Gå til innhold

Fargekoder og lakkfarger


Anbefalte innlegg

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Jeg ser fortsatt ikke annet enn LRs egne fargekoder der - og på Mr Hulls andre sider (som Steinar også linket til tidligere i denne tråden) er der enten LR-koder eller BS381C / RAL-koder, men ingen "link" mellom dem (untatt i de få tilfeller hvor LR har brukt en standardfarge og gitt den et LRC-nr); ei heller noen blandingsoppskrifter for Tangiers Orange eller andre LR-farger...

Dessuten er der noen feil og unøyaktigheter i de listene, f.eks. kan ikke LRC-578 tilsvare både RAL-2010 og RAL-2011 rolleyes.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt bidrag til fargepaletten:

user posted image

 

Denne lakket jeg selv etter å ha kjøpt følgende lakk:

user posted image

 

Lakken er ikke helt korrekt til en SI, men det er en Land Rover farge fra 80-tallet (???) en gang.

 

Jeg synes den kler den litt mørke fargen, jeg smile.gif

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for bidraget, Baard.

Nederste linje på lappen tyder på at det er LRC-476 - som ganske riktig kalles Pembroke Grey, eller Pennine Grey smile.gif

Vet du hvilken leverandør / lakktype den andre koden (78348) er for ? Det ser ut som et DuPont nr huh.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for bidraget, Baard.

92149[/snapback]

 

Ingen årsak biggrin.gif

 

Nederste linje på lappen tyder på at det er LRC-476 - som ganske riktig kalles Pembroke Grey, eller Pennine Grey  smile.gif

Vet du hvilken leverandør / lakktype den andre koden (78348) er for ?  Det ser ut som et DuPont nr  huh.gif

92149[/snapback]

 

Ååå, nei, dessverre. Som du ser av datoen på kvitteringen er det lenge siden jeg kjøpte denne lakken. Det er mulig det er fra DuPont, men jeg vet ikke. Jeg husker vi bladde i noen bøker etter Land Rover farger, men bøkene hos Autolakk gikk ikke langt nok tilbake for å riktig farge til 1957-modeller.

 

Jeg tror Autolakk fremdeles eksisterer i Rygge, men de har flyttet fra stedet der jeg kjøpte lakk den gang da. Kanskje de har tatt med seg de gamle bøkene unsure.gif

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er artikkelen oppdatert med et par nye blandingsoppskrifter og NCS-farger.

Kommer også til å legge ut info om LRs egne farger/fargekoder, samt BS381C og RAL farger - men har ikke helt bestemt meg for om dette skal inn i den eksisterende artikkelen eller om det bør legges i en (eller flere) egne artikler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte St. Hanshaugens Farvehandel i dag for å få koden til lakken som er på min bil. Det er lakken som er beskrevet under Land Rover siden på HMKF sin hjemmeside.

 

Problemet er at de ikke hadde noen kode, men jeg fikk blandingsmengden beskrevet som følger: (Land Rover Oliven Grønn)

 

0,12 liter lakk.

 

i 54 26,6

i 23 31,7

i 53 32,4

i 61 32,6

i 32 32,7

i 91 40,8

602 (usikker på hva det er) 129,3

Sikativ 136,1

 

Er det noen som har noe ide om hva dette er? Holder det å ta med dette til en fargehandel og få de til å blande ut fra dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til å være en oppskrift for å mixe lakk "fra grunnen", istedet for på en base. Om din lokale fargehandler klarer å oversette oppskriften til noe han kan blande, må du nesten spørre ham om. En billakk-pusher vil nok forstå oppskriften.

 

Kanksje like enkelt å ta med bilen (eller en bit av den) og få målt fargen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

"Økonomi" Tangiers Orange - G4

 

SCANOX Quick emaljelakk

 

0,9 liter Gul - Orange - Base

 

Blandes med: Butinox Color System

 

Som ved 0,5 liters boks

 

Produkt: Quick Lakk

Kode: 0083 Signalrød

Opprinnelse: Scania Decorative:Quick

 

Som ved 0,5 liters boks

 

Produkt: Quick Lakk

Kode: 0080 Orange

Opprinnelse: Scania Decorative:Quick

 

Dette gir da en fin farge som ligner på G4, men har litt mere rødt i seg.

(Blir slik mere lik G4 fargen, slik den ser ut på bilder).

