Gå til innhold

Ønsker gjerne tilbake til Disco igjen


Disco-Duck

Anbefalte innlegg

Hei godt folk :)

 

Etter noen år i en Avensis ønsker jeg meg tilbake til en Disco igjen.

Tenker kansje da opp fra 300td som jeg hadde sist, opp til en D3.

Hadde desverre en god del timer i garasjen på mitt forrige prosjekt.

Hvor stor er sjansjen for å måtte bo i garasjen om jeg kjøper en D3?? :huh:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei den er nok ikke det lengre, og kanskje mye av barnesykdommene er plukket bort.?
Lurer på om noen har hatt disse bilene selv, og erfaringer om disse?

Sett bort fra normale ting som hjullager, bremser og olje som må byttes på en og ett hvert kjøretøy?
Er det noen svakheter som går igjen etter at det er fikset på en gang allerede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få min billig ;-) Bytter den ut i nærmeste fremtid. Jeg gikk fra Freelander (ingen problemer med min FL1) til disco 3, 2006 - og har bare hatt vanlig vedlikehold på den også. Ja, det var dyrt å bytte driftreim sist vinter, men det er jo dyrt uansett. Jeg har ikke selv opplevd noen spesielle svakheter eller problemer, men begynner jo å bli voksne biler, så vedlikeholdsbudsjettet vil jo øke. Har hørt fra andre at det, etterhvert, blir en del krøll med luftfjærene, så jeg kjøpte en uten luft. Ellers er det nok som andre her sier; så lenge den er riktig vedlikeholdt, gjerne lagret inne etc, så er det ekstremt mye bil for pengene. Helt fantastisk å kunne ha 3 barneseter baki, pluss barnevogn og alt mulig pakk, og likevel kan alle sitte i god komfort. Nyter snø og drittvær, for den kommer seg søren meg frem uansett. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger litt mere kjøtt på bena når det gjelder din D3  freelange.
Kan sende meg Pm etter hvert.

Tenker jeg vil ha med luftfjærer da det gir en helt annen komfort. Ja belgene må jo påregnes å byttes innimellom men det må fjær dempere også ^_^

- Ble nok brukt en god del timer i garasjen på min 300tdi.

Var vel ett mindre stykke bra bil det jeg startet på.

Håper å finne en som har fått litt kvalitets tid  med eieren B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkkelen til å eie en D3 er i mine øyne å ha en god diagnose med deg. Da kan mye løses i vegkanten, og du har ofte en retning å jobbe etter. 

Selve operasjonene med å skru er relativt greie. Noen plasser er det trangt, men man kommer overraskende greit til sånn totalt sett. 

Bakdelen er elektronikken, den er ikke alltid like lett å finne feilen på.. men det løser seg til slutt som regel. 

Det som bruker å ryke er bærebruer, styrestag foran og bak, converter I automatkasse. Ventilblokkene til luftfjæring kan trøble også, men det er grunnet manglende service på kompressoren. 

Noen er begynt å få rust i kanaler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk YMK før godt utfyllende tips. 

Har en lomme diagnose med mobil app. 

Kansje ikke den ikke dekker D3? 

Har du link til handholdt diagnose som kan ligge i hanskerommet som klarer å lese D3 feil som evt. kan komme... 

Det med ventilblokk og tank mot belger, er det ikke noe drenere bort kondens slik det ikke ruster/irrer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2020 den 8.07, YMK skrev:

Nøkkelen til å eie en D3 er i mine øyne å ha en god diagnose med deg. Da kan mye løses i vegkanten, og du har ofte en retning å jobbe etter. 

Selve operasjonene med å skru er relativt greie. Noen plasser er det trangt, men man kommer overraskende greit til sånn totalt sett. 

Bakdelen er elektronikken, den er ikke alltid like lett å finne feilen på.. men det løser seg til slutt som regel. 

Det som bruker å ryke er bærebruer, styrestag foran og bak, converter I automatkasse. Ventilblokkene til luftfjæring kan trøble også, men det er grunnet manglende service på kompressoren. 

Noen er begynt å få rust i kanaler. 

 

Låner tråden litt her. Min gir feilmelding på at den ikke klarer å senke trykket. Kan det være ventilblokken? Verksted (anerkjent for LR-kunskap) byttet kompressor tidlig i våres, men det ga bare mer bråk, ikke mindre feilmelding. Gikk deretter hull i tanken, jeg byttet igår kveld, men sliter fortsatt med å få fullt trykk i terrain mode.

 

Tips til relevant tråd eller direkte løsning? 

 

Hilsen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter. Nydelig bil. Har ikke hatt altfor mange bekymringer. De store kan sammenfattes i converter og crossover pipe, fikk to gode verkstedsregninger der. Har vært igjennom to siste EU-kontrollene på NAF med null hull. Leverte til en meget flink fluid film behandler, det tror jeg er lurt. I øvrig tok jeg en god runde da jeg overtok bilen, byttet forskjellige deler. 

 

Står om dagen og dveler, skal jeg selge eller beholde. Hadde egentlig trengt mer av en håndtverkerbil/varebil, både av økonomiske og praktiske grunner. Det er jo adskillig mindre som kan gå i stykker på en fiat scudo, men det er et skudd for baugen for opplevd komfort og gir et tristere bilde når du ser utover gårdsplassen.

 

Kan kort og godt anbefale D3 hvis du i motsetning til meg har tilgang på garasje og ikke altfor tidkrevende små barn og jobb.

 

Må du som meg skru i grusen på gårdsplassen mens snøfnuggene treffer akkurat i nakken eller rørleggersprekken, mens du egentlig skulle ha lagt datteren på halvannet år, så er jeg ikke sikker. Spør meg om et par måneder når jeg har tatt valget på nytt selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha, ja så ille kan det bli. Føles som å sammenligne fiskeboller med deilige hveteboller. Men har som sagt ikke funnet ut av det enda, er et umulig valg og uansett hvor klart valget er fra et rasjonelt ståsted, så strever jeg med tanken på å gi slipp på D3n. 

 

Rykte vet jeg ikke noe om, men det lokale uavhengige verkstedet anbefalte fiat på bakgrunn av driftsikker motor. Hans anbefaling er nokså usentimental vil jeg tro, uten hensyn til komfort og estetikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...