Lrentusiast1 Skrevet 23. september 2020 Del Skrevet 23. september 2020 Vell. Startet med at jeg kjøpte en orginal 2002 Discovery 2 i Trøndelag, fikk den fraktet hjem. (Hadde egentlig ingen planer om å bygge pickup når jeg kjøpte og bestilte deler) Feil som var på bilen når jeg fikk den var noen abs lamper, samt hjullager høyre foran. Så dette ble fikset samme dag jeg fikk bilen. Relativt fin, 2-3 hull i ramme som var greie å komme til og fikse. gått 277 000 ca. motor sviver greit. Dagen etter fikk jeg en stor levering av deler. Type vinsjfanger foran med bullbar, custom 4'' Hevesett, escape evo vinsj, stålfanger bak med jerrykanne holder, og reservehjulsfeste samt hilift feste. Roofrack o.s.v o.s.v Samme dagen jeg fikk delene begynte jeg med montering. Monterte først en stige på bakluka, samt en guard til bakruta. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lrentusiast1 Skrevet 23. september 2020 Forfatter Del Skrevet 23. september 2020 Etter dette ble frontfanger og vinsj montert samt fikk koblet opp tåkelys og montert på sjakler og 2 små tusen metere. vinsjen er på 12 500 lbs, utrolig stillegående og god vinsj virker det som. Etter at frontfanger og slikt var på så begynte jeg med bakfanger, der måtte sideplatene bak kappes en del for å få fangeren på. Måtte jo selvfølgelig teste med et reservehjul for å se ca størrelse. Så kom skjermbredderne. aldri vært så misfornøyd med noen breddere noen gang. utrolig dårlig tilpassning. Føltes veldig billige og spinkle. men de kom på. Har ikke bilde av de bak. men det kommer lengre nede. Roofrack kom på også i samme slengen, men min bror overtok den da han trengte den til montering av taktelt. Etter at dette kom på så begynte det som var det gøyeste for min del. Hevesettet. Utrolig bra laget, og syntes det så helt fantastisk bra ut personlig. Custom 3 graders armer til framaksling, custom dempertårn som er justerbare custom watts linker bak, spacer til mellomaksel, spacer til fjører og dempere bak forlenga bremserør o.s.v o.s.v Syntes bilen ble utrolig grom med 4'' Heving og 33'' Men når den var ferdigstilt så syntes jeg 33'' var litt lite på den mtp mellomrommet i hjulbuene, men det kan jo dere der ute selv bedømme! Så ble det montering av tuffrok blinlysguards samt bearmach panserplate. syntes dette gjorde utrolig mye med bilen! Hadde litt feil med xyz bryter, og følte ikke motoren gikk helt som den skulle.. Skrudde løs ECU og fant dette. så da ble det rengjort, samme dagen monterte jeg også en ''hattehylle'' i bagasjerommet for ekstra lagring Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lrentusiast1 Skrevet 23. september 2020 Forfatter Del Skrevet 23. september 2020 Når dette ble gjort så var jeg utrolig sliten og følte meg helt utbrent, noe jeg har gjort en god stund, Men lr er det eneste som holder meg gående om dagene og gir meg motivasjon til å fortsette.. Elsker disse bilene, de har virkelig sjel i forhold til mange andre biler. Men når jeg fikk energi så monterte jeg på custom Decat downpipe og midtdel uten lyddemper, er en utrolig fin lyd nå men ikke for bråkete heller før du gir den kickdown Monterte også på noen ARB intensity kopier, følte de kledde bilen mye bedre enn de små som var der før. Etter alt dette så begynte livssituasjonen å forandre seg drastisk. Jeg er 24, tideligere mekaniker for Arctic trucks, og alltid elsket 4x4, bygd en del patroler og jeeper opp igjennom, samt noen LR, Jobbet på Minicaravan.no men klarte ikke holde ut pga utbrenthet. (var utplassert via durapart for å finne utav hva som er galt med meg) Men det klarte dem ikke. så ble truet med å miste dagpengene og da måtte jeg flytte. Så da kom idèen, Jeg er 24, jeg har en fantastisk hund, jeg elsker å reise og bor alene med hunden Milo. Har alltid vært fascinert av offroad campere. så bestemte meg for å gjøre en handel på en slik en, og bygge discoen om til pickup og flytte fra leiligheten og reise rundt og leve mens jeg kan. Så da ble bilen fraktet til Kristiansand, og pickup bygging begynte Utrolig hvor enkle disse bilene er å demontere. Fant litt rust under førersete, er jo ikke helt uvanlig på disse D2'ene med soltak. men det ble kappet ut og sveiset opp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 23. september 2020 Del Skrevet 23. september 2020 Platt fra en 130" vil passe helt perfekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lrentusiast1 Skrevet 23. september 2020 Forfatter Del Skrevet 23. september 2020 Også kom bakre del av karosseri av. og bilen ble latterlig høy. Vi bygde bakveggen av 25x25mm firkantrør fra biltema, og ble utrolig sterk konstruksjon (syntes nå vi) 1 minutt siden, lafterolf skrev: Platt fra en 130" vil passe helt perfekt. Skal ha en Custom Flat bed som de har i Australia, slik at vi kan ta camper av og på og ha et helt flatt plan Men tusen takk for tips Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
