Gå til innhold

Sprekk i takboks - lime med hva?


Trond C

Anbefalte innlegg

Vi hadde glemt nøkkelen til takboksen hjemme da vi dro på vinterferie og måtte bore opp låsen ^_^ Det gikk jo greit, boksen lot seg åpne. Så glemte jeg å låse den med skrujernet som var forfremmet til nøkkel. I en hump i Hallingdalen spratt lokket opp og det fikk en sprekk på noen titalls centimeter. Boksen var heldigvis tom da.

 

Lokket er ikke i glassfiber, men en eller annen type plast, merke Thule. Jeg har lappet båter og annet som er laget av glassfiber/polyester med det samme, evt. epoxy. Tenker jeg bør ha glassfibermatte e.l. også her som armering, men er det noen som har kunnskap/erfaring om hvilket limstoff som bør brukes? Jeg har tenkt at epoxy kanskje binder seg til boksplasten, kanskje ikke, og har vært innom tanken på Tech7 eller lignende på tube, som jeg har sett fester seg til mye rart.

 

Noen råd?

 

IMG_0930.JPG

 

IMG_0931.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk på boksen om du finn eit merke som visar kva type plast det er. Deu fleste plasttypane lar seg ikkje lime fordi dei er "feitt" (skilja ut ei slags fett eller olje som gjer at lim ikkje får feste). Om derimot plasten er det som kallast for thermoplast, så kan du sveisa den (med loddebolt eller varmepistol). Om det er thermoplast finn du lett på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes lim for det meste men du må finne ut hvilken plastype som er brukt. Normalt er det stemplet/preget på innsiden et sted men importøren kan sikkert hjelpe. Regner med at et lokalt "smart repair" firma også kan hjelpe deg.

Ikke begynn med noe som kan ødelegge for en korrekt reparasjon.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fekk ein liknande, men ein heil del verre skrell i min Thuleboks. Fann ikkje noko lim som eg trudde ville vere sterkt nok til å halde denne kjemperevna, så det vart reparert med metallplate på innsida og gjennomgåande skruar med mutter. La Sikaflex eller noko slikt innimellom. Ser ut som han har vore i krigen og det er nesten ei forbetring når alt kjem til alt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...