JokerS30 Skrevet 24. september 2020 Del Skrevet 24. september 2020 Jeg har en motor jeg dessverre må av med toppen på, etter et registerkjedehavari. Motoren er en 2.0 bensinmotor, japse, helt i aluminium. Jeg lurer på, er det påkrevet å alltid plane toppen når det har vært demontert ? På diesel gjør man jo det, men da snakker vi om HELT andre kompresjonstrykk også, det dobbelte, eller trippelte er ikke uvanlig. De siste gangene jeg har rota med noe sånt, har det vært montert " refurbished " eller overhalt topp, av litt ulike årsaker.... og de kommer jo ferdig planet... Sist gang jeg brukte opp toppen på en motor, var en B20, og der holdt det ( nesten ) med et tynt lag pakningssement på den gamle toppakningen. Støpejern hadde sine fordeler.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iknutis Skrevet 24. september 2020 Del Skrevet 24. september 2020 På motorer hvor pakningen har vært gåen, og motoren ofte varmkjørt har jeg dårlige erfaringer med å ikke plane toppene. Men på andre hvor det ikke er tilfelle, har jeg aldri planet de. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 24. september 2020 Forfatter Del Skrevet 24. september 2020 Toppen er nå tatt av, og selv om registeret har totalhavarert, ser det vel ut som om ting ikke har krasja. Er det andre ting jeg bør se etter, enn åpenbare merker på ventilene ? Jeg er tilbøyelig til bare å skrape pent, puse over lett, få på nytt register samt sette sammen greiene igjen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 24. september 2020 Del Skrevet 24. september 2020 Du må måle om den er vridd eller ikke i plan. En god rettholt eller lignende, godt lys og eller bladføler kan brukes. Renn bensin i innsug og utblåsning for å se om ventiler er tette. Om ikke så må de slipes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 24. september 2020 Forfatter Del Skrevet 24. september 2020 Kan den vri seg av å få kamhavari ? Eller er det montering / demontering som kan vri toppen ? Den har ikke vært varmkjørt... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 24. september 2020 Del Skrevet 24. september 2020 Nei, men det er alltid lurt å sjekke. Det tar bare noen minutter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 24. september 2020 Forfatter Del Skrevet 24. september 2020 ja, da er vi enige. Bruker en stål-linjal til det, kan ikke SE noen defekter noe sted.... tror det går bra bare sette det sammen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 24. september 2020 Del Skrevet 24. september 2020 Bladsøker og lys fra baksiden av rettholt eller stållinjal har pleid å holde målemessig er min erfaring. Men ny toppakning har jeg alltid spandert på motoren. Kunne du dra motoren rundt etter raset er det et godt tegn på at det gikk bra. Hadde en oversikt i en bok en gang i hvilken grad de ulike motorer trengte førstehjelp etter registerras. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 24. september 2020 Forfatter Del Skrevet 24. september 2020 (endret) Problemet er at jeg kjøpte bilen som vrak, da forrige eier hadde fått dødsdommen på verksted. Etter undersøkelser så jeg at det enkleste var å bare rive ut motoren, noe jeg gjorde på en litt tøysete måte. Som du ser har nok kjedet vært litt slakt, og skrangla borti øvre kjededeksel, lenge nok til at denne er slitt tvers av. Da ramla bitene neddi og blokkerte alt mulig av tannhjul og ting som helst skal gå lett rundt. MEN - det kan se ut som om øvre kjedet hoppet av, før det ble totalkrasj i toppen, og det er den som koster penger. Hele dekslet er fullt av stål og plastspon fra mosede tannhjul og kjedestrammere. Bare rengjøringa blir litt sirkus, men det skal vel la seg årne. Uansett tror jeg at jeg prøver sette i stand den motoren ila vinteren. Det er nok av biler få tak i med ødelagt motor, og de går nesten gratis, så gidder man jobbe, får man litt lommepenger for bryderiet. Endret 24. september 2020 av JokerS30 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 21. oktober 2020 Del Skrevet 21. oktober 2020 Som nevnt over, så lenge den ikke har vært varmkjørt eller hatt et toppakningshavari, så bør ikke plansliping være nødvendig. Mener at det heller blir planslipt for mange topper enn for få. Sjekk med rettholdt og sjekk pakningsflata nøye for sår og riper. Sjekk at alle stemplene går like høyt i sylindrene. Ved et ventilkrasj, så kan råden bli bøyd og da ser du at et eller flere stempel ikke går helt i topp når veiva roteres. sjekk også øvre lagre halvdeler til kammene om disse er knekt/sprukket. Alt dette kun hvis du har fått ventilkræsj Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.