Gå til innhold

Vedlikehold og reparasjon av serie 3.


Edvrol

Anbefalte innlegg

Hei, er ganske ny når det gjelder LR seriebil, og har hørt rykter om at en må reparere bilane ofte, at deler ryker osv. Er dette sant? Har også hørt at motoren elsker å slurpe i seg bensin i store mengder, er dette sant? Er vedlikehold og reparasjon enkelt og deler lett tilgjengeleg?

 

 

Edvard Andrè Rolid

Endret av Edvrol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biler og annet eldre enn 5-10 år må påregnes å kreve mer vedlikehold og reparasjoner enn nye ting. Så ja til spm 1.

Firehjulstrekk og kropp som en murstein trekker noe mer suppe enn andre biler. Men sjåføren vil jeg påstå teller mest. Så tja til spm 2.

Enkelt,billig og lett tilgjengelig. Og Verdens Beste LR Forum har du funnet  fram til allerede. Så definitivt ja til spm 3.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, gautes skrev:

Biler og annet eldre enn 5-10 år må påregnes å kreve mer vedlikehold og reparasjoner enn nye ting. Så ja til spm 1.

Firehjulstrekk og kropp som en murstein trekker noe mer suppe enn andre biler. Men sjåføren vil jeg påstå teller mest. Så tja til spm 2.

Enkelt,billig og lett tilgjengelig. Og Verdens Beste LR Forum har du funnet  fram til allerede. Så definitivt ja til spm 3.

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Gautes. Men husk:

Delene er overrasende billig, can fåes fra leverandører i Norge eller fra Storbritannia. Skruing er ganske enkelt pga eldre konstruksjon & mye plass mellom bærebjelkene. Trenger ingen mer komplekst enn multimeter. Rust i understell kan enten sveises (med rep.sett) eller ny understell kjøpes & karosseriet byttes.

Morsomt bil. Helt fantastisk. Ta av taket når sola skinner... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg dere er litt negative her. :D

Alt er relativt var det en kjent vitenskapsmann som sa, så til spørsmålet ditt om man må reparere ofte og at deler ryker så vil jeg si at jeg har i allle fall hatt lite tull med min Serie 3 / Ex-mil som jeg har måttet gjøre noe med.

Mesteparten av det jeg har gjort har jo vært forebyggende stell fordi jeg synes det er morro og fordi jeg synes det er gøy å løfte tilstanden på bilen, bygge den om osv. Veldig lite jeg egentlig har MÅTTET gjøre. Nå skal det jo sies at jeg har jo ikke akkurat kjørt 10.000 i året med en 46 år gammel traver heller. Er det ikke sånn med de flesta av oss da ?

Angående bensinforbruk så bruker den vel kanskje det dobbelte av en splitt ny bil, men kjører du noen få tusen km i året blir det jo ikke så mye ut av det. Forsikring, vegavgift og kosen veier fint opp dette for min del i alle fall.

Jeg startet med en Serie 3 uten å ha skrudd før og har klart meg bra. Dette er en veldig enkel bil å begynne med. Men dlitt hjelp og råd klarer du nok det meste. 

 

Velkommen i seriebil-gjengen og lykke til !

 

Kristian

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å kjøpe.

 

Heldigvis for miljøet må æ si, det er flere unge som for tiden kjøper seg en eldre LR og begynner med en hobby som de kan ha glede av lenge.

 

Kjøper du en komplett bil som ikke er rustet opp og som starter og drivverk fungerer på er det som Kristian Kvart skriver lite du MÅ gjøre. Men det er mange ting du etterhvert ønsker å gjøre.

 

Ex-mil 109 finnes det mange av og ofte er noen tilsalgs.

 

Selv har jeg stort sett vært glad i de korte, fra 80 tommer (akselavstand) til 88 tommer. Har 3,5 slike nå og en til er på vei inn i samlingen.

 

Vet om en Serie 2A 109 tommer 3-dørs som er gått lite, har vært hjelpebil på en brannstasjon og nå stått i ro i mange år. Mye jobb, men sjelden bil. Pris kr 8000,-, tror æ selger sa.

 

I helga dukka det opp en Serie 2 88 tommer fra 1960. Stått i sikkert 25 år. Den blir muligens tilsalgs dersom de som har den nå finner papirer slik at den kan registreres. Kommer fra et dødsbo hvor han som kjøpte også døde, så det er et dobbelt dødsbo kan man si. Mye jobb, men sjelden bil. Bør beholde patina, og ellers få den teknisk og mekanisk i god stand. De som har den nå skulle modifisere veldig, æ fortalte at bilen var mer verd slik den var og da har de vurdert å selge videre.

 

Som sagt, kjøp en som er i grei stand. Kos deg med modifiseringer. Eller kjøp noe som krever masse jobb. Uansett vil du bli lykkelig og opplev det gode miljøet rundt Land Rover. Og innimellom vil du muligens hate bilen.

 

En ting er sikkert, dere unge har store muligheter. Dere er flinke til å skru. Og dere er flinke til å søke informasjon på nett. Æ holder meg mest til manualer og bøker, men har holdt på med LR i 40 år. Og æ skulle ikke ha LR en gang, æ dro for å kjøpe en Jeep dengang i 1980.
 

Ønske aill ein fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har du lyst osv... nå har jeg min tredje seriebil. Og en står på lager før restaurering.

Har hatt min serie 2a noen år nå.

Den hadde stått nesten 20 år når jeg kjøpte den.

Skiftet og overhalte ....bremsepakninger, tetninger, alle oljer og service på motor.

Kjører ca 7 - 800 mil i året. Ikke no problem. 

Gjør skikkelig jobb med bra deler, ikke de billigste kinadelene. 

Pass på oljer, og ta enkle ettersyn.

Ta pauser hvis du blir lei. Lykke til !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...