Gå til innhold

Disco 3 Vibrasjoner mellom 40 og 60 km/t


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

 

Jeg kom akkurat hjem etter å ha hentet en disco 3 langveis fra. Min første lr.

 

I bakkene opp forbi vøringsfossen lå jeg bak en lastebil som ikke klarte å kjøre fortere enn 45 km/t. Jeg er tolmodig, så jeg satte bare på cruise control og putlet etter. Ganske fort opplevde jeg en markant vibrasjon i bilen, som kunne minne litt om en gang jeg hadde et løst hjul. Denne vibrasjonen skjer derimot ikke ved bremsing eller gasspådrag, men er mest tydelig når bilen ligger i stødig fart rundt 55 km/t, i motbakker. Jeg kontaktet selger og han innrømmer å ha vært borti problemet tidligere, men trodde det var fikset. Han mener det sansynlig vis er torque converter, og at han flushet girkassen for å bli kvitt problemet. Tydelig vis var ikke det alt som skulle til.

 

Jeg ser for meg tre alternativer:

1: Fikse det selv. Jeg har ikke peiling på girkasser og drivlinje generelt, så jobben må være mulig for en "amatør" å gjennomføre.

2: Ta den til et verksted. Dette går jeg ut ifra at innebærer betydelige kostnader.

3: Heve kjøpet. Dette er en mangel som jeg vil påstå er alvorlig not til å heve kjøpet.

 

Har noen her inne erfaring med lignende problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Gratulerer med kjøp av Discovery! Hvis du søker litt her på forumet så finner du mye info om vibrasjoner og skifte av Torque Converter. 

 

Noen har kunnskap til å gjøre jobben selv, andre setter den på verksted. Det er en betydelig kostnad, men for egen del har jeg vurdert det som verd å gjøre for å beholde en fantastisk bil. Jeg satt bilen på verksted, men da utførte jeg såpass mye arbeid at det er vanskelig å si hva skifte av converter kostet for seg.

 

Her på sørlandet er det et spesialverksted for LR som heter Nordlys Auto i Lillesand. Jeg har ikke brukt de, men jeg vet at verkstedet har erfaring med tilsvarende problem. Der kan du kanskje få et pristilbud på å skifte converter som igjen kan danne grunnlag for en eventuell refusjon fra selger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en rein reklamasjon og da er det selger som har utspillet med hvordan dette skal løses.

Kjøper kan dog forlange kjøpet hevet.

Kjør/bekreft absolutt all kommunikasjon skriftlig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få den på verksted og få en diagnose på problemet. Kanskje er avslaget en god deal - kanskje ikke. Det kan være alt fra mellomaksel til converter/gearkasse til parkeringsbrems. Og sørg for å få det dokumentert. Eventuelt kan det være noe så enkelt som kast i hjulene. Men igjen - få noen med riktig kompetanse til å se på det. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...