ENDALR Skrevet 7. oktober 2020 Del Skrevet 7. oktober 2020 2012 Discovery 4 SDV6 Hei! Dette er mitt første innlegg etter nokre års fravær på forumet. Kjøpte ein D4 ifjor sidan S-Maxen vart begynt å bli litt trang til vår familie på 6. Ein fantastisk oppgradering, og så hadde eg selfølgelig som LR entusiast ønska meg slik bil i mange år. Eg har gått over bilen, reparert og bytta endel deler som eg heldigvis visste om før kjøpet. No trenger eg litt hjelp til å finne ut av det som kanskje berre er slark i drivverket? Er det normalt med litt slark som i ein litt sliten Defender? Opplever at bilen er litt treg å få igang, spesielt etter oppbremsing. Føler at den må ta inn igjen slarken i drivverket før den kan sette fart etter fks fartsdumper. Eg har ikkje tilgang til løftebukk, og einaste eg har funne av slark er i splines på bakre mellomaksel, samt utslitt gummi på lageret der. Er det andre som har erfaring med liknande problem? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 7. oktober 2020 Del Skrevet 7. oktober 2020 Om den er treg å få igang vil eg tro det er andre ting enn slakk. Slakk I drivverk, vil antagelig lage lyder. Mener du at motor ikke responderer når du gir gass? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 7. oktober 2020 Del Skrevet 7. oktober 2020 Enig med @oggioffshore her. Drivverk vil lage lyder. Men en D4 er ikke akkurat kvikk i avsparket, så det spørs hva du sammenligner med/tenker på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 7. oktober 2020 Del Skrevet 7. oktober 2020 Min nøler også av og til når eg gir gass D3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ENDALR Skrevet 8. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2020 Ja eg syns den responderer litt tregt når eg gir gass, spesielt etter oppbremsing. Det er jo ein tung bil, men tenker at den burde vere litt kvikkare kanskje. Samanlikna med fks BMW X5 med 3literen er den treg, denne bilen har vel litt meir sportslig oppsett, men likevel tenker eg at D4 med 3 liter og 256hk ville sparke litt meir? Når det gjelder ulyd høyrer eg ingenting, bortsett fra ein kraftig dunk i bilen når eg ligger på cruisecontrol i drive i slakk motbakke, og kassa girer ned. Dette dunket trur eg er pga slakk i opphengslageret på bakre mellomaksel. Eg har også tenkt at det er girkassen som er problemet, at den ikkje girer raskt nok ned? Den blei flusha på rundt 120.000 km (eg angrar på det) Dei bytta ikkje filteret, og kunne heller ikkje svare skikkelig på om det blei utført "adaption clearing" etterpå. Eg har iidTool, og har vurdert å gjere dette. Er det andre som har erfaring med "adaption clearing" på ZF8HP70 ? No har bilen gått ca 130k, og eg har bytta filteret for å utelukke det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Albatrost Skrevet 8. oktober 2020 Del Skrevet 8. oktober 2020 Jeg hadde liknende adferd på min D4 da jeg kjøpte den. Den reagerte tregt på gasspådrag og slapp liksom ikke skyvet fra automatkassen ved oppbremsing, slik at man måtte være ekstra tung på bremsefoten ved stans. Hadde ingenting å sammenlikne med, så jeg trodde det skulle være slik. Skulle kort tid etter anskaffelsen få byttet et motorfeste som gav feilmelding, og verkstedet som skulle utføre dette oppdaget at bilen hadde en vakuumlekkasje som forårsaket alle problemene. Bilen ble nesten ikke til å kjenne igjen etterpå. Rapp og fin på gassrespons, mye kvikkere automatkasse og adskillig lettere å bremse ned til stans. Slapp å bytte motorfeste også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ENDALR Skrevet 8. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2020 (endret) Bra tips! Det må eg sjekke ut, veit du kor denne vakuumlekkasjen var? Er igrunn ikkje overraska. Då eg bytta register- og dieselpumpe reim måtte eg bytte nokre småslangar som hadde blitt til kjeks. Endret 8. oktober 2020 av ENDALR Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Albatrost Skrevet 8. oktober 2020 Del Skrevet 8. oktober 2020 Er faktisk ikke helt sikker, men det ble nevnt i forkant av motorrommet i et T-stykke. Det er jo noen vakuumslanger som starter plastbendet før innsugsmanifolden. Det går kanskje an å se etter opplagte feil og sprekker i slanger og T-stykker som opprinner derfra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MS86 Skrevet 8. oktober 2020 Del Skrevet 8. oktober 2020 (endret) Samme følelse på min. Jeg merker det best ved oppbremsing og når jeg nærmer meg full stopp kommer det et dunk før den går ned i 1 eller N. Begge mellomakslingene er nye, bakdiff overhalt. spennende å høre hva du finner ut av her! Endret 8. oktober 2020 av MS86 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 8. oktober 2020 Del Skrevet 8. oktober 2020 Er det ikke transferkassen som har litt slakke i seg da? Samt den California klunken.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MS86 Skrevet 8. oktober 2020 Del Skrevet 8. oktober 2020 Det er det jeg er redd for, men om det viser seg å være så enkelt som en vakumlekkasje så tar jeg meg en øl med en gang:) Eller så er det to forskjellige ting: vakumlekkasje= treg respons på gassen klunk=kjedet i transferkasse ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ENDALR Skrevet 8. