Gå til innhold

Seriebil som første bil.


Edvrol

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vurderer å kjøpe min første bil og ser på 3-serie. Er dette ein god bil å begynne med for ein 16-åring? Går på VGS og skal bli mekaniker, så skruving blir ikkje noko problem. Ser ut til at reisten av familien meiner at seriebiler er dei verste som er, og at det er det dummaste eg kan kjøpe meg. Blir nok meir moderne bil etter at lappen er tatt, men alle må jo starte ein plass. 

 

Edvard Andrè Rolid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største faren er at du blir smittet av en livslang lidelse som ikke går å kurere , Land Rover entusiasme :D

 

Mer seriøst, det er enkle biler å skru på.

Mye å lære om enkel bildesign (som stort sett ikke benyttes på moderne biler lengre).

Vær forberedt på primitiv kjørekomfor, vag styring, manglende akselerasjon etc. 

Det å kjøre en serie bil krever full konsentrasjon og alle justeringer av fart og styring krever forhåndsplanlegging, man kjører ikke implusivt med raske manøvreringer  dersom man ønsker en behagelig tur. Men akk så morsomt. :D

 

Utfordringen er å finne en bil som i utgangspunktet er et godt startpunkt for mekking, eller er i kjørbar stand og som ikke vil koste for mye.

 

Bjørnung 

 

Endret av Bjørnung
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville unngått Ex-mil som ikke har sivil kasse, de blir litt for sære. Alle andre serie 2 og 3 + exmil med sivil kasse er ok å starte med. Kan nok hende du vil ha en annen bil som hverdagsbil når du får lappen, men LR er fine prosjektbiler du kommer til å bli glad i. 
Guttungen startet med en RRC med 3.5l V8 som første bil. Kjøpte den da han var 17 og satte den i stand. Den ble litt dyr i drift etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt en Discovery 1 med 300tdi. Da går du opp ca 1000 hakk i komfort og trygghet. Du er ung og har hele livet ditt foran deg, og du kommer, som nesten alle andre til å ha ett uhell de første åra. Airbag og mykt dashbord er fint å ha. Delene er vel nesten billigere enn en seriebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bil å lære seg å skru på! Min andre bil var en LR88 Serie II. Den tok jeg helt fra hverandre og satte den deretter sammen igjen og lagde den slik jeg ville ha den. Dette kan du gjøre forholdsvis greit med en seriebil siden alt er *skrudd* eller naglet sammen. Det er veldig vanskelig med en vanlig bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er villig til å gå langt for å sikre rekrutering. Fant ei bok i hylla som heter guide to purchase & restoration Land-Rover serie 1, 2 og 3 skrevet av Lindsay Porter. Den sendes kostnadsfritt og behøver ikke returneres dersom du skulle glemme det. Har hatt mye glede og nytte av den, men tror jeg kan det meste nå.........Sendes hvis jeg får en adresse, i gamle dager hadde det vært nok med Gol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...