Gå til innhold

Hvordan funker Webasto'n?


siglis

Anbefalte innlegg

Var is ute i morges og da måtte nok motorsykkelen få stå i garasjen. På vei tilbake fra postkassa skrudde jeg på Webasto'n på Disco'n med den knappen som det er bilde av en flamme på. Starta og gikk og alt var bare fryd og gammen. Så frem til å komme ut i varm bil, men når jeg kom ut et 20 minutter senere var den slukket og det var fortsatt is på rutene. Skuffet satte jeg meg inn i en kald bil... <_<

 

Hva gjør jeg galt, er jeg gal, eller er det noe galt med webasto'n min :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var is ute i morges og da måtte nok motorsykkelen få stå i garasjen. På vei tilbake fra postkassa skrudde jeg på Webasto'n på Disco'n med den knappen som det er bilde av en flamme på. Starta og gikk og alt var bare fryd og gammen. Så frem til å komme ut i varm bil, men når jeg kom ut et 20 minutter senere var den slukket og det var fortsatt is på rutene. Skuffet satte jeg meg inn i en kald bil... <_<

 

Hva gjør jeg galt, er jeg gal, eller er det noe galt med webasto'n min :blink:

 

Sjekk vann nivå, volts fra batteriet og alle koblinger, at det ikke ern noen løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okidoki. Da begynner jeg med å konkludere at det ikke er jeg som er gal.... :unsure:

 

Men, det lyste i displayet og den startet og gikk før jeg gikk inn for å lese avisa. Når jeg kom ut lyste det fortsatt i displayet, men det var ikke noe liv. Skal sjekke mer når jeg kommer hjem i ettermiddag.

 

Sjekk vann nivå, volts fra batteriet og alle koblinger, at det ikke ern noen løse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den ikke har vært brukt på en stund kan kondends i dieselrøret være problemet, la den gå mens du kjører.

Webastoen bør startes å gå en halvtimes tid hver måned, sommer som vinter.

 

Selv om det ikke er noe galt med webastoen kan du være gal :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den ikke har vært brukt på en stund kan kondends i dieselrøret være problemet, la den gå mens du kjører.

Webastoen bør startes å gå en halvtimes tid hver måned, sommer som vinter.

 

Selv om det ikke er noe galt med webastoen kan du være gal :rolleyes:

 

Vil vel helst si at det er meget sansynlig at han er gal :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte Kolberg Caspary ifm at jeg ønsket å kjøpe tidur til min original monterte Webasto. Han sa da at på Disco 2`en kunne Webastoen ikke monteres med sats til tilkobling av bilens originale varmeapparat pga problemer som kunne oppstå med bilens ECU. Dvs jeg kunne få tidsur og hele den pakken, men den ville kun varme motoren, og ikke kupèen... Tok egentlig dette for god fisk, men vet ikke om andre her har Disco 2 hvor bilen er god og varm inni etter at Webastoen har forvarmer..!?

 

Det er veldig mye gode forslag her på den tekniske siden, men sjekk gjerne at Webastoen din i det heletatt har tilkobling til bilens originale varmeapparat. Hvis den har det, skal jeg ringe og strekke vedkommende hos Kolberg Caspary littegrann. :angry:

 

Mvh

Alan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver meg med en post her selv om jeg ikke har Discovery ;)

 

Har litt problemer med webasto`n selv. Den slår seg ikke av sånn som nevnt her,heller

tvert imot, den slår seg på.

Etter at jeg satt inn ekstra varmeapparat skulle jeg lufte kjølesystemet. Da satt jeg også på

webastoen for å få hjelp av dens sirkulasjonspumpe. Når jeg gjorde dette begynte detn å oppføre

seg rart; den lot seg ikke slå av,og det ble røykutvikling ut av luftinntaket på webastoen. Sirkulasjonspumpa gikk.

 

Jeg konkluderte med at jeg ikke hadde klart å henge med i vannpåfyllingen under lufting og at den gikk tørr.

Dro ut ledningen på webasto slik at jeg fikk slukket den.

 

Nå et par uker senere skulle jeg teste den igjen. Trykte på flammeknappen , og den startet som normalt.

Motoren var ikke helt kald. Stått 2-3 timer. Webastoen gikk et kvarter , jeg slo den av og kjørte ca ti minutter.

Når jeg parkerte hørte jeg lyd fra motorrommet. Sirkulasjonspumpa gikk etter at bilen var avslått og en time etter at

webastoen sist var i bruk.