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2020 God kvelden! Tok ei økt i garasjen med ei vakuum-testpumpe, og gikk over alle slangar og koblingar som var tilgjengelig der @Albatrost beskriver. Demonterte fremste del av innsug for å komme til. Finner alt i orden bortsett fra ein noko som ser ut som ein elektrisk vakuumventil på høgre side i motorrom. Den holder ikkje på vakum på den sida som har blå slange. Finner ikkje ut kva slags oppgave denne komponenten har i farten, men tok sjansjen på å koble den ut og testkjøre. Det var ein fantastisk tur! Bilen var ikkje til å kjenne igjen, mykje jevnare og smidigare i kryss, fartsdumpar start/stopp etc. Den var merkbart sterkare på tomgang også. Vi må over ein liten hump for å komme inn på tunet her heime. Tidlegare måtte vi alltid gi litt gass for å komme over, men no trilla den berre over på tomgang. Herlig! Er det nokon som veit kva denne ventilen er til? Ska prøve å laste opp eit bilde. Her er bildet.Ventilen ligger under kjøleslangen, og har blå og rød gummislange tilkobla Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ENDALR Skrevet 8. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2020 Hei igjen, fant ut av det! Stor takk til Albatrost som fikk meg på rett spor! Denne ventilen styrer faktisk vakuum til motorfestene :-) Så då lærte eg noko nytt idag også. Bilane hadde ikkje slikt då eg gikk i lære. No gjenstår det å finne ut kor lekkasjen er, skal holde dåke oppdatert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 8. oktober 2020 Del Skrevet 8. oktober 2020 Har D3'n denne også? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Albatrost Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 Hyggelig å kunne tre inn i rollen som Dr.Watson i etterforskningsarbeidet . Blir spennende å høre hva du finner ut, ENDALR. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 Nysgjerrig på om D3 har dette selv jeg @oggioffshore Har bare skrivd det på drivverksklunk hittil.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EiRRik 4.6HSE Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 Venter i spenning her og Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engebo Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 7 timer siden, jorgenht skrev: Nysgjerrig på om D3 har dette selv jeg @oggioffshore Har bare skrivd det på drivverksklunk hittil.. Følger for D3 (har klunk) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MS86 Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 Virker som om mange har samme klunk uten diagnose:) venter i spenning jeg også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bue Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 Etter det jeg har funnet ut har ikke D3 vakumstyrte motorfester slik D4 har. Sjekket ut dette i forbindelse med noe annet for en stund siden. Sjekket også på bilen min, og kunne ikke finne noen vakumslange til motorfestene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engebo Skrevet 10. oktober 2020 Del Skrevet 10. oktober 2020 (endret) Les litt ned i denne tråden, så tror jeg dere med D4 kanskje får noen forklaringer. Virker på meg som en merkelig løsning at vakuum til motorfestene skal påvirke motoren og bilens egenskaper så mye. Minner om merkelig løsning på D3 med støyfilter på girkassa som gjør at bilen ikke starter hvis støyfilteret for radiostøy ryker (kan også kobles fra og alt virker). https://www.aulro.com/afvb/l319-discovery-3-and-4-a/275587-fault-code-p2263-22-turbo-system-3.html The PCM controls the vacuum operated engine mounts via an active engine mount solenoid. The mounts operate (active engine mount solenoid activated which makes the mounts soft) at idle speed, and are switched off when the engine speed goes above a predetermined threshold. The threshold is engine speed dependant; the active engine mounts are switched off when the engine speed increases to 1250 Revolutions Per Minute (RPM). Gjelder også D4, selv om det er på disco3.co.uk http://www.disco3.co.uk/forum/topic143038.html Endret 10. oktober 2020 av engebo Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ENDALR Skrevet 13. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2020 Har foreløpig ikkje funne ut så mykje meir her, men har hatt bilen på langtur i helga. Drar godt og girer fint, og det var ingen dunk lenger ved nedgiring på cruisecontrol i motbakke. Har lest gjennom linkane til engebo. Trur ikkje at der er unormal vibrasjon i bilen, så då er det vel lov å håpe på at det er slangebrudd istaden for defekte motorfester? Må lese meg opp på funksjonen på slike motorfester, og skal krype under bilen til helga tenker eg for å feilsøke meir. Enig med engebo at dette var ei merkelig løysing, det burde jo vært ein egen krets for aktive motorfester, men det er vel ikkje så lett på følsomme vakumsystem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ENDALR Skrevet 21. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2020 Oppdatering. Har funne lekkasjer. Det viser seg at Land Rover har slurva litt i valg av T og L stykke som går inn på motorfestene, for her var det lekkasje mot gummigjennomføringa. Heldigvis ein quick fix med 6mm plastslange. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.