radovan Skrevet 23. september 2020 Del Skrevet 23. september 2020 Hoi, her var det mykje mat Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lrentusiast1 Skrevet 23. september 2020 Forfatter Del Skrevet 23. september 2020 Brukte også 0.9mm stålplater for å dekke til veggen, blir å bruke isolasjon på innsiden og raptor lakkere hele ''cabinen'' Så var vi litt usikre på hva vi gjør der hvor bakdør var. Vi ville ha det finest mulig.. så jeg bestemte meg for å prøve å montere bakdør igjen. tok å demonterte hele ''innmaten'' i bakdøra, satt den intil, og skjønte at det kunne være det fineste. Så da tok jeg å målte og kappet den til, og Voila! Så langt har bilen kommet.. Søknad er enda ikke godkjent, Men begynte alikevell. Jeg er en slik person som liker litt for mye å sette igang med ting.. Og det ga meg en liten overraskelse.. Noe jeg trodde aldri var mulig med en Discovery 2. 2 minutter siden, radovan skrev: Hoi, her var det mykje mat Hehe, liker du det du ser? For det som skjedde er nemlig.. Min d2.. Den er VERNEVERDIG... Ja, Verneverdig.. jeg trodde ikke det var mulig.. Men søknad er sendt uansett. så vi får se utfallet! Mer bilder kommer etterhvert.. Den hylla som var i bagasjerom, samt beskytteren til bakvindu er for salg forresten. Beklager for rotete innlegg.. var litt gira på å få ut prosjekt tråden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lrentusiast1 Skrevet 23. september 2020 Forfatter Del Skrevet 23. september 2020 Målet er noe av dette Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 23. september 2020 Del Skrevet 23. september 2020 Om du skal få godkjent ombyggingen, hva gjør du med hevesett og kufanger ved vising? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lrentusiast1 Skrevet 23. september 2020 Forfatter Del Skrevet 23. september 2020 Søkte om å godkjenne OME hevesett, samt samme fanger bare uten bullbar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 23. september 2020 Del Skrevet 23. september 2020 Wow! Og her vegrer jeg meg for å ta ned taktrekket... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 23. september 2020 Del Skrevet 23. september 2020 Kult prosjekt! Krysser fingrene for godkjenning Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lrentusiast1 Skrevet 23. september 2020 Forfatter Del Skrevet 23. september 2020 Tusen takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
radovan Skrevet 24. september 2020 Del Skrevet 24. september 2020 Verneverdig? På kva grunnlag? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
county Skrevet 24. september 2020 Del Skrevet 24. september 2020 Den eneste D2 pickup i Norge?? Hehe... Blir artig den der og se om du til og lage tipp den også.. Se om du klarer og lage tipp på den også.. går litt fort med tommeltotter her av og til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
radovan Skrevet 24. september 2020 Del Skrevet 24. september 2020 Alle D2 er jo i prinsippet verneverdige. Berre ikkje så mange som har papir på det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
county Skrevet 24. september 2020 Del Skrevet 24. september 2020 Verne EDITION dette.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iknutis Skrevet 24. september 2020 Del Skrevet 24. september 2020 2 timer siden, radovan skrev: Verneverdig? På kva grunnlag? Det finnes mange biler som er tatt inn til Norge og godkjent på §1-9: § 1-9.Bevaringsverdige kjøretøy 1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder for: - kjøretøy som tidligere ikke har vært registrert i Norge, - kjøretøy som er ordinært registrert i Norge, og som ønskes tilbakebygd til original utførelse, - kjøretøy som er registrert på unntaksbestemmelsene for bevaringsverdig motorvogn, men som etter gjeldende bestemmelser kunne vært ordinært registrert, - kjøretøy som tidligere har vært registrert på forsvaret. 2. Med original utførelse menes den utførelse kjøretøyet hadde fra fabrikantens side, med eventuelle endringer som på det tidspunkt var nødvendig for registrering i Norge, samt eventuelle endringer som følge av tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende. Tilnærmet original utførelse vil videre si at kjøretøyet ikke med hensikt skal være vesentlig endret, hverken teknisk eller utseendemessig utvendig eller innvendig, uansett om hensikten har vært å følge en mote eller å gjøre kjøretøyet mer trafikksikkert. Unntatt herfra er tidstypiske modifikasjoner og ombygninger for spesielle formål der det kan dokumenteres at disse ble foretatt og godkjent i den periode da kjøretøyet var i vanlig bruk. 3. Kjøretøy som er 30 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelsen selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7. Innretning/utstyr som har betydning for sikkerheten, må virke tilfredsstillende. Kjøretøy i denne gruppen omfattes ikke av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende. 4. Kjøretøy som er 15 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), men yngre enn 30 år, og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelse selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7, såfremt det er av spesiell interesse. «Spesiell interesse» vil i denne forbindelse vanligvis avhenge av alder og sjeldenhet (i Norge), slik at det til et 15 år gammelt kjøretøy stilles meget strenge krav til sjeldenhet. Kjøretøy i denne gruppen omfattes av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende. 5. Kjøretøy som er yngre enn 15 år og er i tilnærmet original stand, kan i helt spesielle tilfelle godtas som bevaringsverdig og godkjennes selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7. Kjøretøy i denne gruppen omfattes av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende. 6. Kjøretøy som er godkjent etter nr. 3, 4 eller 5, skal ha følgende påtegning i vognkortets anmerkningsrubrikk ved registreringen: «Bevaringsverdig kjøretøy. Må ikke endres konstruktivt eller utseendemessig.» 