Gå til innhold

Ormen Lange - Defender 130 DCPU 1999


Camarogeddon

Anbefalte innlegg

Jeg begynner nå å tro at denne bilen fikser seg selv (Nesten)..

 

Etter å ha byttet olje, og fulgt med på peilepinnen religiøst over en lengre periode så kan jeg konkludere med at oljenivåer mitt IKKE stiger.

Hvorfor det var så høyt har jeg ikke funnet en god forklaring på, annet at den må ha vært overfylt når jeg fikk den tilbake fra bytte av topp Jeg sendte en oljeprøve inn til Blackstone labs, som kom tilbake med bekrefelse på at det ikke var diesel i oljeprøven jeg sendte, så da er det i hvertfall sikkert avkreftet. (den analysen er de beste 250 kronene jeg har brukt i de senere år tror jeg. )

 

Ellers så har jeg vært en svipp innom haugesund for å få tatt mål av kassen på planet for å få laget litt innredning.. Så får vi se hvor dette bærer...

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hmm, da kommer neste spørsmål fra en relativt fersk Landrover eier: Hvor mye frigang er normalt i en turbo?

 

Når de byttet toppen så ble jeg fortalt at turboen begynte å bli slitt, så jeg har hatt et litt våkent øre for nye lyder, og i går så kom det en ny lyd, når turboen økte i turtall. Så jeg dro ting av i dagmorges for å sjekke..

Jeg får flyttet endel på spindelen i side, men jeg klarer ikke å framprovosere noen kontakt mellom turbin og hus med forsiktig trykk. Så spørsmålet blir om frigangen min er normal eller ikke. Se videoklipp under. Personlig syntes jeg hele rotoren virket mistenkelig laus.

 

 

https://youtu.be/afn5KyPjUzw

 

-Camarogeddon

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

den turboen der ville jeg bytta, før den fylte motoren min med så mye spon at den gikk åt skogen også.
"Play`et " er jo der for å gjøre plass til oljefilm, men medmindre motoren din er utstyrt med sentralsmøreanlegg for fettpatroner, får du aldri en god smørefilm med så stort lagerslakk...

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var man godt i gang med turboskifte. Den nye har betraktelig mindre slakke i det minste, så noe forskjell er det.

 

Er det noen som vet om pinneboltene som står i er noe spesielt materiale, eller om det er helt vanlige pinnebolter? De som sitter i orginalturboen likte seg visst veldig godt der de er.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jaja, Turbo skiftet ut, og alt i orden. (Merkelig nok så var det lettere å "få med seg" den nye turboen ved girskift og lignende, samt å få den i gang ved lavere turtall. Så noe forskjell var det.

 

Ny oljeprøve sendt til USA, pga mistanke om diesel i olje igjen.. Enten fylte jeg for mye når jeg byttet turbo (oljeskift hører jo med) eller så stiger nivået. Jeg holder argusøyne på oljenivået den neste tiden, for å si det mildt.

 

Man er i gang med innredning til planet, Jeg fikk et Rico i Haugesund til å lage 2 stk store skuffer med sideklaffer som skal heve gulvet i planet og gi flere muligheter. Så kan ting ligge oppå, eventuelt så kan småtroll sove der når man er på tur, se bilder under. Skuffeoppsetet skulle passe alle Defender 130, og Rico har 3d tegningene for innredningen slik at det er mulig for andre å bestille makent hvis de vil. Det skal sies at jeg så langt ikke har prøvet delene på planet ennå (ville lakke de opp først), men med tanke på at de er basert på en 3d scan av planet så skal de passe.

 

Takgrinden røk av i gårkveld, det skal monteres arbeidslys rund baut, bygges om for å trekke takteltet bakover (den feite gangstercapsen må ryke, aerodynamikken blir helt latterlig. og det bråker. MYE.), prøve å finne på en ny innfesting for takteltet, samt lage noen braketter for å ha med seg stigen som er nødvendig for å komme opp til takteltet. Det ble ansett som lettere å plukke den av enn å prøve å gjøre det på bil.

 

Puss at jeg fikk en unnskyldning for å teste elektrotaljen som noen hadde planer om å kaste på jobb.

 

DSC_0282.JPG

DSC_0284.JPG

DSC_0286.JPG

DSC_0287.JPG

DSC_0288.JPG

 

-Camarogeddon

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått strittende hår og tynn mage et par ganger ved peiling av olje, høyt nivå, som har vist seg å skyldes at bilen ikke har stått i vater, veldig følsom på det. Men jeg regner med at gulvet i den garasjen der er plant... :-)

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger :)

 

Strittende hår og tynn mage høres ut som en dekkende beskrivelse når det gjelder diesel i olja ja... Det er like før jeg begynner å loggføre oljemengden i denne motoren. Men den nervøsiteten deler vel alle som har en TD5. På det punktet kunne jeg tenkt meg en mer konvensjonell løsning med injectorene utenfor toppdekselet gitt.

