Gå til innhold

Kjøpe disco 4


freelange

Anbefalte innlegg

Da er valget tatt om å gå fra 3 til 4. Har hatt mange fine år med 3'ern, men har også hørt mye skummelt om 4. Jeg tenker en bil fra ca 2012-2015. Hva bør være byttet? Hva er typiske problemer? Har hørt om katastrofer som motorbytte, turbobytte etc. Kom forresten 4 med difflås bak som standard? Mener det var tilvalg på 3'ern. Fint med litt generelt råd og tips før jeg begynner å se på spesifikke biler på finn.

Takker og bukker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en D4 i for litt over ett år siden og leste både norske og utenlandske forum i den forbindelse. Jeg konkluderte med at D4 har færre problemer enn D3, men jeg ser at noen mener at det er motsatt. Det som potensielt kan bli dyrere på D4 kontra D3 er i alle fall turbobytte. 

 

Min "kjøpstråd" fra da jeg kjøpte.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen momenter som kan være greit å ha i bakhodet:
Varebiler registrert i Norge før 2014 faller inn under 10-årsregelen.

Er bilen over 7 år/182kkm kan det være greit at registerreim og pumpereim er tatt.

Ser det ut som oljeskift er tatt innenfor intervallene (26kkm)? 26kkm er mer enn langt nok. Hyppigere skift trekker opp.

Siden du har lagt deg på 2012- og utover vil du få 8-trinnskassa uansett. Den har godt rykte, er enklere mekanisk enn 6-trinnskassa og kler bilen litt bedre (synes jeg).

Få byttet olje og filter på kassa innenfor ZFs anbefalte intervall (80-120kkm), og ikke hør på de som prater om "livsløpsolje". Tror ikke jeg tar munnen for full hvis jeg sier at ingen på forumet her tror på det.

Har også inntrykk av at D4 sliter mindre bremser enn D3 (har ikke eid D3 selv).

Få med innebygget Dab hvis du hører mye på radio i bilen. 
Understellsbehandling fra starten eller tidlig i bilens liv er bra. Det er mye som kan ruste under der på salte norske veier.

 

Du har jo hatt 3ern tidligere, så mye av dette er sikkert kjent stoff.
Jeg kom rett fra diverse Audi og til D4.
Problemet mitt er at jeg ikke aner hva jeg skal erstatte den med når tiden kommer. Nesten uansett hva jeg setter meg inn i får meg til å lengte etter den komfortable følelsen jeg opplever i Land Roveren. D5en har ikke helt vokst seg inn i hjertet ennå.

 

Lykke til med letingen :)

Endret av Albatrost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...