Gå til innhold

Runde bolter på bremsekalliper


trondshj

Anbefalte innlegg

Så var man i gang med å forsøke å gi Freelanderen nye fjærer og støtdempere. Men - "som vanlig" så er det de enkle tingene som sørger for en bråstopp før prosjektet i det hele tatt kom på lufta.

 

Verkstedet som byttet hjullager i sin tid har tydeligvis virkelig brukt kreftene sine på boltene som holder kalliperen på plass, dermed glapp pipa, så nå ble gode råd brått dyre...

 

Gode råd mottas med takk...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De boltene sitter med ca 100Nm om jeg husker rett, så da må du ha riktig pipe fra starten av.

Fra der du er nå har du noen valg.

 

1. De selger sånn verktøy som kan brukes på rundede bolthoder som vistnok skal fungere ( biltema bla )

2. Får du av glidepinnene, slik at du får av slave klaven. Kan du bare borre av bolthodene til kaliberen. Det er lett å fjerne resten av boltene når momentet er borte.

Start med ett tynt bor ( ca 3-4 mm )som er tilsvarende spissen på den bor størrelsen du trenger for boltdiameteren.

 

egentlig ikke så vanskelig, men litt nøyaktig må du være..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips og råd.

 

Pipa som ble brukt passer nok - eventuelt er det dårlig tilpasset størrelse på settet (Biltema), så...

 

Kjøpte et sett for å løsne bolter på Biltema, men siden boltene må skiftes ut, så ble alt pent og pyntlig skrudd sammen igjen, også får det bli et nytt forsøk ved neste korsvei. :)

 

Har et sveiseapparat som jeg har arvet, men som jeg aldri har brukt, så frem til jeg har noe litt mindre viktig å lære meg å sveise på enn en fullt funksjonerende bil, så tror jeg at apparatet skal få stå og støve ned i hylla litt til. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...