Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
Lrentusiast1

D2 Pickup

Recommended Posts

Vell. Startet med at jeg kjøpte en orginal 2002 Discovery 2 i Trøndelag, fikk den fraktet hjem. (Hadde egentlig ingen planer om å bygge pickup når jeg kjøpte og bestilte deler)

Feil som var på bilen når jeg fikk den var noen abs lamper, samt hjullager høyre foran. Så dette ble fikset samme dag jeg fikk bilen. Relativt fin, 2-3 hull i ramme som var greie å komme til og fikse.

gått 277 000 ca. motor sviver greit.

120037047_669414240351671_5841564942581515213_n.jpg

118120338_356686632160351_2813133584913937593_n.jpg

118121261_1278543335822827_4906385050350002969_n.jpg

118193065_305633340655554_7793508455487431734_n.jpg

Dagen etter fikk jeg en stor levering av deler. Type vinsjfanger foran med bullbar, custom 4'' Hevesett, escape evo vinsj, stålfanger bak med jerrykanne holder, og reservehjulsfeste samt hilift feste. Roofrack o.s.v o.s.v

118056641_856596615081401_971668307416386614_n.jpg

Samme dagen jeg fikk delene begynte jeg med montering. Monterte først en stige på bakluka, samt en guard til bakruta.

120049754_1683680105104519_8966323737629765650_n.jpg

118083417_2620730468190003_8917468598689642459_n.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Etter dette ble frontfanger og vinsj montert samt fikk koblet opp tåkelys og montert på sjakler og 2 små tusen metere.

vinsjen er på 12 500 lbs, utrolig stillegående og god vinsj virker det som.118208159_1201109903587934_1176361763258122648_n.jpg

118147800_1034874366928769_8601852239582812080_n.jpg

118145371_603384860375321_6645645139989303047_n.jpg

118154080_651995558791932_6056342610074985606_n.jpg

118157156_612571912962623_3285421816234086389_n.jpg

118155466_1014192945701121_1468501455339304397_n.jpg

118193166_2423260317973076_1506197295043313099_n.jpg

118227015_318575485925786_7840191689407942063_n.jpg

118230093_772018060223109_8238430012940302948_n.jpg

118230528_355737512256812_6638297676108558489_n.jpg

Etter at frontfanger og slikt var på så begynte jeg med bakfanger, der måtte sideplatene bak kappes en del for å få fangeren på.

Måtte jo selvfølgelig teste med et reservehjul for å  se ca størrelse.

 

118232046_326544388403752_3786124106712942745_n.jpg

118242799_1292615107750088_3179807232654434121_n.jpg

118287985_2067765676690916_6852629174206086257_n.jpg

118311428_2730101247204583_4025739926374811691_n.jpg

Så kom skjermbredderne. aldri vært så misfornøyd med noen breddere noen gang. utrolig dårlig tilpassning. Føltes veldig billige og spinkle. men de kom på.

Har ikke bilde av de bak. men det kommer lengre nede.

118387223_3187072661370009_2409867000902184638_n.jpg

118404012_805123630224089_6426221350235501326_n.jpg

Roofrack kom på også i samme slengen, men min bror overtok den da han trengte den til montering av taktelt.

Etter at dette kom på så begynte det som var det gøyeste for min del. Hevesettet. Utrolig bra laget, og syntes det så helt fantastisk bra ut personlig.

Custom 3 graders armer til framaksling, custom dempertårn som er justerbare

custom watts linker bak, spacer til mellomaksel, spacer til fjører og dempere bak

forlenga bremserør o.s.v o.s.v

118158042_1222423284758671_8979201800046453017_n.jpg

118209237_933908380447326_5994591471808989170_n (1).jpg

118229748_751951905607408_5744363436532630640_n.jpg

118274252_362790771411415_2391960768709447803_n.jpg

118519375_773185596557241_8383416089540502835_n.jpg

118541463_324500192085803_3368065238927457010_n.jpg

118547078_3323067191252305_5268348123247263634_n.jpg

118579643_230283058368702_1229737647142618804_n.jpg

Syntes bilen ble utrolig grom med 4'' Heving og 33'' Men når den var ferdigstilt så syntes jeg 33'' var litt lite på den mtp mellomrommet i hjulbuene, men det kan jo dere der ute selv bedømme! :)

