Gå til innhold

Plansliping av topp


JokerS30

Anbefalte innlegg

Jeg har en motor jeg dessverre må av med toppen på, etter et registerkjedehavari.
Motoren er en 2.0 bensinmotor, japse, helt i aluminium.

Jeg lurer på, er det påkrevet å alltid plane toppen når det har vært demontert ? På diesel gjør man jo det, men da snakker vi om HELT andre kompresjonstrykk også, det dobbelte, eller trippelte er ikke uvanlig.  De siste gangene jeg har rota med noe sånt, har det vært montert " refurbished " eller overhalt topp, av litt ulike årsaker.... og de kommer jo ferdig planet...


Sist gang jeg brukte opp toppen på en motor, var en B20, og der holdt det ( nesten ) med et tynt lag pakningssement på den gamle toppakningen. Støpejern hadde sine fordeler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppen er nå tatt av, og selv om registeret har totalhavarert, ser det vel ut som om ting ikke har krasja.
Er det andre ting jeg bør se etter, enn åpenbare merker på ventilene ?
Jeg er tilbøyelig til bare å skrape pent, puse over lett, få på nytt register samt sette sammen greiene igjen...

120118241_899737690552487_5113754408235184660_n.jpg

120106469_2685746428331955_8029059430071778674_n.jpg

120086203_1545281082336789_7377577775639667216_n.jpg

120126665_952934935213822_6197423508178862770_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bladsøker og lys fra baksiden av rettholt eller stållinjal har pleid å holde målemessig er min erfaring.

Men ny toppakning har jeg alltid spandert på motoren.

Kunne du dra motoren rundt etter raset er det et godt tegn på at det gikk bra.

Hadde en oversikt i en bok en gang i hvilken grad de ulike motorer trengte førstehjelp etter registerras.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at jeg kjøpte bilen som vrak, da forrige eier hadde fått dødsdommen på verksted.

Etter undersøkelser så jeg at det enkleste var å bare rive ut motoren, noe jeg gjorde på en litt tøysete måte.

Som du ser har nok kjedet vært litt slakt, og skrangla borti øvre kjededeksel, lenge nok til at denne er slitt tvers av. Da ramla bitene neddi og blokkerte alt mulig av tannhjul og ting som helst skal gå lett rundt.
MEN - det kan se ut som om øvre kjedet hoppet av, før det ble totalkrasj i toppen, og det er den som koster penger. 
Hele dekslet er fullt av stål og plastspon fra mosede tannhjul og kjedestrammere. Bare rengjøringa blir litt sirkus, men det skal vel la seg årne.

Uansett tror jeg at jeg prøver sette i stand den motoren ila vinteren. Det er nok av biler få tak i med ødelagt motor, og de går nesten gratis, så gidder man jobbe, får man litt lommepenger for bryderiet.

IMG_20200607_144835.jpg

IMG_20200607_144842.jpg

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Som nevnt over, så lenge den ikke har vært varmkjørt eller hatt et toppakningshavari, så bør ikke plansliping være nødvendig. Mener at det heller blir planslipt for mange topper enn for få. Sjekk med rettholdt og sjekk pakningsflata nøye for sår og riper. Sjekk at alle stemplene går like høyt i sylindrene. Ved et ventilkrasj, så kan råden bli bøyd og da ser du at et eller flere stempel ikke går helt i topp når veiva roteres. sjekk også øvre lagre halvdeler til kammene om disse er knekt/sprukket. Alt dette kun hvis du har fått ventilkræsj ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...