freelange Skrevet 22. september 2020 Del Skrevet 22. september 2020 Hei godtfolk! Mmmmeget rar greie i helga. Vridde om nøkkel. Alt lyser opp som vanlig. Lar glødelampa slukke. Vrir nøkkel for å starte - helt dødt. Prøvde noen ganger i panikk (på vei hjem fra skogstur med familien) og så kom den plutselig, og startet helt som vanlig på første forsøk. Kjørte hjem til svigers. Og så ville den ikke starte igjen. Samme greia. Alt lyser opp som vanlig, vrir nøkkelen - helt dødt. Og da kom den heller ikke uansett hvor mye jeg prøvde. Svigers bor heldigvis nærme et verksted, så på mandag kom mekanikeren for å titte på bilen. Samme greia. På tredje forsøk startet den plutselig. Han kjørte bilen til verkstedet, og etter det har den bare startet som normalt. Jeg skal hente bilen i kveld eller i morgen, uten at mekaniker har noen forklaring på hva som kan være greia. Nytt batteri og dynamo. Jeg tror ikke det er startmotor, for det har aldri vært noe starttrøbbel - den kommer alltid på første forsøk. Lurer på om noen av oraklene her har noen teorier? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariusMorch Skrevet 22. september 2020 Del Skrevet 22. september 2020 Høres jo ikke helt idiotisk ut med starter da. Eventuelt innslaget på starter. Er det noe forskjell på om dette skjer på kald eller varm motor? Starter den greit når den først starter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lame Skrevet 22. september 2020 Del Skrevet 22. september 2020 Sjekk med en annen nøkkel. Hadde samme på min D3 - 2005. Byttet nøkkel - og bilen starter hver gang. Virker som det er en elektronisk sperre i nøkkelen som feiler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
freelange Skrevet 22. september 2020 Forfatter Del Skrevet 22. september 2020 Ja, når den først starter er det helt uten problem. Ingen forskjell på varm/kald motor. Den står aldri og liksom "jobber" for å få start. Bare helt dødt i det man faktisk vrir nøkkelen hele veien rundt. Burde ikke mekaniker ha sett/sjekka starteren? 28 minutter siden, lame skrev: Sjekk med en annen nøkkel. Hadde samme på min D3 - 2005. Byttet nøkkel - og bilen starter hver gang. Virker som det er en elektronisk sperre i nøkkelen som feiler. Takk - det skal jeg i hvert fall prøve! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Høyland Skrevet 22. september 2020 Del Skrevet 22. september 2020 Mulig dårlig kontakt ett eller annet sted mellom starter og batteri (jording eller +)? Da kan alt fungere normalt, men spenningsfallet over den dårlige kontakten blir på grunn av den store strømstyrken, for stort til å dra rundt starteren (for lav spenning igjen over starteren). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kseth Skrevet 22. september 2020 Del Skrevet 22. september 2020 Hei. Har hatt samme utfordring. Hos meg var det gearvelgerarmen på gearkassa som trengte litt smøring. Sjekk at P viser i displayet. Litt press på gearspaken var midlertidig løsning inntil fix. KH Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
freelange Skrevet 22. september 2020 Forfatter Del Skrevet 22. september 2020 Takk for tips! Skal lever bilen en tur på Vianor. Blir nok bytta ut med nyere (ca 2015) D4 snart :-) Men har hørt så mye skummelt om dem at jeg ikke vet om jeg tør. Hørte jo mye negativt om D3 også, og har hatt et meget fint bilhold, så det finnes pålitelige discoer :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Idar Lillebo Skrevet 24. september 2020 Del Skrevet 24. september 2020 Setter en 5’er på at dette er starter trøbbel. Dvs starter trekker seg ikke helt tilbake ved oppstart (noe som gir trøbbel ved neste oppstart). Gamle gode trikset med å «slå på starter» i det den ikke vil dra rundt vil gi deg evt bekreftelse. Tar du av stålplate under motor, parkerer i høy modus lar det seg gjøre å gi starter noen slag med forlenger og hammer. Medfører som regel at starter spretter tilbake til riktig posisjon. husk en bukk el to under bil før du evt kryper under. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 25. september 2020 Del Skrevet 25. september 2020 Man burde vel høre innslaget slå, ..... Ville sjekket/ målt om spolen på start rele, sikrings boks i motor rommet får spenning når nøkkel vries om.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MS86 Skrevet 25. september 2020 Del Skrevet 25. september 2020 Støyfilteret? Opplevde en gang at ingenting skjedde da jeg vred om nøkkelen. Byttet støyfilter til 230,- og vipps så var den happy igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn_C Skrevet 25. september 2020 Del Skrevet 25. september 2020 55 minutter siden, MS86 skrev: Støyfilteret? Opplevde en gang at ingenting skjedde da jeg vred om nøkkelen. Byttet støyfilter til 230,- og vipps så var den happy igjen. Er det den på gearkassa? På min så spiste den sikringer når denne var gåen. Jeg synes det høres ut som dårlig kontakt mellom nøkkel og startsperre kanskje? Bytt til reservenøkkel og se om det hjelper. Vet ikke om det skal byttes batteri i nøklene på disse. Kanskje de/den må ha en reprogramering. Jegg hadde noe sånt kluss med en Freelander. Stein død, kom plutselig, stein død (normale lys i dash) med sporadiske mellomrom. Da var det jaggu nøkkelen som ikke fant startsperra. Lufter bare en tanke. Lykke til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Idar Lillebo Skrevet 26. september 2020 Del Skrevet 26. september 2020 På 25.9.2020 den 2.10, oggioffshore skrev: Man burde vel høre innslaget slå, ..... Ville sjekket/ målt om spolen på start rele, sikrings boks i motor rommet får spenning når nøkkel vries om.... Nei, slår ikke inn om starter ikke trekker seg (helt) tilbake, ergo ingen lyd. Har ligget under en disco i sommer med forlenger og hammer og dunket på starter innimellom div oppstarter. Etter noen slag så blir det snur på starter og fyr i v6’en. Hadde akkurat samme symptomer som trådstarter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 26. september 2020 Del Skrevet 26. september 2020 11 minutter siden, Idar Lillebo skrev: Nei, slår ikke inn om starter ikke trekker seg (helt) tilbake, ergo ingen lyd. Har ligget under en disco i sommer med forlenger og hammer og dunket på starter innimellom div oppstarter. Etter noen slag så blir det snur på starter og fyr i v6’en. Hadde akkurat samme symptomer som trådstarter. Fortsatt ville eg begynt med å målt spole spenning på nevnte rele. Da utelukker man jo nøkkel eller starter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Idar Lillebo Skrevet 29. september 2020 Del Skrevet 29. september 2020 Hva er spole spenning? Hvis jeg forstår deg rett så kan man utelukke nøkkel på det viset, men ikke starter. Jeg målte 12v i startrele, målte 12v ut av relé, målte 12v inn på starter og 12v ut av «første del» av starter når nøkkel ble «vridd om». Virket ikke som 12v på feit ledning ut av første del av starter og inn på hoved delen av starter gjorde meg noe fornuft. Ble først fart i sakene etter noen små slag på starter. Regner da med at aksling hadde trukket seg litt tilbake via slagene og at det da blir kontakt slik at starter spoler rundt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.