Gå til innhold

Vinterbil. Er diff.-sperre et must?


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

 

Jeg ser etter en brukt disco, og ser etter en med "active rear differential" som jeg tror det heter. Rett og slett at bilen også har mulighet til å låse diffen bak, og ikke bare senter, som gjør at bilen ikke må belage seg på TC utelukkende. 

 

Disse bilene ser det ikke ut til å være så veldig mange av, og derfor spør jeg dere om den egentlig utgjør noen forskjell i snø? Her hvor jeg bor kan vinteren være ganske hard, og en og annen føykefonn må man klare å presse seg gjennom om man ønsker å komme seg rundt.

 

Videre har jeg et lite teknisk spørsmål; Hvordan fungerer den elektoniske aktiveringen av diff.-sperrene? Vil ikke en slik aktivering av sperrene mens bilen er i bevegelse føre til ødelagte drev/tannhjul? Er det kanskje ikke snakk om ekte låsing av sperren? Derav spørsmålet om den funker bedre enn TC klarer å fikse selv. :)

Endret av Blind_Pannekake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er Disco3 evt 4 du snakker om, så har jeg en sånn bakdiff på min bil. Det er en brems/sperre med lameller, så den legger inn av seg selv. Litt forskjellig hvor raskt den legger inn, avhenging av terrain response program. Tror det gir meg endel bedre fremkommelighet. Men man merker jo ikke så mye til systemer som kobler inn automatisk. Har aldri prøvd en D3 uten baksperre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir fort at bakenden sklir sideveis med sperre. 

 

D3 og 4 har program for sand og snøkjøring som virker utmerket. Jeg tror ikke sperre er noe man trenger, ivertfall ikke ofte.

 

Jeg ville utvilsomt fokusert på å finne en bil som har hatt veldig bra stell, ofte oljebytte, langt oftere enn boken sier, og gjerne en som har jevnlig bytte av automatolje. Sky biler med nylig utført flushing av automat. Det er ofte en krampetrekning pga av vibrasjoner, gjerne noen tuber av Dr.tranny. 

 

For ikke å nevne bil med skeivslitte dekk. Det utløser bytte av veldig mye deler på understell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på en bil med og uten sperre vises ikke før forholdene blir ganske så vanskelige. Land Rover sitt terrain response er meget bra, er en grunn til at andre produsenter kopierer produktet. 

Men under visse forhold er sperre kjekt, og det eneste den stort sett gjør er at man står fast enda lengre unna hjelp :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.9.2020 den 4.53, lafterolf skrev:

Sperre er en utmerket måte å flytte en bil sideveis på.

Kan skrive under på det.  Har aldri hatt så bred og uventet sladd som med en Peugeot 505 GTi med automatisk sperre eller brems på bakakselen.

 

Når det er nevnt har jeg alldri opplevet noen unoter på L322 som vel har det oppsettet du er ute etter.  TC og stabilitetskontroll dreper det meste av rampestreker før det får utarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bilbergerkompis sa over en øl en snørik vinter

Hvis disse 4hjulstrekkkerne med begrenset mental sperre fortsetter slik bør vi innføre henter-til-våren-rute på assistanseskjemaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må aktivt velge snøprogram for at sperren skal kunne brukes, og da er den fortsatt styrt automatisk av Terrain Response systemet. TC benyttes som virkemiddel før den slår inn. Snømodus er vel det programmet hvor den slår inn tidligst.

 

Hvor stor forskjell det er mellom en uten og en med sperre bak vet jeg ikke, men tror den ikke er veldig stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har tenkt seg over "Baboons Pass" så bør man nok velge en bil med sperre. For oss andre dødelige, så vil nok Terrain Response sørge for at vi uansett kjører oss fast så langt utenfor allfarvei at bilbergerne får litt hodepine.

 

Edit: Vinterprogrammet er forøvrig veldig bra, og sørger for at TC kobler inn veldig raskt og forhindrer ekle firehjulssladder - og det er nok det du vil ha mest glede av. Tviler på at du vil ha problemer med fremkommelighet, selv i standardprogrammet. :)

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Blind_Pannekake skrev:

Jaggu ble det ny bil! :) Inne på 4x4 info ser man to forskjellige "hengelåser" som indikerer at det er sperre både senter og bak. Men etter å ha kikket på undersiden, så ser det ut som en helt vanlig diff. Hva skal jeg forstå av det? 

 

 

...at noen har vært late når de programmerte ting sannsynligvis. Har to hengelåser selv, men har ikke sperre. :)

 

Og gratulerer med ny bil. Da forventer vi at det postes noen bilder av herligheten her. ;)

 

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.9.2020 den 10.17, lafterolf skrev:

Jeg ville utvilsomt fokusert på å finne en bil som har hatt veldig bra stell, ofte oljebytte, langt oftere enn boken sier, og gjerne en som har jevnlig bytte av automatolje. Sky biler med nylig utført flushing av automat. Det er ofte en krampetrekning pga av vibrasjoner, gjerne noen tuber av Dr.tranny. 

 

gikk for en som hadde vært hos forrige eier i tre år. Han hadde byttet reg-reim, bærearmer, kompressor og en hel masse annet som jeg har forstått at må byttes etter hvert. Oljer hadde han vært aktiv med å bytte, og differ, girkasse og motorolje var flushet. Har virket som en real fyr, og jeg fikk tilogmed iid-tool på kjøpet.

 

På veg hjem oppdaget jeg markante vibrasjoner i motbakker, hvor jeg lå i 40-60km/t, og kontaktet selger ang det. Han mener det mest sannsynlig er transfer case. Hva bør jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja han har lagt seg flat og om jeg ønsker å heve kjøpet så gjør jeg det. Tenkte jeg skulle høre med noen erfarne folk her inne om jobben er krevende, kmfattende og dyr. Virker som det også finnes mange fans av noe som heter "dr tranny"(?) her inne, men det er vel ikke noen permanent fix?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange ting som kan gjøre at du har vibrasjoner. Flushet girboks får meg til å tenke utslitt momentomformer(converter) og slitt automat. 

 

Uansett kan det bli uante kostnader, så jeg ville uten å blinke fått hevet kjøpet så raskt som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å flushe girboks er noe man også kan gjøre for å være på den sikre siden. Jeg har gjort det på to biler der det ikke var noen tegn på at noe var galt, men jeg gjorde det for å være sikker, siden jeg ikke hadde noen historikk på oljeskift. De som flushet sa at det som kom ut var helt normalt og at det ikke var tegn på skade/overdreven slitasje. 

 

Men jeg er enig mer Lafterolf i at det er mange ting som kan gjøre at du har vibrasjoner. Det er ikke en diagnose man bare stiller på telefonen. Å heve kjøpet er da en sikker måte for ikke å tape penger. Men om du liker bilen veldig  godt, kan du jo ta bilen på et verksted med inngående kunnskap om biltypen og få stille en korrekt diagnose. Jeg vil tro at om man betaler for en times arbeid, vil de kunne gå gjennom bilen og gi deg en status på "rikets tilstand." Det kan spare deg for mye på en så komplisert bruktbil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om et verksted kan påvise feilen og selger dekker reparasjon så er vel det beste løsning?  Vil selger heller heve kjøpet er det jo for så vidt greit det også.

 

Vibrasjon kan like gjerne være EGR problem - eller dyser.  Få bilen på et skikkelig verksted som kan finne ut av det.

 

Hvilken årsmodell og hvor mange km?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...