Gå til innhold

Analoge kameraer


gautes

Anbefalte innlegg

Rydder og sakte men sikkert dukker det opp litt analog nostalgi.

 

Polaroidkamera Supercolor 6(G)45 lite brukt.

 

Minolta SR T101 med veske og futteral,instruksjonsbok,55 mm linse,135 mm autolinse,

1:3,5/4 cm linse,blitz mm.

 

Kalimar 64x booster med futteral.

 

Canon AT-1 i Fotimaveske,sun 70-150 mm linse,C/FD linse(uklart mobilbilde)

 

Er dette verdt noe?

Sende til Prøis fotomuseum?

Levere nærmeste resirkulering?

 

Gaute med absolutt null peiling på sånt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et Polaroid-kamera som ditt har en markedsverdi på 300 - 500 kr, men jeg anbefaler at du heller kjøper deg film og bruker det. Det tar nydelige bilder, selv om film (fra Impossible Project Film), koster ca. 220 kr for 8 bilder...

Minolta-en er ikke verdt noe særlig, men du kan sikkert få noen få hundre kr hvis du er veldig heldig.

Canon-en er et ganske så fint kamera, og du kan sikkert få en tusen lapp for det hvis du legger det ut på foto.no og er litt tålmodig.. Eller, sett en filmrull i det og (gjen?)oppdag sjarmen med filmbasert fotografi.

 

PS: Preuss-museet er neppe begeistret for å ta imot slikt materiale, ville jeg tro. Fretex derimot setter større pris på det..

Endret av atau
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OM-1 er absolutt et brukbart kamera for de som vil bruke film. Men verdien er ikke særlig høy. Vil tro det kan la seg selge for 800-1200 kroner om det er i orden. Hva slags optikk har du? Optikken er ofte verdt mer enn kamerahuset.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olympus OM-1 er nok et av den tidens mange speilrefleks kameraer (sammen med Canon-kameraet nevnt ovenfor, Pentax ME/MX, Nikon FM/EM, osv) som nå går for ca. en tusenlapp inkl. standardlinse, så fremt man er litt tålmådig og finner en som er interessert.

 

Selv om de var i orden siste gang de ble brukt, kan kameraer som har stått ubrukt i mange år, fort ha behov for service (rensing / smøring av mekaniske deler som har betydning for riktige lukkertider). Hvis en skal selge dem, og ikke gi bort, bør man kunne si noe om dette, samt øvrig tilstand. Det er ikke mange i Norge som kan reparere slike kameraer for tiden (Antonio Stasi i Bergen kan, men jeg kjenner ikke flere). Kostndadene ved service kan fort være større enn markedsverdien av kameraet, dersom kameraet ikke er av spesielt "edel" famlie (Leica, Hasselblad, osv), derfor er det ikke mange entusiaster som vil betale mye ved slike kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olympus OM-1 er nok et av den tidens mange speilrefleks kameraer (sammen med Canon-kameraet nevnt ovenfor, Pentax ME/MX, Nikon FM/EM, osv) som nå går for ca. en tusenlapp inkl. standardlinse, så fremt man er litt tålmådig og finner en som er interessert.

 

Selv om de var i orden siste gang de ble brukt, kan kameraer som har stått ubrukt i mange år, fort ha behov for service (rensing / smøring av mekaniske deler som har betydning for riktige lukkertider). Hvis en skal selge dem, og ikke gi bort, bør man kunne si noe om dette, samt øvrig tilstand. Det er ikke mange i Norge som kan reparere slike kameraer for tiden (Antonio Stasi i Bergen kan, men jeg kjenner ikke flere). Kostndadene ved service kan fort være større enn markedsverdien av kameraet, dersom kameraet ikke er av spesielt "edel" famlie (Leica, Hasselblad, osv), derfor er det ikke mange entusiaster som vil betale mye ved slike kjøp.

OK, Takker for svar. Regner med det er standardlinse som står på. Da tror jeg kameraet ligger vedlig godt der det er :)

 

BTW,

Går det fortsatt ann å handle inn film til dette noe sted og få bildene fremkalt?? Det kunne vært morsomt å tatt et forsøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går absolutt an å bruke film, ja (jeg bruker bare analog, og ca. 50 - 100 ruller hvert år..).

 

Film kjøpes mange steder i Oslo, samt fra fotoimport i Trondheim. De selger på nettet også. Fremkalling også fult mulig i Oslo, Bergen, Trondheim, osv.. dersom man ikke vil gjøre det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg som interessert i Minolta SR T101 av den enkle grunn at min far hadde et sånt, og det var kameraet jeg lærte å fotografere med. Brukt helt til det ble ødelagt og erstattet av et halvautomatisk Minolta XG-1 som aldri har appellert til meg på samme måte.