7. Kjøretøy som er godkjent etter nr. 3 eller 4, skal ha følgende påtegning i tillegg: «Må bare benyttes - ved spesielle anledninger som f.eks. motorhistoriske samlinger og løp - ellers leilighetsvis når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for annen trafikk.» 8. Ved deltagelse i motorhistoriske samlinger og løp, men ikke kjøring til eller fra, kan kjørtøy, som et unntak fra nr. 2, ha den utførelse det hadde fra fabrikantens side. 9. Hvis kjøretøy som er godkjent etter ovenstående unntak for bevaringsverdige kjøretøy, endres konstruktivt eller utseendemessig etter registreringen, omfattes det ikke lenger av disse unntaksbestemmelsene. Kjøretøyet må da fremstilles for ny godkjenning og § 1-7 må tilfredsstilles. 10. Kjøretøy som er ordinært registrert i Norge, kan tilbakebygges til original utførelse. Kjøretøyet får da status som bevaringsverdig kjøretøy og pålegges de aktuelle restriksjoner med hensyn til endring og bruk. 11. Kjøretøy som er registrert etter unntaksbestemmelsene for bevaringverdig kjøretøy, men som etter gjeldende bestemmelser kunne vært ordinært registrert, kan registreres ordinært og eventuelle restriksjoner strykes. 12. Militærtaktiske kjøretøy som tildligere har vært registrert på forsvaret, må, for å kunne registreres ordinært, tilfredsstille de ordinære kravene som gjaldt da kjøretøyene ble registrert første gang på forsvaret, pluss eventuelle senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende. Kjøretøy kan om ønskes beholdes i original militær stand mot at det gis status som bevaringsverdig kjøretøy. Det skal da ha påtegningen i nr. 6 ovenfor i vognkortet pluss hele eller første del av påtegningen i nr. 7 ovenfor. Dette avgjøres av Statens vegvesen etter vurdering av om kjøretøyet kan bevege seg sammen med øvrig trafikk med rimelig sikkerhet. Bilen er førstegangsregistrert i 2002, men importert til Norge i 2006 på denne paragrafen. Kort fortalt var dette et "smutthull" man benyttet seg av på modeller som ellers kunne være vanskelige å få på norske skilt. Spesielt brukt på endel japanske biler som RX7, Supra etc som ikke nødvendigvis tilfredsstilte norske krav mtp blinklys, fangerutforming osv. Mange ble skuffet over dette da det ikke er tillatt å senke bilen eller ha på større felger, men slik er reglene. Merkelig å gjøre dette på en D2 tenker jeg, men vedkommede hadde sikkert sine grunner. Jeg syns det er sprekt å ta sjansen på å bygge om en bil såpass kraftig uansett, har hatt mine runder med statlige instanser og har ikke blitt noe mer glad i de i årenes løp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lrentusiast1 Skrevet 24. september 2020 Forfatter Del Skrevet 24. september 2020 Vell, går det galt så kjøper jeg en d2 delebil, søker og hiver alt over igjen Pickup skal jeg ha uansett Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lrentusiast1 Skrevet 2. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2020 Endelig er bakvegg nesten ferdig, satse på ferdigstilling imorgen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThomasK Skrevet 17. oktober 2020 Del Skrevet 17. oktober 2020 Kult, er den verneverdig fordi det er den eneste D2 i Norge som ikke lekker olje? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Jacobsen Skrevet 17. oktober 2020 Del Skrevet 17. oktober 2020 Litt vågalt å kappe en fin D2 i 2 Spennende prosjekt! Noe nytt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lrentusiast1 Skrevet 19. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2020 På 17.10.2020 den 12.10, ThomasK skrev: Kult, er den verneverdig fordi det er den eneste D2 i Norge som ikke lekker olje? Skulle ønske. . På 17.10.2020 den 20.46, Ronny Jacobsen skrev: Litt vågalt å kappe en fin D2 i 2 Spennende prosjekt! Noe nytt? Jo takk! Ja oppdatering er som følger. Må lage nytt bremserør på høyre side bak. Har slipt ned hele rammen og primet samt lakkert den. Kommer mer bilder imorgen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lrentusiast1 Skrevet 20. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2020 Nærmer seg en ferdig bakvegg med stormskritt. Håper den er ferdig imorgen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 21. oktober 2020 Del Skrevet 21. oktober 2020 Lager du nytt karosserifeste? Utriggeren stikker ut bakenfor hytta, lager du en ny og sveiser fast lenger fram? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.