118518501_324348305432177_7583361221006597798_n.jpg

118554911_673119009957910_1985636032443412415_n.jpg

118609726_652711358784576_5198911454548493847_n.jpg

118615017_406441743653030_1435628710187768914_n.jpg

118616060_719428235581538_408974105288766897_n.jpg

119005563_675786713056497_1599499376805407842_n.jpg

Så ble det montering av tuffrok blinlysguards samt bearmach panserplate. syntes dette gjorde utrolig mye med bilen!

118343712_2801706466732437_6858162431138531883_n.jpg

i.jpg

Hadde litt feil med xyz bryter, og følte ikke motoren gikk helt som den skulle.. Skrudde løs ECU og fant dette. så da ble det rengjort, samme dagen monterte jeg også en ''hattehylle'' i bagasjerommet for ekstra lagring

118306826_1545322792313965_7124544587544994422_n.jpg

118307386_742693179609126_2184832738890237911_n.jpg

118400058_999829600531654_6926734317886361241_n.jpg

118592163_819322748472410_8314141228367942058_n.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Når dette ble gjort så var jeg utrolig sliten og følte meg helt utbrent, noe jeg har gjort en god stund, Men lr er det eneste som holder meg gående om dagene og gir meg motivasjon til å fortsette.. Elsker disse bilene, de har virkelig sjel i forhold til mange andre biler. Men når jeg fikk energi så monterte jeg på custom Decat downpipe og midtdel uten lyddemper, er en utrolig fin lyd nå men ikke for bråkete heller før du gir den kickdown

118784286_3457553774297243_6895958922291421880_n.jpg

118807981_857205031481082_8386806997867431232_n.jpg

118827098_780184802807351_5723922733016354263_n.jpg

Monterte også på noen ARB intensity kopier, følte de kledde bilen mye bedre enn de små som var der før.

118808337_1722024814613202_7357038359254154488_n.jpg

Etter alt dette så begynte livssituasjonen å forandre seg drastisk. Jeg er 24, tideligere mekaniker for Arctic trucks, og alltid elsket 4x4, bygd en del patroler og jeeper opp igjennom, samt noen LR, Jobbet på Minicaravan.no men klarte ikke holde ut pga utbrenthet. (var utplassert via durapart for å finne utav hva som er galt med meg) Men det klarte dem ikke. så ble truet med å miste dagpengene og da måtte jeg flytte. Så da kom idèen, Jeg er 24, jeg har en fantastisk hund, jeg elsker å reise og bor alene med hunden Milo. Har alltid vært fascinert av offroad campere. så bestemte meg for å gjøre en handel på en slik en, og bygge discoen om til pickup og flytte fra leiligheten og reise rundt og leve mens jeg kan.

Så da ble bilen fraktet til Kristiansand, og pickup bygging begynte :)

Utrolig hvor enkle disse bilene er å demontere.

 

119459004_435847190709467_2826237484843657057_n.jpg

119461360_1509039939284348_7459969433163529543_n.jpg

119485556_2717200835160463_5992708473629669809_n.jpg

120061865_965899123918817_6100532448199972995_n.jpg

Fant litt rust under førersete, er jo ikke helt uvanlig på disse D2'ene med soltak. men det ble kappet ut og sveiset opp.

119568967_317566589534814_8905699527681847408_n.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Også kom bakre del av karosseri av. og bilen ble latterlig høy. Vi bygde bakveggen av 25x25mm firkantrør fra biltema, og ble utrolig sterk konstruksjon (syntes nå vi) 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

1 minutt siden, lafterolf skrev:

Platt fra en 130" vil passe helt perfekt.;)

Skal ha en Custom Flat bed som de har i Australia, slik at vi kan ta camper av og på og ha et helt flatt plan :) Men tusen takk for tips

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brukte også 0.9mm stålplater for å dekke til veggen, blir å bruke isolasjon på innsiden og raptor lakkere hele ''cabinen''

