Gå til innhold

Førekort med ubegrenset gyldighet eller?


LandRover

Anbefalte innlegg

Jeg har kjørt på førekort utstedt 1988 som er gyldig i 100 år fra fødselsdagen. Siste 10 år bosatt og brukt i Sverige. Nå er det 6 år siden jeg var i Norge med bilen. Hva skjer om jeg nå blir stoppet for kontroll ved besøk i Norge. Får jeg ikke lov til å kjøre ut fra kontrollstedet. Må bilen bli stående for senere avhenting? Nye kort skal visstnok ha blitt innført i Norge og derfor er jeg uvitende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke ut som at det er noen overhengende fare...

 

Ifølge denne forskriften skal alle førerkort som er utstedt før 19. januar 2015 fornyes:

  • Førerkort utstedt før 1. april 1979, må byttes til nytt førerkort før 1. januar 2020.
  • Førerkort utstedt i perioden 1. april 1979 til og med 31. desember 1997, må byttes til nytt førerkort før 1. januar 2023.
  • Førerkort utstedt i perioden 1. januar 1998 til og med 18. januar 2013, må byttes til nytt førerkort før 1. januar 2033

Se: http://www.dinside.no/motor/har-forerkortet-gatt-ut-pa-dato-dette-ma-du-passe-pa/61008245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt stoppet en gang i en alko rutinekontroll for 5 år siden. Politimannen så smilende på mitt førekort og syntes det var morsomt med den 100 års regelen. Nå vet jeg ikke hva som vil skje idag etter 10 år. Det kan være som du nevner at førerkortet må byttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ett körkort som är utfärdat i en stat inom EES är giltigt i Sverige så länge det är giltigt i landet där det har utfärdats och inte har bytts ut mot ett svenskt. Körkortet är giltigt även om du är folkbokförd i Sverige.

Med ett körkort utfärdat i en EES-stat får du också vara handledare vid privat övningskörning, om du uppfyller kraven för det.

 

 

Ikke mye å bekymre seg over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kone bruker fremdeles sitt grønne førerkort fra 1975 - hun synes hun var penere på bilder da hun var tyve enn nå, noe jeg ikke protesterer på B) Hun var riktig så pen på bildet, tror også et par politifolk har tatt poenget når de har stoppet henne og lett lattermildt sjekket kortet. Nå er hun justert 42 år sier jeg, uten å få den helt store entusiasmen tilbake ^_^ Jeg har fortalt henne om at forskriften sier hun må bytte det inn i et nytt før 2020 og hun sier hun skal gjøre det..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...