Gå til innhold

D4 med slark i drivverk?


ENDALR

Anbefalte innlegg

2012 Discovery 4 SDV6

Hei! Dette er mitt første innlegg etter nokre års fravær på forumet. Kjøpte ein D4 ifjor sidan  S-Maxen vart begynt å bli litt trang til vår familie på 6. Ein fantastisk oppgradering, og så hadde eg selfølgelig som LR entusiast ønska meg slik bil i mange år. Eg har gått over bilen, reparert og bytta endel deler som eg heldigvis visste om før kjøpet. No trenger eg litt hjelp til å finne ut av det som kanskje berre er slark i drivverket? Er det normalt med litt slark som i ein litt sliten Defender?  Opplever at bilen er litt treg å få igang, spesielt etter oppbremsing. Føler at den må ta inn igjen slarken i drivverket før den kan sette fart etter fks fartsdumper. Eg har ikkje tilgang til løftebukk, og einaste eg har funne av slark er i splines på bakre mellomaksel, samt utslitt gummi på lageret der. 

 

Er det andre som har erfaring med liknande problem? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den er treg å få igang vil eg tro det er andre ting enn slakk. 

Slakk I drivverk, vil antagelig lage lyder. 

 

Mener du at motor ikke responderer når du gir gass? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nøler også av og til når eg gir gass 

D3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja eg syns den responderer litt tregt når eg gir gass, spesielt etter oppbremsing. Det er jo ein tung bil, men tenker at den burde vere litt kvikkare kanskje. Samanlikna med fks BMW X5 med 3literen er den treg, denne bilen har vel litt meir sportslig oppsett, men likevel tenker eg at D4 med 3 liter og 256hk ville sparke litt meir?

 

Når det gjelder ulyd høyrer eg ingenting, bortsett fra ein kraftig dunk i bilen når eg ligger på cruisecontrol i drive i slakk motbakke, og kassa girer ned. Dette dunket trur eg er pga slakk i opphengslageret på bakre mellomaksel. 

 

Eg har også tenkt at det er girkassen som er problemet, at den ikkje girer raskt nok ned? Den blei flusha på rundt 120.000 km (eg angrar på det) Dei bytta ikkje filteret, og kunne heller ikkje svare skikkelig på om det blei utført "adaption clearing" etterpå. Eg har iidTool, og har vurdert å gjere dette. Er det andre som har erfaring med "adaption clearing" på ZF8HP70 ? 

No har bilen gått ca 130k, og eg har bytta filteret for å utelukke det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde liknende adferd på min D4 da jeg kjøpte den. Den reagerte tregt på gasspådrag og slapp liksom ikke skyvet fra automatkassen ved oppbremsing, slik at man måtte være ekstra tung på bremsefoten ved stans.

Hadde ingenting å sammenlikne med, så jeg trodde det skulle være slik.

Skulle kort tid etter anskaffelsen få byttet et motorfeste som gav feilmelding, og verkstedet som skulle utføre dette oppdaget at bilen hadde en vakuumlekkasje som forårsaket alle problemene.

Bilen ble nesten ikke til å kjenne igjen etterpå. Rapp og fin på gassrespons, mye kvikkere automatkasse og adskillig lettere å bremse ned til stans. Slapp å bytte motorfeste også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tips! Det må eg sjekke ut, veit du kor denne vakuumlekkasjen var? Er igrunn ikkje overraska. Då eg bytta register- og dieselpumpe reim måtte eg bytte nokre småslangar som hadde blitt til kjeks.

Endret av ENDALR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk ikke helt sikker, men det ble nevnt i forkant av motorrommet i et T-stykke.
Det er jo noen vakuumslanger som starter plastbendet før innsugsmanifolden. Det går kanskje an å se etter opplagte feil og sprekker i slanger og T-stykker som opprinner derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme følelse på min. Jeg merker det best ved oppbremsing og når jeg nærmer meg full stopp kommer det et dunk før den går ned i 1 eller N. Begge mellomakslingene er nye, bakdiff overhalt. 
spennende å høre hva du finner ut av her!