 

Jada Guttorm, du ser en fres :) En 70talls versjon fra Sajo i Sverige, som har fått navnet "Svensken". Svensken ser ut til å være i bra mekanisk, men selve styrings skapet er vrak. Brent trafo og kontaktorer som har gjort sitt siste klakk. Så jeg bygger opp styringen på ny fra bunnen med nyere deler.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strammet / justerte hjullagrene foran i dag, og oppdaget grunnen til at førersiden virket litt slarkete. Lagrene er fine, men selve mutteren har nok være de og remontert en gang for mye. Låseringen er ferdig (og MTP at dette er nyere, så er det ikke den klassiske låseplaten, men mutter med krans som du slår inn som gjelder) Jeg satser på at det sitter lenge nok med litt blå locktite til at jeg får nye muttere på plass. Men akkurat nå er jeg mere brydd av at det begynner nok å lukte stygt av den oljen min gitt, det ser definitivt ut som om det stiger. Skal måle et par ganger til på steder jeg pleier å parkere (samme vinkel på bilen), men hvis det stiger så fort som det ser ut til så langt (litt vanskelig å vurdere på 2-3 dager, men) så må noe gjøres ganske raskt.

 

En merkelig tanke som slo meg, dette skjedde omtrent når jeg begynte å bruke webastoen igjen. Og i fjor sluttet den tilsynetende å øke oljenivået når webastosesongen var over. Jeg vet at webastoen har en egen liten pumpe, og at den sånt sett ikke har noe med diesel eller olje systemet å gjøre, men jeg lurer allikevel litt. er det en måte webastoen kan levere diesel til sumpen på? Jeg klarer ikke å se hvordan dette skal henge sammen selv, men det sammenfaller merkelig bra.

 

Kanskje jeg skal slutte med webasto og se om det stabiliserer seg.. Oljen må vel omtrent uansett byttes, hvis jeg har rett er det omtrent 0,5 liter diesel i den, noe som umulig kan være bra for smøre egenskapene. Fasiten kommer jo sammen med svar fra Blackstone labs, men det tar noe tid. Uansett begynner jeg å bli lei av å bytte olje på denne bilen, den har vel fått ny olje 4 eller 5 ganger på de siste 15 tusen km.

 

-en noe frustrert Camarogeddon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jaja, det ser faktisk ut som om oljenivået holder seg stabilt, men det følges med argusøyne fram til labresultatene kommer inn.

 

I mellomtiden så angrep jeg varmeapparatet i bilen. Kulden som kom denne uken gjorde det igjen klart at NOE ikke var som det skulle.

Etter en lengre slosskamp med boksen så kom den ut til slutt, og årsaken til problemene kom for en dag. Det er orginalt en matte med skumgummi på alle spjeldene inne i boksen. Disse hadde løsnet med årene, og en av de lå foran registeret og blokkerte godt og vel halvparten. Har troa på bedre ytelse når jeg setter ting sammen igjen.

 

Ellers, så går ting naturligvis ikke etter planen, under luftekanalen stakk jeg skrutrekkern rett igjennom karosseriet. %¤#"%"#. Kunne jo ikke la det forbli sånn, så det var bare å brette opp ermene og finne fram vinkelsliper og sveiseapparat.

Jeg hadde nok ikke klart fagprøven i karosseriarbeide, men til å være innunder varmeapparatet så duger det vel.

 

DSC_0302.JPG

 

DSC_0301.JPG

 

DSC_0303.JPG

 

DSC_0304.JPG

 

-Camarogeddon

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jana, jeg har bablet om å plukke av de etter min mening altfor store skjermbredderne som var montert på bilen (6" brede sånn ca). Denne tankegangen ble avsluttet, og satt ut i praksis noe effektivt da den ene skjermbredderen kom borti en smijernsport i gårkveld.

 

Jeg rygget meg inn en trang oppkjørsel når jeg hørte et dunk. Noe jeg syntes var rart da jeg ikke så noe i kameraet. Kjørte litt fram igjen for å sjekke hva som skjedde, og hørte en heller besynderlig lyd. Når jeg kom ut hnag den ene skjermbredderen igjen på en smijernsport som hadde gjemt seg inne i busken gitt. Så da var det bare å demontere.

 

Slang på de orginale bredderne foran, og tenker jeg skal på med noe orginale breddere bak og om kort tid. Syntes de orginale kler bilen bedre, da jeg ikke har noen planer om enorme dekk på bilen i første omgang. De store bredderne får eventuelt komme fram hvis man noensinne skal gå over til islands stil på bilen, med 35" + hjul.