119780949_348125653218109_8852616061191826293_n.jpg

119829348_2681307918788788_4637775121732420384_n.jpg

120038116_790748101691680_1291741108187343768_n.jpg

120053013_721463471916312_5966842566840360784_n.jpg

120054162_345629503250543_5350118564062344491_n.jpg

Så var vi litt usikre på hva vi gjør der hvor bakdør var. Vi ville ha det finest mulig.. så jeg bestemte meg for å prøve å montere bakdør igjen. tok å demonterte hele ''innmaten'' i bakdøra, satt den intil, og skjønte at det kunne være det fineste. Så da tok jeg å målte og kappet den til, og Voila! Så langt har bilen kommet.. Søknad er enda ikke godkjent, Men begynte alikevell. Jeg er en slik person som liker litt for mye å sette igang med ting.. Og det ga meg en liten overraskelse.. Noe jeg trodde aldri var mulig med en Discovery 2. 

119768998_310989186854751_2363333020081801341_n.jpg

119778070_427177824919287_8766636497961537517_n.jpg

119781755_740832190105595_1035507802974733452_n.jpg

119862173_3136837739772098_7218646370092779895_n.jpg

2 minutter siden, radovan skrev:

Hoi, her var det mykje mat :D

Hehe, liker du det du ser? :)

For det som skjedde er nemlig.. Min d2.. Den er VERNEVERDIG... Ja, Verneverdig.. jeg trodde ikke det var mulig.. Men søknad er sendt uansett. så vi får se utfallet! :)  Mer bilder kommer etterhvert.. Den hylla som var i bagasjerom, samt beskytteren til bakvindu er for salg forresten. Beklager for rotete innlegg.. var litt gira på å få ut prosjekt tråden.

119967535_319507112483570_7985777944819159844_n.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du skal få godkjent ombyggingen, hva gjør du med hevesett og kufanger ved vising?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den eneste D2 pickup i Norge?? Hehe...  Blir artig den der og se om du til og lage tipp den også.. 

Se om du klarer og lage tipp på den også.. går litt fort med tommeltotter her av og til

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle D2 er jo i prinsippet verneverdige. Berre ikkje så mange som har papir på det :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, radovan skrev:

Verneverdig? På kva grunnlag?:huh:

 

Det finnes mange biler som er tatt inn til Norge og godkjent på §1-9:

§ 1-9.Bevaringsverdige kjøretøy

1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder for:
- kjøretøy som tidligere ikke har vært registrert i Norge,
- kjøretøy som er ordinært registrert i Norge, og som ønskes tilbakebygd til original utførelse,
- kjøretøy som er registrert på unntaksbestemmelsene for bevaringsverdig motorvogn, men som etter gjeldende bestemmelser kunne vært ordinært registrert,
- kjøretøy som tidligere har vært registrert på forsvaret.

2. Med original utførelse menes den utførelse kjøretøyet hadde fra fabrikantens side, med eventuelle endringer som på det tidspunkt var nødvendig for registrering i Norge, samt eventuelle endringer som følge av tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.

Tilnærmet original utførelse vil videre si at kjøretøyet ikke med hensikt skal være vesentlig endret, hverken teknisk eller utseendemessig utvendig eller innvendig, uansett om hensikten har vært å følge en mote eller å gjøre kjøretøyet mer trafikksikkert. Unntatt herfra er tidstypiske modifikasjoner og ombygninger for spesielle formål der det kan dokumenteres at disse ble foretatt og godkjent i den periode da kjøretøyet var i vanlig bruk.

3. Kjøretøy som er 30 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelsen selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7. Innretning/utstyr som har betydning for sikkerheten, må virke tilfredsstillende.

Kjøretøy i denne gruppen omfattes ikke av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.

4. Kjøretøy som er 15 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), men yngre enn 30 år, og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelse selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7, såfremt det er av spesiell interesse. «Spesiell interesse» vil i denne forbindelse vanligvis avhenge av alder og sjeldenhet (i Norge), slik at det til et 15 år gammelt kjøretøy stilles meget strenge krav til sjeldenhet.

