Gå til innhold

Hva slags olje bruker dere på motoren?


Anbefalte innlegg

Biltema sin 5w-40 helsyntetisk duger i haugevis. Den sørger for god kaldstart og holder motoren ren innvendig. Gunstig for de hydrauliske ventilløfterne. Vi må huske at K-motoren såg dagens lys i begynnelsen av 90-tallet, og har derfor ikke behov for noen sære oljespesifikasjoner. Det viktigste er oljeskift ofte nok. Liker å si at det bør gjøres årlig eller hver 12000km. Det som inntreffer først. Det går ca 4,5 liter på et skift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok,takker for nyttig info. Mener jeg har lest et sted om oljeskift hvert halvår å faktisk,skjønner det iallefall bør være ofte,men samme det,bare det er til det beste for motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

tror paddocs har filter/plugg pakke til FL1 i hvert fall til 14£ + frakt.. på 20£.. så ta med en sånn når du kjøper noe :D

ellers går det vel under tollgrensa uten..

 

Hei,

 

Hvis det kun er oljefilteret du trenger, så får du dette til under 150kr over disk på Meca o.l. her på berget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror paddocs har filter/plugg pakke til FL1 i hvert fall til 14£ + frakt.. på 20£.. så ta med en sånn når du kjøper noe :D

ellers går det vel under tollgrensa uten..

 

Brit-car bruker posten på småpakker, så for lett småtteri lønner det seg ofte å sjekke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syntetisk har aldri vært bra for hydr løftere det er ikke laget land rover som har godt av syntetisk olje får sikkert mange :( sure fjes nå men det går bra bruk kendall 10-40 vinter og 15-40 eller 20 50 sommer så er du sikker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei,

 

Hvis det kun er oljefilteret du trenger, så får du dette til under 150kr over disk på Meca o.l. her på berget.

 

Hadde "bonus" poeng til gode etter å shoppe noe annet der så jeg betaler bare frakta.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Spørsmål 1:

jeg har nylig kjøpt en brukt Freelander diesel 2009 mod. Jeg ser det er litt lite motorolje og vet ikke hva slags olje det er på den nå. Er det greit å etterfylle på med biltema 5w-40 semisynteisk motorolje?

 

Spørsmål 2:

Neste gang jeg skal skifte motorolje og filter, hvilken olje anbefaler dere?
Olja som Land Rover anbefaler, Motor Castrol Magnatec 5w-30 er svinaktig dyr, finnes det billigere alternativer som er like bra?

 

mvh

Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke etterfyll. Bytt tvert. På nyinnkjøpt bil vet man ikke når olje sist var byttet, og er det for lite er det grunn til å tro at det er lenge siden forrige oljebytte.

 

Bytt på akslinger og girboks også. Diffene bak trives med god olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, lafterolf skrev:

Ikke etterfyll. Bytt tvert. På nyinnkjøpt bil vet man ikke når olje sist var byttet, og er det for lite er det grunn til å tro at det er lenge siden forrige oljebytte.

 

Bytt på akslinger og girboks også. Diffene bak trives med god olje.

 

Amen. Bytt alt av smøremidler på en nyinnkjøpt brukt Land Rover. (Gjelder kanskje alle bruktbiler?)

 

På motoren bruker vi Biltema sin olje, som er i henhold til spec. Ellers har vi brukt orginaloljer. Dog skal det sies at vi stort sett skifter motorolje og filter vår og høst, og da er min tanke at det er bedre med frisk billigolje to ganger i året, fremfor en dyr olje en gang i året.

Mulig jeg tar feil, men bilen har bare gått ca 220.000 km så langt uten motorproblemer. :P

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg spesifikasjonen som skal være til den aktuelle motoren ;) så er du trygg. 

Viskositet kan være forskjellig etter hvilket klima motoren skal operere i, så det er spesifikasjonen som bestemmer til slutt uansett.

Det skiller også på spesifikasjonen om du har DPF (partikkelfilter) eller ikke, selv om motoren er lik. 

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljespesifikasjon Ford WSS-M2C913-D 

 

Her har du et godt utvalg hos Eurodel.no. https://www.eurodel.no/motorolje/ford_wss_m2c913d 

De har 10% på olje og filter frem til 4/5 ved bruk av rabattkode oilset2020t 

Jeg har brukt TOTAL 5W30 QUARTZ 9000 FUTURE NFC så lenge jeg har hatt bilen. Dette er "merkeolje" til bra pris. 

Det medgår 5.9 liter for et fullt skift.

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...