Gå til innhold

Ikke start D3, 2006, 2,7


freelange

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Mmmmeget rar greie i helga. Vridde om nøkkel. Alt lyser opp som vanlig. Lar glødelampa slukke. Vrir nøkkel for å starte - helt dødt. Prøvde noen ganger i panikk (på vei hjem fra skogstur med familien) og så kom den plutselig, og startet helt som vanlig på første forsøk. Kjørte hjem til svigers. Og så ville den ikke starte igjen. Samme greia. Alt lyser opp som vanlig, vrir nøkkelen - helt dødt. Og da kom den heller ikke uansett hvor mye jeg prøvde. Svigers bor heldigvis nærme et verksted, så på mandag kom mekanikeren for å titte på bilen. Samme greia. På tredje forsøk startet den plutselig. Han kjørte bilen til verkstedet, og etter det har den bare startet som normalt. Jeg skal hente bilen i kveld eller i morgen, uten at mekaniker har noen forklaring på hva som kan være greia. Nytt batteri og dynamo. Jeg tror ikke det er startmotor, for det har aldri vært noe starttrøbbel - den kommer alltid på første forsøk. Lurer på om noen av oraklene her har noen teorier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når den først starter er det helt uten problem. Ingen forskjell på varm/kald motor. Den står aldri og liksom "jobber" for å få start. Bare helt dødt i det man faktisk vrir nøkkelen hele veien rundt. Burde ikke mekaniker ha sett/sjekka starteren?

28 minutter siden, lame skrev:

Sjekk med en annen nøkkel. Hadde samme på min D3 - 2005. Byttet nøkkel - og bilen starter hver gang. Virker som det er en elektronisk sperre i nøkkelen som feiler.

Takk - det skal jeg i hvert fall prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dårlig kontakt ett eller annet sted mellom starter og batteri (jording eller +)?

Da kan alt fungere normalt, men spenningsfallet over den dårlige kontakten blir på grunn av den store strømstyrken, for stort til å dra rundt starteren (for lav spenning igjen over starteren).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Skal lever bilen en tur på Vianor. Blir nok bytta ut med nyere (ca 2015) D4 snart :-) Men har hørt så mye skummelt om dem at jeg ikke vet om jeg tør. Hørte jo mye negativt om D3 også, og har hatt et meget fint bilhold, så det finnes pålitelige discoer :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter en 5’er på at dette er starter trøbbel. Dvs starter trekker seg ikke helt tilbake ved oppstart (noe som gir trøbbel ved neste oppstart). Gamle gode trikset med å «slå på starter» i det den ikke vil dra rundt vil gi deg evt bekreftelse. Tar du av stålplate under motor, parkerer i høy modus lar det seg gjøre å gi starter noen slag med forlenger og hammer. Medfører som regel at starter spretter tilbake til riktig posisjon. husk en bukk el to under bil før du evt kryper under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man burde vel høre innslaget slå, ..... 

Ville sjekket/ målt om spolen på start rele, sikrings boks i motor rommet får spenning når nøkkel vries om....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, MS86 skrev:

Støyfilteret? 
Opplevde en gang at ingenting skjedde da jeg vred om nøkkelen. Byttet støyfilter til 230,- og vipps så var den happy igjen.

Er det den på gearkassa? På min så spiste den sikringer når denne var gåen. 

 

Jeg synes det høres ut som dårlig kontakt mellom nøkkel og startsperre kanskje? Bytt til reservenøkkel og se om det hjelper. Vet ikke om det skal byttes batteri i nøklene på disse. Kanskje de/den må ha en reprogramering. 

 

Jegg hadde noe sånt kluss med en Freelander. Stein død, kom plutselig, stein død (normale lys i dash) med sporadiske mellomrom. Da var det jaggu nøkkelen som ikke fant startsperra. 

 

Lufter bare en tanke. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2020 den 2.10, oggioffshore skrev:

Man burde vel høre innslaget slå, ..... 

Ville sjekket/ målt om spolen på start rele, sikrings boks i motor rommet får spenning når nøkkel vries om....

 

 

Nei, slår ikke inn om starter ikke trekker seg (helt) tilbake, ergo ingen lyd. Har ligget under en disco i sommer med forlenger og hammer og dunket på starter innimellom div oppstarter. Etter noen slag så blir det snur på starter og fyr i v6’en. Hadde akkurat samme symptomer som trådstarter.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Idar Lillebo skrev:

Nei, slår ikke inn om starter ikke trekker seg (helt) tilbake, ergo ingen lyd. Har ligget under en disco i sommer med forlenger og hammer og dunket på starter innimellom div oppstarter. Etter noen slag så blir det snur på starter og fyr i v6’en. Hadde akkurat samme symptomer som trådstarter.

 

 

Fortsatt ville eg begynt med å målt spole spenning på nevnte rele. 

Da utelukker man jo nøkkel eller starter. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er spole spenning? Hvis jeg forstår deg rett så kan man utelukke nøkkel på det viset, men ikke starter.
 

Jeg målte 12v i startrele, målte 12v ut av relé, målte 12v inn på starter og 12v ut av «første del» av starter når nøkkel ble «vridd om».

Virket ikke som 12v på feit ledning ut av første del av starter og inn på hoved delen av starter gjorde meg noe fornuft. Ble først fart i sakene etter noen små slag på starter. Regner da med at aksling hadde trukket seg litt tilbake via slagene og at det da blir kontakt slik at starter spoler rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...