skapet, kun montert seter i hytten og skap innredet til camping med stor verandadør helt bak og liften fungerte som terrasse, ja.

 

Bilder under byggingen ble forevist BT som mente dette såmeget bra ut og godkjente dem som 4 eller 5 seter.

 

 

Slik sett ville jeg da kanskje heller sett meg etter en Atego dobbelthytte, kontra jobben med å skjære hull i bakveggen. Hvorfor ikke se på en buss ?

En bedre mulighet er MB T2 serien, store gode biler som også har vært levert som både kombi og campingbil. Blir ikke så mye lastebil heller :-)

(sier han som digger å kjøre stort)

Endret av Blom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi busslappen koster det dobbelte av C1 lappen;) Og ja, jeg vet jeg kan regge den som minibuss, men hvis jeg først skal ha meg buss da har jeg et alvorlig oppbevaringsproblem i forhold til en liten c1 :P

 

Men joda, buss hadde vært praktisk det.. midt, eller frontmotor.

 

MB T2?

 

EDIT: Ah, en sånn en ja! Ja, de digger jeg :) De er tøffe ;)

Endret av anthen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega gjorde dette på en eldre Scania 142H.

 

3165885103_a06eac96d6.jpg?v=0

Kanskje ikke helt ok med c1; men flotte biler........

Endret av EHS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...