 

Bredderne som sto på:

2015-11-17 18.08.21.jpg

 

Orginalt oppsett:

DSC_0306.JPG

 

-Camarogeddon

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha. Takk, da er jeg ikke alene om å syntes de bredderne som var montert var litt for mye. Tilsvarende skjermbuer bak står på handlelista

 

Fikk montert en liten hylle bak baksetene i dag, det er litt for lite plass til småtteri i bilen etter min mening, og bak setene så er det jo endel plass bak ryggen. Litt finjustering måtte til før det passet, men nå sitter den der. Hyllen ble laget sammen med innredningen som skal på plass baki.

 

DSC_0309.JPG

 

Etter litt ymse annen fikling, så skulle jeg kjøre bilen ut av verkstedet igjen.. og syntes det var overraskende mørkt. Sjekket og joda, nada lys. Ikke instrumentpanelet en gang.

 

Så inn igjen bar det, for å måle litt.. Jeg merket at lysene blinka litt på morgenen, men avskrev det til litt dårlig kontakt i hovedlysbryteren. Men neida, ikke denne gangen. Etter endel måling så viser det seg at ledningsbrudd i tilførselsledningen til lysbryteren er synderen, et eller annet sted midt inne i kabelpølsa som går mellom hovedsikringsboksen og området bak instrumentpanelet (den største av de). Jeg gikk over pølsa etter beste evne, men finner ingen tegn til museangrep eller skader utvendig. Så jeg tror jeg må planlegge å dra den kabelpølsa ut for en grundig sjekk en dag, det var det desverre ikke tid til i gårkveld, og det er en fiklejobb jeg må innrømme jeg har lite lyst på.

 

Men på en annen side, hvis dette er kabelbrudd forårsaket av vibrasjon, så tar det vel ikke så altfor lang tid før det går en ledning til er jeg redd. Det er ikke mot formodning noen som har opplevd lignende problemer med kabelbrudd i denne delen av ledningsnettet?

 

Løsningen i går ble å trekke en ny ledning opp til lysbryteren for å få ting i drift igjen.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mot formodning noen som har opplevd lignende problemer med kabelbrudd i denne delen av ledningsnettet?

Tror jeg hadde samme problem. Se post her: http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=63751&p=667499

 

Jeg fjernet plasten og loddet sammen ledningene:

-3 grønne

-4 lilla

-5 brune

-6 svarte

 

-Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for bra innspill Håkon, men er denne connectoren på veien i mitt tilfelle? Hvis jeg leser dette riktig så er denne mellom lyskursene midt i dashbordet og resten av bilen, i mitt tilfelle så er det snakk om selve tilførselen til lysbryteren (se bilde m/ rød pil under). så sant jeg har riktig tegning skal det ikke være noen koblinger på veien mellom lysbryteren og hovedsikringsboksen under passasjersetet.

 

Når jeg koblet forbi tilførselskabelen, så fungerte alt normalt, heldigvis.

 

Forresten, hvordan åpner man midten av dashbordet på disse bilene..?

 

Defender light.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I diagrammet jeg ser i (Defender Td5 1999), sitter Header 0287 mellom C0571-3 og C0041-1. Mulig utsnittet over er noe forenklet?

 

Demontering: såvidt jeg husker tok jeg bare ut radioen, og så platen som ligger i bunnen der. Eller så peker denne ut hvor skruene er, men viser jo litt mer enn du trenger for å komme til koblingene.

 

-Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, du hadde fullstendig rett Haakon, det var den headeren (0287) (som jeg ikke trodde fantes) som var synderen i mitt tilfelle også. På min bil har de tydeligvis plassert alle headerne pekende nedover inni kanalen som går ned til sikringsboksen under dashbordet. Dette har ført til at det som har vært av fukt har samlet seg inne i headeren med forutsigbare resultater. Gjorde akkurat samme tiltak som deg, klippe klippe, og lodde sammen igjen / isolere.

 

Takk!

 

DSC_0315.JPG

 

 

 

DSC_0314.JPG

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da var man litt i gang igjen, Gikk over den ene døra på førersiden bak, litt rust å sveise, men ikke noe altfor galt. Beholder døra på passasjersiden foran, så den står for tur neste gang. Førerdøra har jeg, så den skal byttes, det samme gjelder passasjerside døren bak, som er den dårligste av de 4 jeg har.... der er en erstatning på vei over dammen.

 

Ingen bilder av den prosessen dessverre. Men innsiden av defenderdører har vel de fleste her på forumet sett nok av før :)

 

Jeg fikk derimot knipset noen bilder av innredningen bak, som nå er på vei inn.

 

DSC_0325.JPG

DSC_0326.JPG

DSC_0327.JPG

 

Jeg støtte egentlig bare på ett sted hvor jeg måtte justere, og det var at sideklaffene tok oppi kanten av planet. Så her måtte stikksaga fram for en liten justering. Ellers så har de truffet imponerende bra MTp målsettingen av innredningen når den ble bygget.

DSC_0324.JPG

 

-Camarogeddon

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...