Gå til innhold

webasto sesong!


Camarogeddon

Anbefalte innlegg

Nå som høsten så smått har begynt å vise seg igjen, så er det jo sesong for webastoen igjen.

Skuffelsen var stor når jeg trykket på knappen... og ingenting skjedde

 

Etter en del fikling fant jeg synderen, for lav spenning inn på "på" signalet fra uret. fikk bytta en sikring ++, så var DET i orden, og varmeren forsøker i det minste å fyre på kommando.

Men tenner'n? neeeida

 

Har så langt sjekka -

Drivstoffpumpe. Denne klikker som den skal, og det renner ubrent diesel ut eksosen etter gjentatte startforsøk, så pumpa ser ut til å funke

12V hovedstrøm inn - ok

jording av enheten - ok

Glødeplugg, måler 0,5 ohm ish på denne, men har ikke noe å sammenligne med. brudd er det i hvertfall ikke. måler 11 volt over pluggen ved startforsøk, så det ser ut som elektronikken lever også.

 

Er det noen som har noen hint? dingsen er jo fra 1999, så den har gått relativt mange timer, så jeg er usikker på om jeg skal angripe den med nytt brennkammer eller lignende - men det er heller ikke helt fristende, jeg vet jo tross alt ikke HVA som er galt her. men noe er det - det er sikkert.

 

innspill og forslag mottas.

 

-Camarogeddon

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei nysgjerrig, og plukka dingsen i biter. Disse er overraskende lette å demontere faktisk - med unntak av fastrusta skruer (knakk 2, som skal bli morsomme å borre ut)

 

Men det ser ut som svaret er et fullstendig utslitt brennkammer. Det er ikke så mye igjen inni der gitt. resten virker ok, så jeg lurer på å prøve med nytt brennkammer, og se om den samarbeider da.

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hint - prisen til hastadklev var jo faktisk bedre enn for eksempel butlertechnik - ikke galt.

Mistenker jeg skal verifisere at jeg klarer å få borret ut de defekte skruene før jeg bestiller dog - knakk både en skrue til elektronikkhuset (tok opp det lokket under feilsøkingen, anger litt kan du si, samt festeskruen til vannpumpa. De skal bli interresante å borre ut, for å si det mildt

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen pillet på den er det bra.

Starter min et par ganger i måneden og når vi er under 5-10 varme.

Min holdt over 10 år før liten rens måtte til. Nå er den 19 år.

Mitt tips kommer fra gamle forhandler i Smalvollveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Defenderen starter jeg den ved å trykke på en knapp på panelet og da går den i 30 minutter av gangen.

På Disco 2n  kan jeg også starte den med ettermontert panel men den skal starte automatisk ved lave temperaturer. 5 + om jeg husker riktig.

Felles for begge er at undertegnede ikke har giddet lese brukermanualen så det finnes sikkert mange flere innstillinger mm.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, gautes skrev:

På Defenderen starter jeg den ved å trykke på en knapp på panelet og da går den i 30 minutter av gangen.

På Disco 2n  kan jeg også starte den med ettermontert panel men den skal starte automatisk ved lave temperaturer. 5 + om jeg husker riktig.

Felles for begge er at undertegnede ikke har giddet lese brukermanualen så det finnes sikkert mange flere innstillinger mm.

 

Akkurat det jeg og mente at den gikk i rundt 30 min :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk maskinert ut knekte skruer, inn med nytt brennkammer og pent montert i bil igjen - oooog akkurat samme oppførsel.

 

Tok det gamle brennkammeret, og fant ut at joda, glødepluggen funker den (på tross av utslitt kammer) - så jeg tok en prøvestart med det gamle kammeret tilkobla, og joda, den gløder fint den. Så det virker som det elektriske funker. glødepluggen gløder, vifta går, sirkulasjonspumpa går, og hele apparaturen kjører startsekvensen sin - allikevel får jeg nada tenning, og det drypper uforbrent diesel ut eksosrøret.

 

Jeg begynner å mistenke jeg må gå over det elektriske en gang til, forbrenningsmessig sett har den alt den trenger med både luft, varme og drivstoff, men noe fører jo til at prosessen allikevel ikke går som den skal. Sikringene på torpedoveggen ble bytta for noen år siden fordi de var korroderte - og de tette holderne jeg monterte da ser fortsatt fine ut - så jeg tror de er ok. men mulig det er noe annet muffens.

