Gå til innhold

Defender varebil, klar for testing av sideairbager!


Anbefalte innlegg

Vi ved Telemark Salmakerverksted er nå klare for testing av sideairbagene på nye Defender. Dette er en test vi har gjort mange ganger tidligere, og vi er derfor helt sikre på at dette kommer til å bli godkjent. Grunnen for å gjøre en slik test er for å kunne dokumentere at utløsning av sideairbagene ikke kommer i konflikt med plasseringen av skilleveggen. Det finnes muligheter for å unngå dette kravet til dokumentasjon, men da må utformingen av skilleveggen være annerledes enn slik vi lager den. Fordelene vi oppnår her er at vi kan lage en skillevegg som er sterkere og mer stabil slik at man unngår vibrasjoner i skilleveggen, selv om denne ikke har direkte støtte i gulvet da dette vil  lage merker. Dessuten får vi 1cm bedre plass til føreren, og ved eventuelle ulykker vil det ikke være noen tvil om at vi ikke kan klandres for noe.Vi er alene i Norge om å gjøre dette.

 

Når det gjelder plass til føreren har det skjedd en positiv utvikling siden sist. Til begynne med så det ut til at vi ville få tilsvarende plass til føreren som på Discovery, kanskje noe bedre. Det vi si at personer med høyde på opptil 2 meter sitter behagelig, men vi har nå funnet en ny løsning som gjør at man får full regulering av stolene foran. Dette er gode nyheter for de av Dere som er høyere enn 2 meter, da Dere også vil kunne sitte behagelig.

 

Monteringen av våre egenutviklede støtdempertårn bidrar til at vi fortsatt slipper å gjøre inngrep i taktrekket, og opprettholder bilens kjøreegenskaper og komfort. Dette vil vi være alene om i Norge.

 

Legger ved noen bilder av ombyggingen, men delene er ikke lakkert foreløpig. Vi har fått flere tilbakemeldinger på at dette utseende kler bilen veldig bra, men erfaringsmessig er det best med sort lakk her da det gir minst gjenskinn spesielt om kvelden.

 

Vi vurderer å lage et flat gulv i samme høyde som dørterskelen bak som standard, men i og med at det kun er 23cm fra døråpningen og inn til der gulvet begynner er det kanskje viktigere å ha denne plassen. Fint om vi kunne få noen tilbakemeldinger på dette.     

  

IMG_2752.JPG

IMG_2753.JPG

IMG_2754.JPG

Endret av Jan Børre Sigurdsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser fint ut dette!  Min eneste merknad er at jeg ville ønsket meg en mer åpen skillevegg - dette gjelder også D5.  Løsningen som JLR bruker gir mer "luft" og lys enn den dere velger å bruke.  Håper at JLR aksepterer dette som et alternativ, og at TS sin løsning kan bli et valg ved bestilling av ny bil gjennom JLR sitt forhandlernett.  B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillet, og den positive tilbakemeldingen!

 

Det er flere hensyn som må tas når hullmønsteret skal lages på skilleveggen.
 

I det øvre felt er det reguleringen av stolene foran som avgjør, og da har vi fokus på at det ikke skal være mulig å påføre skader på disse. Selv om det er god plass til føreren, så blir seteryggene erfaringsmessig kjørt inn i skilleveggen. Hullmønsteret gjør da store skader dersom disse er plassert feil, og når ryggtrekket på førerstolen på D5 alene koster 24.000 så er plasseringen viktig. Defender har to typer nakkeputer, og en av disse er ganske stor og vi måtte sørge for at skader ikke kunne bli påført her. 


I det nedre feltet har vi kun valgt å ha hullmønster ved luftventilene i midtkonsollen. Bakgrunnen for dette er at det skal ta noe kortere tid å få varmet opp kupeen på vinteren, og at man får en mer stabil skillevegg. 
 

Vår skillevegg står helt klar av gulvet i bilen, og er kun festet til gulvplaten bak som igjen er feste til braketter som er festet i originale festepunkter. Lar vi skilleveggen ha støtte i gulvet, vil det med årenes løp bli dype merker på grunn av vekten på denne. Defender har et heldekkende gummibelegg, som helt sikkert har en høy pris og som det er mye jobb å bytte. Derfor ønsker vi ikke å gjøre dette.

 

I tillegg velger mange med vår ombygging å kjøpe vår oppbevaringskasse, og denne dekker hele feltet under «Defender». 
 

Vi skal likevel se nøyere på dette og lage en prøvevegg for å se om dette er mulig uten at det går utover stabiliteten til skilleveggen. 
 

Du hører fra oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser fint ut, dessverre er Defender varebil i feil prisklasse for meg. Sist varebil eg kjøpte var raud, hadde vindauger heile vegen rundt og ein tidlegare eigar. Posten.

 

Som varebileigar og brukar har eg nokre kommentarar:

  • Defender i skilleveggen er Harry eller ikkje, avhengig av smak.
  • Eg kjenner ikkje lengda på varerommet, men luke for ski, rør, lister eller anna lang last er kjekt å ha. (Dette finnes i ulike variantar på mindre varebilar.)
  • Heil vegg med vindauge, gitter eller mellomlysing slik det er vist her har alle fordelar og ulemper. Eg heller til å like heil vegg med vindauge best.
  • Fester for å surre last midt oppå skiljeveggen er kjekt å ha.
  • krok for å henge jakka på lasteveggen er og kjekt å ha synes eg.
  • Lastfester i golv er best nedsenka slik at last ikkje blir ståande oppå dei.
  • Med last oppå lastfester i golv kjem lastfester på sidene av lasterom til sin rett.

 

Sjå biletet, surrefester der det er runde ringar, krok til jakke øvst på skiljeveggen. Surrefesta kan vere ein form for faste ringar eller "hantak" som ikkje skrangler.

DefenderLastFeste.jpg

Endret av Himat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2020 den 11.50, lafterolf skrev:

Jeg synes dette ser veldig bra ut. 

Noen flere stroppefester i gulvet er kjekt for oss som kjører med tunge ting. 

 

Håper virkelig importør velger riktig løsning også, merkelig at de foretrekker løsning som gir elendig fjøring bak.

Dersom du kjøper en slik bil og trenger flere fester i gulvet gir du oss beskjed, så sender vi deg de du trenger:)

Festene kan monteres hvor som helst på gulvet, men det kan være vanskelig å komme til noen plasser uten å løsne gulvet.

Vi sender i så fall med nagler slik at du kan få gjort dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...