Gå til innhold

Mørkets fyrste kom på besøk


KjellB

Anbefalte innlegg

Var på Hamar ikveld og feiret mutterns 79 års dag, på vei til Hamar var det uvanlig mange som blinket på meg. En rask sjekk viste ZERO lys, hverken kjørelys, nærlys, fjernlys, heller ikke dashboard lys.

Kjørte hjem i mørket og regn til Brumunddal med nødblink og fjernlyshorn, jævlig mange som blinket på meg :-)

Eneste jeg har sjekket foreløpig er sikringer og alle er hele, når det blir lyst får jeg sjekke om det er noe brente ledninger eller om det er lysbryter, har ny på hylla...

Tips mottas :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Erik Iversen skrev:

Lysbryter er nok ikke så uvanlig... 

Montert reléstyring på hovedlysa mens du er i gang :)

 

Iversen bra du har trua på meg, men akkurat der melder jeg pass, så det får vel bli avdelinga til William på trehjørningen....men relestyring har jeg hørt om ja, så  det skal de få montere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Erik Iversen skrev:

Nei, dette fikser du på 2 minutter! ;)

Søker du litt på forumet så finner du fort ut at temaet har vært oppe 1000 ganger før... Du finner nok fort noen tips blant de gamle trådene og. :) lykke til :)

 

 

Må jeg kjøpe et slik relesett fra Paddoks, eller hva ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, lafterolf skrev:

Normalt forsvinner bare hovedlys når bryteren blir defekt. Er alle lys borte må det være annen feil tror jeg. Vet ikke om det er et rele som gir strøm til alle disse funksjonene? 

Får vel ut med dashbord og se etter noe svidde ledninger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Erik Iversen skrev:

 

Biltema har og. Tror foresten jeg har et ekstra sett i garasjen du kan arve. Er hjemme fredag 24. og kan sjekke :)

 

Sjekker biltema da, for jeg må ha det iorden før den 24, hvis de ikke har så ja..

5 minutter siden, KjellB skrev:

Sjekker biltema da, for jeg må ha det iorden før den 24, hvis de ikke har så ja..

 

7 minutter siden, Erik Iversen skrev:

 

Biltema har og. Tror foresten jeg har et ekstra sett i garasjen du kan arve. Er hjemme fredag 24. og kan sjekke :)

 

Dette du tenker på ?

https://www.biltema.no/bil---mc/bilbelysning/tilbehor-til-bilbelysning/kabelsett-for-lyskaster-2000040790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Atle G skrev:

Men som Gaute skriver så tyder det at "alle" lys er borte på at feilen ligger litt dypere. Forvirrende at lyshornet fungerte ...  Var/er der montert automatisk kjørelys på denne bilen?

Det er fjernet, slik at jeg måtte fysisk slå på bryteren for å få på kjørelys..... begynner med det enkleste å bytter bryter så får jeg se, hvis jeg får av rattet, det sitter noe inni h...… :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysbryterskift krever ikke løsnet ratt. Jumper du alle 3 ledningene sammen og får park med tenning av og hovedlys også når tenning på er denne synderen.

Blinklysbryterhendelskift krever ratt av.. Dog tilsier ikke symptomene feil her. Den veksler kun nær/fjern.

Fjern aldri rattmutter helt før du har fått løsnet ratt fra splines.

I beste fall får du "duck-lip" , moderne blant noen "damer", ellers kan det bli penger i lomma til tannlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gautes skrev:

Lysbryterskift krever ikke løsnet ratt. Jumper du alle 3 ledningene sammen og får park med tenning av og hovedlys også når tenning på er denne synderen.

Blinklysbryterhendelskift krever ratt av.. Dog tilsier ikke symptomene feil her. Den veksler kun nær/fjern.

Fjern aldri rattmutter helt før du har fått løsnet ratt fra splines.

I beste fall får du "duck-lip" , moderne blant noen "damer", ellers kan det bli penger i lomma til tannlegen.

Jeg skal prøve å få det av, for jeg må justere litt i forhold til når blinklyset slår seg av, til ene siden går det av med en gang så det er noen nødvendige justeringer som må til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, gautes skrev:

Feilstilte tapper på rattet eller 180 grader feil blinklysreturautomatikk.

Vet da fåglarna... til venstre er den ok, høyre må jeg holde hendel ellers slår den seg av med en gang...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sjekket sikringer, alle jeg vet om, releer, byttet om på de gule relene, prøvd ny bryter, men mørkets fyrste har tenkt å bli noen dager.... Jeg får ikke strøm inn. "Hovesikring til lysene" under passasjer-sete har strøm, sikringene på dashboard som skal være lys mener jeg ikke har strøm, husker ikke, målt så mye....

Tok ei pause - inn for litt varme, blæs nordvind oppi her...

 

Snakket med Gaute om alternativer - ut for å prøve, flere målinger litt røsking i skjøter - VOILA mørkets fyrste fikk det travelt :-) Ikke spør meg hvorfor, men har mistanke om noen dårlige skjøter som må klippes bort og utbedres.

 

MEN det som er interessant nå er jo at jeg må skru av lysbryter for å stoppe bilen når tenning er av..... Det er litt merkelig da jeg ba spesifikt om at den løsningen med kjørelys som importør lagde kunne verkstedet fjerne i forbindelse med EU-godkjenninga , slik at jeg må slå av- og på lysbryter. Det kan umulig verkstedet ha gjort, for det er jo samme greia nå :-) Jeg byttet til ny lysbryter, men det skal vel ikke ha noe å si.......?  Får ta en telefon imorgen...

Endret av KjellB
feilskriving
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig lysbryter var også defekt, måtte ut å sjekke den gamle brytern, men den virka ikke - neste blir vel de biltema-greiene, men først en tlf til verksted ang kjørelys...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...