 

*gruble*

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter 2 temp sensorer på brenneren 2 ledninger til hver sensor. Den ene er vann temp sensor & den andre er brennkammer sensor. Hvis en av de gir feil vedier (viser som regel for høy temp ved feil på sensor) vil den starte opp og stenge ned rimelig fort. Må ha en tester kobla til varmeren for å se hva som er feil. 

Fikk fatt i en som hadde stått i en rover 75 der var det en av temp sensorene kaputt. Byttet denne og varmeren virket igjen

En liten beskivelse fra feilsøket på webastoen.

 

Tror jeg har funnet feilen, måler gærne verdier på den interne tempføleren, ligger på 395ohm noe som tilsvarer ca95c skulle vært på 2.4-4 kohm ved 10c som det er i garasjen.. bestillt nye på ebay.

 

 

Mr.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Takk for hintet, men såvidt jeg kunne se på min brenner, så har den ikke noen v disse sensorene (med mindre noen av dem er integrert i kretskort pakka, men da er de vanskeligere å skifte)

 

Har en ekstern temp sensor (luft temperatur) - og ellers så er det tilkoblinger for glødeplugg (som også tydeligvis funker som flammesensor på diesel versjonene), sirkulasjonspumpe og forbrenningsluft vifte. Mulig bensinutgavene har flere sensorer tilkoblet?

 

Sånt sett så hadde det vært en hjelp å få hentet ut koder av denne - om det er mulig (gammel thermo top C) - det er jo en gul diagnostikk kontakt i ledningsnettet, men hvaslags verktøy man kobler til er og blir et åpent spørsmål.

 

Jeg har akkurat plukket ut hele ledningsnettet, og kommer til å bygge det opp på ny for å eliminere dårlig kontakt noe sted (sikringsholderne har allerede vært bytta, og resten begynner å se litt slitent ut) - får se om det hjelper. Plasseringen av sikring og rele på torpedoveggen orginalt er jo ikke helt optimal, med tanke på at dette desverre er åpne komponenter uten noe værforsegling av noe slag. Har heller ikke funnet noen god måte å få dette tett, funderer sånt sett på å flytte hele sikring og relepakka til et annet sted når jeg først har ledningsnettet ute - for eksempel under passajsersetet sammen med resten av den flerfargede spagettien.

 

-Camarogeddon

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.

 

Funderingen fortsetter.

 

Har bygget opp ledningsnettet på ny, nye sikringeholdere og diverse koblinger, forbedret jording osv. ingen forskjell.

Prøvestartet med fullada batteri, og med lader på for å være på den sikre siden, nada.

 

Men en ting jeg legger merke til når jeg måler - under start så varierer spenningen levert til glødepluggen veldig - fra 9V - helt ned til 6V osv. denne lever endel, det ser nesten ut som om den regulerer. Spenningen inn er OK såvidt jeg kan se.

Er det noen som vet om  utgangen til glødepluggen er regulert - eller om pluggen skal ha direkte 12V? for om den skal ha 12V så er noe feil på det kretskortet..

 

Vurderte å plugge ut ledingen og direktemate glødepluggen, men det var visst ikke webastoen interresert i, da går den for å avbryte startforsøket momentant når pluggen nappes ut. Så den taktikken måtte jeg skrinlegge..

 

-Camarogeddon

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glødeplugg kretstsen er overvåket via en ic, ic’n styrer mosfetten (dimmer om du vil) som er kobla til glødepluggen. Plugger du ut denne går brenneren i lockout. 

Er vel en eller annen i skien som har en vag com kabel og wtt software på en laptop som kan bistå. Er veldig skjelden i skiens traktene, det henner at jeg er på jobb der. 
jeg har kabel & wtt på laptopp. Tror til og med jeg har en russisk bygd kabel for webasto & eber liggende.

 

Mr.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Takk for svar, det betyr altså at tilførselen til glødepluggen er regulert - det forklarer også de litt snedige måleresultatene jeg får. Men det betyr også at feilen ikke er utgangen til glødepluggen.

 

Jeg hadde ut kretskortet og gikk nøye over - fant noen sprekte loddepunkter (spesielt rundt den ene litt voksne dioden) , og korrigerte de - uten at det gjorde noen forskjell.

 

Men basert på det jeg finner på WTT softwaret - trenger den egentlig bare en com port (RS232) for å prate med webastoen? Da var det software oppsettet der betraktelig enklere enn jeg trodde. Det er ting jeg har enkelt tilgjengelig. Jeg trodde egentlig ikke det var mulig å prate med disse gamle thermo top C modellene - men det kan jo virke som om jeg tar feil på det punktet.

