Gå til innhold

Bremselufting, Disco 2.


suprlite

Anbefalte innlegg

Jeg har lufta bremsene på prosjektbilen min ved hjelp av manuell lufting, etterfulgt av nanocom med power bleed og modulator bleed. Jeg får kun klar væske ut, både på alle 4 hjul og på de 4 lufteskruene oppå abs-blokka. 

-Men det 

-Når motoren er av føles pedalen grei, men når motoren startes må det 1-2 pump til før pedalen føles noenlunde fast, men selv da siger den sakte ned mot gulvet når jeg trykker hardt på den. 

Er dette normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke normalt. Det er luft igjen.

 

Beskriv hvordan du lufter.

 

Ps. Jeg slet med samme problem for mange år siden på samme bil. 

Det viste seg at en kjent klovn hadde bestilt to stk venstre bremseklaver(caliper) bak. Da kom luftenippel nederst på den ene klaven og luften kom aldri ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først lufta jeg på gamlemåten, med en i bilen. Så lufta jeg med powerbleed og modulatorbleed på de 4 lufteskruene på toppen av abs gjentatte ganger. Så lufta jeg med powerbleed på alle 4 hjul. 4-5 ganger på hvert hjul. Så modulatorbleed 3-4 ganger på hvert hjul. Så lufta jeg de to rørene som går inn på siden av abs-blokka mens noen tråkka på pedalen. Etter så mye pumping kan jeg ikke skjønne at det skal finnes luft i bremserørene ihvertfall...  Motoren var igang under luftinga og bremsevæskebeholder blei toppa opp under veis. Har vel gått med ca 1,5L bremsevæske..  Og alle lufteskruer har blitt stengt mens det ennå var trykk i bremsekretsen.

Endret av suprlite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet du klaver eller stemplene?

Jeg slet med en mc hvor jeg hadde byttet stempler og selv med de korte strekkene så var bremsene myke. Viste seg å være luft i klavene som ikke kom ut før jeg klemte stemplene helt inn igjen. Hadde luftet etter alle kunstens regler, trodde jeg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta en ekstra titt. Men eg kan ikke se at det minker i bremsevæskereservoaret når jeg tråkker bremsa helt inn noen ganger. Har også overhalt caliperne med nye pakninger. Jeg lurer på om det enten er lekkasje i hovedbremsesylinderen (men da skulle vel ikke bremsepedalen føles fast og fin når tenninga var av?) -eller om jeg kanskje fortsatt har litt luft i abs-blokka?

3 minutter siden, motom skrev:

Byttet du klaver eller stemplene?

Jeg slet med en mc hvor jeg hadde byttet stempler og selv med de korte strekkene så var bremsene myke. Viste seg å være luft i klavene som ikke kom ut før jeg klemte stemplene helt inn igjen. Hadde luftet etter alle kunstens regler, trodde jeg... :)

Jeg tok ut stemplene, byttet de som var ødelagt og satte i nye tetningsringer i caliperne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...