Gå til innhold

D3: Propshaft/ mellom aksling,jakten på vibrasjoner


oggioffshore

Anbefalte innlegg

Ja. 

 

Så lurer eg på hvordan folk konstanterer at mellom akslingen er årsak til vibrasjoner i bilen. 

Tenker kanskje at, det dunket man får i bilen etter å ha sluppet gassen, og så gir på igjen, kanskje kan være at akslingen vrir seg litt inn mot stålet før den kommer i balanse igjen, seff slakk i kryss etc, vil jo kanskje gi samme " dunket" i bilen. 

Hvor slapp/ myk er opphengs lageret i gummi nhytt, kontra etter 220 K / km. 

 

Hvordan skille mellom konverter shrudder & ubalanse i akslingen. Da eg ikke er helt sikker på hva jeg har. 

Vil tro at mellomakslingen også kan komme i vibrasjon/ resonans på gitte turtall og pådrag.... uten å egentlig vite dette. 

Det anbefales såvidt eg har lest, også bytte akslingen i forb med konverter bytte. 

Så aksling kjøper eg nok . Men "uorginal" eller " orginal" 

Hvem produserer egentlig den orginale for Land Rover ? 

 

Ser det er 2 forskjellige + "orginal" aksling på markedet. 

 

ODM

GKN

Orginal. 

 

 

Orginale er dobbel pris, og 3 kg lettere enn de andre. 

Hvor mye betyr egentlig den vekta i praksis / daglig drift. 

 

Er vel endel her inne, som har byttet den ene og det andre i denne forbindelse. 

 

Tenkte tråden her kan bidra til å belyse litt av dette. 

 

 

 

IMG_20200923_110731.jpg

IMG_20200923_110722.jpg

IMG_20200923_110709.jpg

IMG_20200923_110715.jpg

IMG_20200923_110734.jpg

IMG_20200923_110701.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, YMK skrev:

Converter er enkel å skille ut fra de andre. Da beveger turtelleren seg +-50-200 omdreininger når kassa er i lockup. 

 

 

Okej... bra innspill, ;)

 

Det gjør ikke min. Men må dobbelt sjekke.

Det vil jo være veldig tydelig om den lå å jaget mens man kjørte  

Men eg har vibrasjoner i spes 3 gear mellom 30-60 km / t .... 

 

Endret av oggioffshore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er mellomaksellageret som er kaputt så vil du som oftest kunne se bevegelse i akslingen om du røsker litt i den.

 

Ellers er det greit å begynne med det enkle - avbalanser hjulene. Jeg har mer enn en gang opplevd at hjulene kommer i ubalanse, selv om jeg ikke har mistet lodd. Og det koster ikke stort å sjekke heller. Eventuelt kan man sette på vinterdekkene og se om vibrasjonen fortsatt er der. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan eg fint bevege akslingen sideveis til den treffer metall ringen. 

Den ligger jo litt nedpå og... 

 

Vibrasjoner i dekk vil jo være der hele tiden uavhengig av turtall og gass på drag. 

Føler ikke at dette er dekk. 

Men må jo sjekkes. Snart vinter dekk sesong 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, jorgenht skrev:

Kanskje delebilen din har mellomaksling i bedre stand? Sånn for test. 

Skal sjekke, seff kommer det en offshore tur å utsetter feil søking. 

 

Får krype under dele bilen og sjekke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke bevege leddet, snakker om opphengs lageret, og gummi foringen der. 

Hvor mykt/ stivt er det nytt kontra brukt. 

 

 

Har dog bestilt ny aksling, så får vi se da. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2020 den 23.02, MS86 skrev:

Sorry jeg mente også opphengslageret. Da jeg byttet min mener jeg å huske at jeg syntes gummiforingen rundt var løsere i fisken enn jeg hadde forventet.

Merker du forskjell med ny aksling hvilken km stand byttet du på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet bakre på ca 155' og nå den fremre på ca 165'. Merket ikke veldig stor forskjell. Hadde kanskje en liten vibrasjon så ble borte. Mere plaget av diffene. Akkurat overhalt og bytter den bak til 11' og må ta fremre til våren. De lager mye ulyd og en form for vibrasjon de også når lagrene er brukt opp..

17699414-EA0D-48F7-8EB1-A67A3652E622.jpeg

B8F11FC3-C766-43DE-9457-D98B9BF7E753.jpeg

DB8A6339-4BCF-4103-AE16-8999A1F26F93.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så slitent ut det lageret ja. 

Er det mye jobb å bytte? 

Er ting som skal u

Justeres eller skimses opp m tanke på klaring mellom tenner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte jobben bort til en hyggelig kar på røyken. Ja det må skimses og det skal helst gjøres riktig og utfordringen er vel at "riktig" ikke står noe sted slik jeg har forstått det. Helt sikkert overkommelig jobb i utgangspunktet. 
Jeg leverte bilen og hentet den noen dager senere. Kom på 11'. 
kan anbefale han på det sterkeste:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ny aksling ga ikke merkverdig forskjell. 

Samme med vinterhjul. 

 

Noen på UK forumet har hatt lignende Vibrasjoner når bakre caliper går dårlig på glide pinnene, eller bremse sko ligger lett på... Hmy. 

 

Sjekker glide pinner ikveld. 

Mener å huske eg måtte move opp den ene bak da eg bytta klosser. Dvs det var en pinne som satt stuck 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad dele bilen hadde caliper klaven... 

 

Glide pinne som knakk 

IMG_20201009_001612.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kan bli vibrasjon av kaliper bak ja, lurer på om det skjer når den får litt temperatur på seg - kjenne på skivene. Kaliperene bak hang seg opp på min med et års mellomrom, så det kan sikker lønne seg å ta service på dem i vintermånede siden du har flere liggende. Servicekit er tilgjengelig, husk å bestille opp stempelet også - på begge mine var det mye pitting på dem. Jeg bestilte uoriginalt servicekit og angrer litt på det - nå 3-4 år etterpå ser jeg at manjetten på glidepinnene er ødelagte... Husk å slipe vekk rust bak metallshimsene (bruk kanten på en flatfil) så klossene går lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...