Har noen tusen dias og bilder tatt med Minolta SR T101.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olympus ser ut til å lande i et mellomskikt når det gjelder popularitet (og salgbarhet)
for analoge kameraer og ikke minst optikk.
Et godt stykke under Leica etc men godt over den gemene hop
Ikke minst pga svært god, kompakt og (relativt) rimelig "OM" optikk som kan benyttes (via adapter)
bl.a. på den nye generasjonen speilløse systemkameraer.
Også på moderne Canon digitale fullformatkameraer er det flere som bruker "gammel" Olympus OM optikk
Har "noen" analoge Olympus kamerahus men bruker vanligvis OM optikken med adaptet på Olympus "OMD" dvs digital speilløst systemkamera.
For kjennere : 24mm, 50mm f1.4, 100mm f2.8 og av og til 200mm f4 er mine favoritter
pga bildekvalitet, kampakthet/vekt (viktig på tur) og bokeh (spesielt 50mm f1.4)
@Mr Rover 75: Olympus OM-1 er blandt kameraverdens "Defendere".
Robust og fullt kjørbart uten batteri/elektronikk da det kun er lysmåleren som går på batteri.
I Olympus OM-verdenen er OM1/2/3/4 "high end" kontra de rimeligere OM10 etc.
Det mest vanlige standardobjektivet er 50 f1.8 som er et bra objektiv men er for vanlig til å oppnå noe særlig salgspris.
og for Olympus (Zuiko) linser:
Hilsen
Bjørn - som har kjørt ca en rull analog film gjennom Olympus Trip35 og OM-4Ti (og en eldre Voigtlander) siste år.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Olympus ser ut til å lande i et mellomskikt når det gjelder popularitet (og salgbarhet)
for analoge kameraer og ikke minst optikk.
Et godt stykke under Leica etc men godt over den gemene hop

 

 

Jeg er ikke enig i at Olympus OM-kameraer befinner seg "godt over den gemene hop." Og hvis du med "kameraverdens Defendere" mener god kvalitet, tøft bygget og lang levetid, er det ikke Olympus OM som utpeker seg, selv om det er et veldig bra kamera.

Da er det Nikon F,(kom 1959) F2 ( kom tidlig 70-tall)og F3(kom tidlig 80-tall) som utpeker seg, samt Canon F1(kom tidlig 70tall) og F1n.(kom tidlig 80-tall) Dette er profesjonelle kameraer med manuell fokus som kostet betydelig mere enn de kameraene som var laget for hvermannsen. (Legg for øvrig merke til at Nikon har F og F2, men ikke F1. Det var fordi Canon "stjal" F1-navnet da de ville ta opp konkurransen med Nikon, som fra 1959 hadde en formidabel suksess blant profesjonelle fotografer med sin model F)

 

Men det bør også nevnes at den gang var kameraene for hvermannsen mye mer lik de profesjonelle kameraene i byggekvalitet enn tilfellet er i dag. Dette endret seg veldig på 80-tallet da kameraene fikk autofokus. En haug med kjipe plastikkameraer kom da på markedet. Så skal man bruke film, men likevel vil ha autofokus, anbefales Nikon F4, F5 og F6. (Sistnevnte er kanskje verdens beste og mest avanserte og solide kamera for film med autofokus. Men også veeeeldig sjeldent. ) Eller ett av Canon sine proffe EOS1-modeller. Utrolig bra bygde saker. De andre kameramerkene satset ikke på det profesjonelle markedet slik Canon og Nikon gjorde, og har ikke tilsvarende kameraer. En påkostet modell fra andre produsenter gjør også jobben, men de ovennevnte er de mest velbygde.

 

Men om man vil drive med analog film, så vil det aller meste duge og gi gode resultater. Mye av optikken med manuell fokus fra 70- og 80-tallet er veldig god, en del brilliant og ettertraktet den dag i dag. Kamerahus med optikk har jeg sett flere ganger til 150 kroner på Fretex. Og kompaktkameraer til en femtilapp. Sistnevnte er jo en egen kategori, og enkelte av disse er et kupp og gir knallbra bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, jeg hadde et hardt tilfelle av samlesyke for noen år siden, og pådro meg en bråte F-hus - F, F2 (Med As-prismehus - har det fortsatt, kanskje det mest velbygde kameraet jeg har - og med et fremtrekk like silkemykt som på Leicaen min (M4)), F3, F4 og F5. (Pluss en FM2 og en FM3a)

 

Bruker fortsatt F2-en og FM3a-en jevnlig; F5 er et beist som ble litt for tungt å dra rundt på i det daglige - men få ting gir slik ro i sjelen som å rusle ut en dag med et par små speilreflekser over skulderen og noen ruller Tri -X på lomma.

 

FM3a er forøvrig en liten genistrek - bygget nesten som i gamle dager, men med slike hendige finesser som blenderprioritet...

 

F4 tror jeg må være noe av det som gir best bang/buck on man skal ha seg et analogt kamera med litt finesser - autofokusen er effektiv, om ikke lynrask, søkeren lys og fin - og kameraet er bygget som om det er klart for tredje verdenskrig; jeg tipper du kan slå inn småspiker med det uten problemer - og det kan bruke nesten alt av Nikkoroptikk fra 1959 til i dag (selv om det kan bli litt stusselig å måtte bruke G-optikk med lukkerprioritet)

 

Nuvel. Dette var nok en avsporing...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...