 

Jeg lakket jo Lillefot med, original "Tangiers Orange Billakk". Men jeg synes denne

fargen ser bedre ut. excl

 

Jeg burde vel ikke gitt ut koden, for nå blir vel alle bilene Orange :o

 

Men det er jo hyggelig å kunne dele litt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk ! Da blir den lagt ut i artikkelen i løpet av morgendagen ;)

 

 

Jeg burde vel ikke gitt ut koden, for nå blir vel alle bilene Orange :o

Ikke mine - jeg foretrekker røde biler, jeg blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fargene ble scannet inn av butikken, blå fargen kommer fra innsiden av luftelukene og limestone fargen fra innsiden av tak(muligens litt mørk).

Maling blandet med 20% owatrol og påført med syntetisk rulle.

 

Marine blue:

 

BENGALACK EMALJELAKK 90 (I)

Base: B-BASE

BS057 OK028½ SS146½

Korrigert resept

Fyllingsgrad: 97.1%

Jotun Multicolor

 

 

Limestone:

 

BENGALACK EMALJELAKK 90 (E)

Base: A-BASE

OK059½ RE005½ SS012

Korrigert resept

Fyllingsgrad: 92.4%

Jotun Multicolor

 

Bilde:

gallery_529_9_189773.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei, er det noen som har fargekode til Masai Red? Har prøved å finne den på nettet uten suksess. Det er på tide å få dekket over den frihåndsmalte kamuflasjefargen på Serie IIIen...

 

Masai Red LRC-378 (bokstavkode CCC)

 

Flere fargekoder her :

"Vanlig" lakk

Metallic/Mica

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fotoeksempel på

 

NCS: S6020-G90Y

 

Denne standardfargen gir en litt lysere fargetone enn underlagsfargen på x-mil, men er ganske så kledelig.

50/50 blanding av fenom og bengalack gir halvblank og litt hardere overflate. Mindre klissete å håndtere enn

rein bengalack.

 

Navneforslag?

 

med_gallery_3296_9_632139.jpg

Endret av Ygz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hvordan konverterer jeg BS-koder til moderne fargeskala?

 

Jeg skulle gjerne blande noen bokser med RAF Blue iht British Standard BS381C (fargenr 633), men min lokale fargehandler har aldri hatt høyere øyenbryn.

Hilsen Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett annet søk på google så ser jeg at kjær farge har mange nummer:

 

BS381C Colours: 633. RAF Blue.

 

Pantone Colour Code: 549C (RAF or Sky Blue)

 

CMYK for print: Cyan = 52% Magenta = 6% Yellow = 0% Black (K) = 25%

 

Paint codes from Herberts for Series I's: RAF Blue 37262

 

Og fra wiki.

 

sRGB og HSV fra wiki linken er jo "moderne" fargeskalaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så har jeg alle fargekodene på Land Rover liggende på dataen, men det er litt vanskelig å laste ned her...12 sider PDF

 

Han Solo

 

Send dem til meg på email, så skal jeg publisere slik at de er tilgjengelig herfra.

 

Hilsen Eivind

 

(eposten min sender jeg på pm)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Jeg tenkte meg og få blandet noen liter med lastebil-lakk i fargen "deep bronze green"

Men hva slags fargekode skal jeg bruke da?

 

 

Hvis man handler hos lakk-forhandler, har de sikkert koden fra bilmerke? Vet at "STEEL" var stor leverandør på lastebillakk tidligere, men mulig et annet navn/merke nå. Selv hadde jeg litt lyst til å finne "Masai red" i benga, men aner ikke kode, så valget faller trolig på tettlakk fra du-pont eller lignende...og det blir jo forøvrig et resultat/en kvalitet man har igjen for på sikt, også med tanke på en bils verdi, ikke minst. Noterte masai red LRC-378 (bokstavkode CCC), og tar dette med til forhandler, men de har trolig en grei oversikt fra før blush .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så har jeg alle fargekodene på Land Rover liggende på dataen, men det er litt vanskelig å laste ned her...12 sider PDF

 

Han Solo

 

 

Jeg har orginal fargekode fra bilen men finner ikke den fargen på noe fargekart hos lakkleverandører.

Står: White Savarin MXC 8336

RTC 6870A aerosol

RTC 6870T touch-up

 

Multona har noe som heter: Alpine white LRC 456 med sprayboks kode 0050

Er det samme fargen??

Men de har også LRC 456 (Y) og LRC 456 (L).

Forvirrende dette her, er Y og L andre nyanser av samme? eller er de like? Og hvilken av de har jeg?

Endret av tiopet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...