Gå til innhold

Fargevalg


terratracker

Anbefalte innlegg

En kolega har mikset en pen grønnfarge til Land Roveren sin, og jeg har fått resepten. Oppfordrer andre til å gjøre det samme, og vips, så har vi en fargedatabase! Grønnfargen er midt i mellom Bronse Green og Epsom Green, litt lik den nye Belize Green. I matt utgave også egnet til X- Mil. Følgende står på resepten:

BENGALAC 90 - BÅT. BS023 HT002 OK159 SS090 Base: C-BASE Endret resept. Dette gjelder Jotuns Multicolor system. :)

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo.

 

Det er jo genialt med en farge-database!!! Har dessverre ikke noen farger å bidra med, men...

Jeg har jobbet innen fargehandel-bransjen i ca. 10 år og har kanskje noen tips å bidra med når det gjelder farger. Blandet en farge(Camel-Trophy fargen forresten...) til en eldre 109'er en gang. Han ville ikke ha helt matt maling og ikke helt blank(Bengalack). Jeg blandet da 2 liter Fenom(matt maling) og 1 liter Bengalack(blank maling). Det ble veldig bra. Kunden ble iallfall førnøyd.

 

Det er bare å sende en mail, hvis det er noe jeg kan bidra med.

 

Hilsen Hermod

Endret av thespirit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var og kjøpte silkematt sort Bengalak forleden, hva er gjort i prosessen for å få mattingen. Kan jeg be om overnevnte kode i silkematt utførelse? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dessverre. Du kan få fargen i en silkematt maling, men den malingen du får da er nok ikke bra nok å bruke på bilen. Du må ha Bengalack eller Quick-lakk(samme som bengalack men annen produsent). Du må følge den oppskriften med å blande matt og blank maling. Kan nok funke med talkumpulver, men jeg hadde nok ikke godt for det alternativet. Hvis du får tak i klarlakk som er silkematt, så går det jo an å bruke en blank maling først, for så å overlakkere med klarlakk for å få den glansen du vil ha. Dette øker jo også slitestyrken på lakk-overflaten. Har brukt dette alt. på lyktegitter, men da med spray.

 

Hermod

Endret av thespirit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært borti det med harpiks, selv om jeg også har lit erfaring med billakk. Tror ikke jeg ville våget meg utpå noe sånt, heller... Generelt sett så er det nok ofte vanskelig å få til noe sånt. tviler ikke på at dette med harpiks stemmer, men det er nok en kjemisk sammensatt blanding med bl.a. harpiks som gir denne effekten.

 

Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...