 

Uansett har jeg bestilt en annen brukt enhet fra en her på fortumet for testing - men jeg skulle veldig gjerne ha visst hvilken feilmelding den jeg har kaster når den gir gir seg - det hadde i hvertfall penkt i en retning.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glødepluggen har dobbeltfunksjon, og er i tilegg til glødeplugg brannvakt. 

Eleltronikken sjekker motstanden til glødeplugg både før og etter startforsøk, og gjør sine videre vurderinger derfra. 

Gamle glødeplugger får feil motstand, og dermed fungerer ikke Webasto som den skal. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kom jeg fram til synderen i denne saken.

 

Først satt jeg inn den brukte webastoen jeg fikk tak i - og ble noe frustrert når jeg innser at den oppfører seg like - mao dette er IKKE selve brenneren.

Nøska av dieseltilførselen, og innser raskt at der var det ikke noe diesel som kom nei.

 

Men jeg så da at det kom diesel ut av eksosen etter noen startforsøk tidligere..

 

Mistenker at pumpa har problemer, så jeg bytta den med en jeg hadde. null endring..

 

Til slutt la jeg meg under bilen og bare titta rundt med hodelykt, litt rådløs, før jeg ser at det jo er noe som renner litt også oppe på ramma..

Det drypper diesel - ikke fra webastoeksosen slik det så ut - men ned PÅ eksosen - og så renner det ned langs røret. synderen viser seg å være en skade på plastrøret når det ble litt varmt under en sveisejobb i fjor vinter - dieselen har rent ut her - og så ned på eksosen slik at det SÅ ut som om brenneren fikk diesel. Men det fikk den jo ikke - drivstoffet tok "snarveien"

 

Med lekkasjen tetta så starter den. men jeg sleit med at webastoen jeg handla brukt ikke stopper igjen - den kjører rett og slett ikke ned. Vet noen om det er noen forskjell mellom webasto til TD5 disco (som den jeg handla ekstra er) - og en fra en Defender? Defender modellen virker helt standard, men jeg stusser over oppførselen til den andre.

 

Enden på visa er nok at jeg setter inn min orginale - som jo har nytt brennkammer, og ser om jeg får det til å spille da.

 

-Camarogeddon

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar - jeg trigger den på X1:1 ja - styrer den som om det var uret. X1:3 har jo utetemp sensoren tilkoblet Men siden uret ikke er koblet til med ledningsnettet ute av bilen, så har jeg bare koblet sammen +12V til klokka og svart leder til X1. Jeg innser jo at når jeg så bryter kretsen igjen, så er jo "på" ledningen til X1:1 flytende, og ikke nødvendigvis 0V. det kan være det som var årsak her - jeg jordet den aldri, bare koblet ifra.

 

Får teste mere i kveld tenker jeg.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@hahaug Ja, det at den funka før demontering tviler jeg ikke på - jeg bare begynte å lure på om det kunne være noen forskjeller mellom programmeringen av disse, på tross av at integrasjonen mot bilens styring i en TD5 er minimal. (Disco VS Def)

 

Men ved test #2 - nå med Webasto uret i stedet for +12V dirkete til X1:1 så kjører den ned som den skal - så problemet var nok testoppkoblingen min heller en selve enheten.

Nå er det bare å få ledningsnettet inn i bilen igjen - og se om jeg ikke kan få forvarma bil i morgen tidlig. DET hadde vært digg.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er det sirkulasjonspumpe som er død når folk plages med Webasto.

Uten fungerende vil den oppføre seg rart når motoren ikke går

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om min gjør det den skal nå i hvertfall - starter og kjører ned som den skal, og fyrer om temp på utesensor er for lav sammen med motor.

 

Så opphavet til problemene mine var noe så enkelt som en skadet dieselslange. Det var dette med å sjekke det enkleste først....

Men bra poeng med sirkulasjonspumpa - da vil den jo raskt gå i overoppheting og skru seg av igjen etter oppstart.

 

Apropos sirkulasjonspumper - det var EN liten forskjell mellom webastoen fra en Disco og en fra Defenderen - utgangen fra akkurat sirkulasjonspumpa er vridd 90 grader mellom disse - så jeg flytta over pumpa fra min gamle. I værste fall ser det ut til å være en enkel sak å bytte bunnen på sirkulasjonspumpa mellom den ene og den andre typen.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...