Kjøretøy i denne gruppen omfattes av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.

5. Kjøretøy som er yngre enn 15 år og er i tilnærmet original stand, kan i helt spesielle tilfelle godtas som bevaringsverdig og godkjennes selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7.

Kjøretøy i denne gruppen omfattes av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.

6. Kjøretøy som er godkjent etter nr. 3, 4 eller 5, skal ha følgende påtegning i vognkortets anmerkningsrubrikk ved registreringen:

«Bevaringsverdig kjøretøy. Må ikke endres konstruktivt eller utseendemessig.»

7. Kjøretøy som er godkjent etter nr. 3 eller 4, skal ha følgende påtegning i tillegg:

«Må bare benyttes

- ved spesielle anledninger som f.eks. motorhistoriske samlinger og løp
- ellers leilighetsvis når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for annen trafikk.»

8. Ved deltagelse i motorhistoriske samlinger og løp, men ikke kjøring til eller fra, kan kjørtøy, som et unntak fra nr. 2, ha den utførelse det hadde fra fabrikantens side.

9. Hvis kjøretøy som er godkjent etter ovenstående unntak for bevaringsverdige kjøretøy, endres konstruktivt eller utseendemessig etter registreringen, omfattes det ikke lenger av disse unntaksbestemmelsene. Kjøretøyet må da fremstilles for ny godkjenning og § 1-7 må tilfredsstilles.

10. Kjøretøy som er ordinært registrert i Norge, kan tilbakebygges til original utførelse. Kjøretøyet får da status som bevaringsverdig kjøretøy og pålegges de aktuelle restriksjoner med hensyn til endring og bruk.

11. Kjøretøy som er registrert etter unntaksbestemmelsene for bevaringverdig kjøretøy, men som etter gjeldende bestemmelser kunne vært ordinært registrert, kan registreres ordinært og eventuelle restriksjoner strykes.

12. Militærtaktiske kjøretøy som tildligere har vært registrert på forsvaret, må, for å kunne registreres ordinært, tilfredsstille de ordinære kravene som gjaldt da kjøretøyene ble registrert første gang på forsvaret, pluss eventuelle senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende. Kjøretøy kan om ønskes beholdes i original militær stand mot at det gis status som bevaringsverdig kjøretøy. Det skal da ha påtegningen i nr. 6 ovenfor i vognkortet pluss hele eller første del av påtegningen i nr. 7 ovenfor. Dette avgjøres av Statens vegvesen etter vurdering av om kjøretøyet kan bevege seg sammen med øvrig trafikk med rimelig sikkerhet.

 

Bilen er førstegangsregistrert i 2002, men importert til Norge i 2006 på denne paragrafen.

Kort fortalt var dette et "smutthull" man benyttet seg av på modeller som ellers kunne være vanskelige å få på norske skilt. Spesielt brukt på endel japanske biler som RX7, Supra etc som ikke nødvendigvis tilfredsstilte norske krav mtp blinklys, fangerutforming osv.

Mange ble skuffet over dette da det ikke er tillatt å senke bilen eller ha på større felger, men slik er reglene.

Merkelig å gjøre dette på en D2 tenker jeg, men vedkommede hadde sikkert sine grunner.

Jeg syns det er sprekt å ta sjansen på å bygge om en bil såpass kraftig uansett, har hatt mine runder med statlige instanser og har ikke blitt noe mer glad i de i årenes løp.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kult, er den verneverdig fordi det er den eneste D2 i Norge som ikke lekker olje?

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 17.10.2020 den 12.10, ThomasK skrev:

Kult, er den verneverdig fordi det er den eneste D2 i Norge som ikke lekker olje?

Skulle ønske. .

På 17.10.2020 den 20.46, Ronny Jacobsen skrev:

Litt vågalt å kappe en fin D2 i 2 :D

Spennende prosjekt! Noe nytt?

Jo takk! Ja oppdatering er som følger. Må lage nytt bremserør på høyre side bak. Har slipt ned hele rammen og primet samt lakkert den.

Kommer mer bilder imorgen

20201017_191217.jpg

20201017_192641.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...