Endret av MS86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg er redd for, men om det viser seg å være så enkelt som en vakumlekkasje så tar jeg meg en øl med en gang:) 

Eller så er det to forskjellige ting:

vakumlekkasje= treg respons på gassen

klunk=kjedet i transferkasse

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kvelden! Tok ei økt i garasjen med ei vakuum-testpumpe, og gikk over alle slangar og koblingar som var tilgjengelig der @Albatrost beskriver. Demonterte fremste del av innsug for å komme til. Finner alt i orden bortsett fra ein noko som ser ut som ein elektrisk vakuumventil på høgre side i motorrom. Den holder ikkje på vakum på den sida som har blå slange. Finner ikkje ut kva slags oppgave denne komponenten har i farten, men tok sjansjen på å koble den ut og testkjøre. Det var ein fantastisk tur! Bilen var ikkje til å kjenne igjen, mykje jevnare og smidigare i kryss, fartsdumpar start/stopp etc. Den var merkbart sterkare på tomgang også. Vi må over ein liten hump for å komme inn på tunet her heime. Tidlegare måtte vi alltid gi litt gass for å komme over, men no trilla den berre over på tomgang. Herlig!

 

Er det nokon som veit kva denne ventilen er til? Ska prøve å laste opp eit bilde. 

Her er bildet.Ventilen ligger under kjøleslangen, og har blå og rød gummislange tilkobla

DSC_1460.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, fant ut av det! Stor takk til Albatrost som fikk meg på rett spor! Denne ventilen styrer faktisk vakuum til motorfestene :-) Så då lærte eg noko nytt idag også. Bilane hadde ikkje slikt då eg gikk i lære. No gjenstår det å finne ut kor lekkasjen er, skal holde dåke oppdatert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har D3'n denne også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har funnet ut har ikke D3 vakumstyrte motorfester slik D4 har. Sjekket ut dette i forbindelse med noe annet for en stund siden. Sjekket også på bilen min, og kunne ikke finne noen vakumslange til motorfestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les litt ned i denne tråden, så tror jeg dere med D4 kanskje får noen forklaringer. Virker på meg som en merkelig løsning at vakuum til motorfestene skal påvirke motoren og bilens egenskaper så mye. Minner om merkelig løsning på D3 med støyfilter på girkassa som gjør at bilen ikke starter hvis støyfilteret for radiostøy ryker (kan også kobles fra og alt virker).

https://www.aulro.com/afvb/l319-discovery-3-and-4-a/275587-fault-code-p2263-22-turbo-system-3.html

The PCM controls the vacuum operated engine mounts via an active engine mount solenoid. The mounts operate (active engine mount solenoid activated which makes the mounts soft) at idle speed, and are switched off when the engine speed goes above a predetermined threshold. The threshold is engine speed dependant; the active engine mounts are switched off when the engine speed increases to 1250 Revolutions Per Minute (RPM).

 

Gjelder også D4, selv om det er på disco3.co.uk

http://www.disco3.co.uk/forum/topic143038.html

Endret av engebo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har foreløpig ikkje funne ut så mykje meir her, men har hatt bilen på langtur i helga. Drar godt og girer fint, og det var ingen dunk lenger ved nedgiring på cruisecontrol i motbakke. Har lest gjennom linkane til engebo. Trur ikkje at der er unormal vibrasjon i bilen, så då er det vel lov å håpe på at det er slangebrudd istaden for defekte motorfester? Må lese meg opp på funksjonen på slike motorfester, og skal krype under bilen til helga tenker eg for å feilsøke meir. Enig med engebo at dette var ei merkelig løysing, det burde jo vært ein egen krets for aktive motorfester, men det er vel ikkje så lett på følsomme vakumsystem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering. Har funne lekkasjer. Det viser seg at Land Rover har slurva litt i valg av T og L stykke som går inn på motorfestene, for her var det lekkasje mot gummigjennomføringa. Heldigvis ein quick fix med 6mm plastslange. 

DSC_1463.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...