 

Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre ? Kan jeg ha ødelagt den ? :huh:<_<

 

Forresten : på min blåser det luft ut av luftinntaket på bilen. Er det normalt ?

Bilen stod en time og jeg kjørte en liten tur igjen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men vet ikke om andre her har Disco 2 hvor bilen er god og varm inni etter at Webastoen har forvarmer..!?

 

I min DII fiker ihvertfall Webastoen også som forvarmer. Jeg har selv montert tidsur på denne, og kommer hver morgen ut til god og varm bil med isfrie ruter. Bilen er en 2000 modell td5 med klimaanlegg. De få gangene den har stoppet etter kort tid har dette skyldtes lav batterispenning.

 

mvh

HC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt noe trøbbel med min, selv med koblingsur, alarmen har aldri løst ut. Fungerte prikkfritt i hele fjor, dvs. ca. hver dag, to ganger om dagen. Som Jon sier bør den startes nå og da for å holde systemet i gang, noe jeg har gjort jevnlig. Og fyyyyyyyy f... så digg det er! :lol::D:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har også problemer med at min Webasto ikke varmer... den starter, men gir ikke varme. sirkulasjonspumpen går, klimaanlegget starter - ja, det fungerer på Disco II. Jeg har tidsur, dvs. oppgraderingspakke - fra hjelpevarmer til parkeringsvarmer.

 

Snakket med mekaniker på jobben (driver med båter, og webasto varmere er stadig hyppigere på ettermonteringslisten... kan det ha noe med de fantastiske tørre varme somrene å gjøre.. :rolleyes: ) I alle fall: min mann sa at soting ikke er et ukjent fenomen. det sitter et optisk øye i forbrenningskammeret som sjekker at flammen er ok. Hvis det øyet er sotet igjen, så vil den tolke det som en feil og slå av brenneren. Dette kommer av som Hugin sier, lite bruk.

Den kan demonteres og renses, ofte er det nok og gjøre rent "øyet". Dette øyet sitter på samme side og nær dysen som forstøver drivstoffet ut i kammeret. Denne platen som øyet og dysen sitter på er det påkrevet i følge servicemanual og sjekke om denne platen er hel og uskadet. det tolereres maks ca. 25% "skade" på denne platen :huh: . Litt usikker på hva dette betyr, vet ikke hva denne platen er laget av.

 

Jeg har planer om demontering av Webstoen i nær fremtid for å gjøre rens/sjekk, kan poste tips når jeg har gjort det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og etter en 2 - 5 minutter er det stille der ute.....

 

Har nettopp vært ute og starta Webasto'n. Høres ut som om noe der inne går på et turtall som en illsint Hiroshima-knallert. Er dette riktig?? Denne gangen spør jeg ikke om meg selv som person!!!!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke lommelykta, skal gjøre det i morgen.... :ninja:

 

Det er tidligere nevnt at batterispenning kan gjøre dette. Det sitter et rødt Optima batteri i bilen merket med 05, så jeg regner med at det burde være greit.

 

Sjekket kjølevann??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har webasto med tidsur og (hold deg fast) telefonstyring.

Men dei to siste gongene eg har brukt han, så har batteriet fått eit uønska høgt spenningsfall og eg har akkurat ikkje nok straum til å få startaren til å gå.

Er det berre å investere i nytt battteri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har også kuttet å tullet litt i det siste ... Når man starter den opp etter at den har kuttet brått er det ganske mye bråk/høyt turtall i den .

Det jeg oppdaget var at sikringsholder og den ene sikringen var smeltet sammen til en klump.

Kondens og irring fører fort til varmgang.

Jeg skiftet ut med ny sikringsholder og nye sikringer, og nå går den jevnere å bedre enn noen gang før. Ikke kutter den heller.

En ting til du kan sjekke er at ikke innsugslange og/eller eksosrør har blitt klemt eller er tette, dette gir også høyt turtall og sikkerhetskutt av varmeren ... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder varmgang, så sjekk tilkoblingen av Webastoens signal til bilens varmevifte. Importøren av bilen har i de fleste tifeller koblet ledningen inn på ledning til varmevifte med en strømtjuv som garantert gir dårlig kontakt etter en tid.. Koblingen befinner seg rett innenfor varmeregisteret på torpedoveggen (Defender). På vår 90 var det kun en kordel igjen av kabelen etter at strømtjuven hadde fått 'spist' opp resten av kabelen. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta opp webastoen og del forbrennings kammeret og gjør rent. Ofte mye sot og avleiringer. Sjekk også at flamme overvåkingen er ren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...