Gå til innhold

RRC 1995/-76 4.2 V8 (ikke lang utgave)


RoyM

Anbefalte innlegg

http://www.lrforum.com/forum/uploads/gallery/album_391/gallery_4713_391_147205.jpg

 

Tråd fra da jeg kjøpte bilen i 2012:  http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/58557-nybakt-rrc-eier-på-onsdag/

 

Range Rover 1976 (Vogue SE 4.2 Softdash) HZ 10223   (-95 VIN = SALLHAM34MA657530)    (-76 understellsnummer (E) = 35821515D)

 

Ønsker å se om det er noe interesse for denne. Merk at bilen har for det meste stått parkert under tak/presenning siden den sank ned på bump-stopperne for flere år siden. Kjøpte et diagnose-instrument, men fikk ikke full kontakt med bilens CPU, og dermed ble den stående uten særlig mye luft i belgene.

 

Ramme og aksler er fra 1976. Ramma er lappet på flere steder før jeg kjøpte bilen, og må nok ha nytt stål over/foran bakakselen. Da jeg kjørte den sist merket jeg at det dryppet litt olje fra motoren, og så at styresnekka svettet olje merkbart (servo-olje måtte etterfylles av og til) - dette ble bemerket ved siste EU kontroll og må rettes. Bilen har hittil startet greit, og motor har fått gå litt hvert år. Fin farge å se når jeg lyser med lykt ned oljepåfyllingen - ingen indikasjon på unormal slitasje i motor. Innsprøytingssystemet reagerer dårlig slik at motoren lett stopper når jeg gasser opp eller setter bilen i drive. Tror dette skyldes dårlig jording og har begynt å rense opp i kontaktpunkter.

 

Selger denne svært rimelig siden den vel må hentes med henger. Har et nytt sett med spiralfjærer liggende som en nødløsning ift. at luftfjæringen ikke fungerer.  Har en god del slitedeler liggende til denne bilen, som vil følge med. Forrige eier, nå pensjonert lege, kjørte ca. 100.000 km med bilen - telleren står nå på ca. 205.000 km.

 

Ikke aktuelt å demontere for delesalg - kun aktuelt å selge hele bilen med slitedelene.

 

Har et eksemplar av original verkstedhåndbok + Haynes ditto, samt Land Rovers originale minnepinne med visstnok alt de ga ut av litteratur om RRC.

Har et par ubrukte tree/rock sliders også til denne Range Roveren (varmgalvanisert).

Frontruta, front hovedlys, bakre fjærbelger var temmelig nye i 2012. Forrige eier har skiftet gulvet bak i bilen.  God original øvre og nedre bakluke (omtrent ikke rust). Et ca. Ø15mm rusthull i skjerm der ene bakdøra slår igjen (rustmelk påført for å hindre videre rusting). Front innerskjermer har sveisereparasjoner. Torpedovegg lekker inn vann når det regner, men alt inni bilen er tørket og bilen har altså stått under presenning siden (fotbrønner foran renset for rust og malt av meg). Helt skinn på alle setene - ene siden av sitteputen til førersetet må syes. Sete-skinn med loddrette sømmer. Henger-feste. Intakt, tett eksosanlegg.

 

En ting til - hadde bilen i en primitiv teltgarasje hvor taket klappet sammen i fjor vinter.  Det ble en bulk i taket ved frontruta i hjørnet på førersiden og litt riper i panseret på samme side.

 

Brekk og bremser må ha litt oppfriskning for å virke godt (usikker tilstand). Bremseklossene bak var fullstendig nedslitt da jeg fikk bilen i 2012 - har nye + skiver liggende. Ikke ABS. Motorrom er ganske skittent pga. oljelekkasje.

 

-----------------------------------------------------------

 

Men den følelsen jeg fikk da jeg kjørte bilen første gang ....    Ikke rart jeg ikke har gitt slipp på drømmen før nå.

.

 

Endret av RoyM
Skinn og ABS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sete-skinn med loddrette sømmer" (:blink:)   Skal være: Sømmene er ikke på tvers som var vanlig i mange år - i denne bilen er det siste designet hvor sømmene i skinnsetene går nedover på ryggene og fortsetter ut på sitteputene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Drøyt 50 bilder i lav oppløsning kan nå sees her:

http://www.lrforum.com/forum/index.php?/gallery/album/993-roym-sin-rrc/

 

  • Coil ble byttet til ny av meg i 2015 etter rensing av alle kontaktflater (nytt tennpluggledningssett er kjøpt inn - ledningen fra coil'en er montert).
  • Batteriet har stått med permanent vedlikeholdslading i alle disse årene.
  • Høyre framdørs toppramme ble pusset opp og lakkert, men kan byttes til en annen ramme jeg har etter sprøytelakkering av den. Har et komplett sett vindusrammer til alle 4 dørene.
  • Dekkene som står på nå holder ikke lufta i mer enn noen måneder, men har et sett i kjelleren som er ganske gode på et annet sett flotte originale felger).
  • Støtfangerne er delvis satt inn med noe kobberpasta så ikke særlig blanke akkurat nå....

 

(noen få bilder i original oppløsning vedlagt her i dette galleriet - klikk på dem til du kan zoome inn på detaljer)

 

DSC04395.JPG

DSC04397.JPG

DSC04401.JPG

DSC04407.JPG

DSC04417.JPG

DSC04469.JPG

Endret av RoyM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt opp en GoPro video av start og noen minutteres kjøring av motor, legges inn så snart jeg har fått overført og tilpasset. Motoren startet like greit som den har gjort hvert år, men batteriet som viste 13.3 V før tenningen ble slått på, viste 12.6 etter 4-5 startforløp. Jeg testet gassresponsen: Hvis jeg gasser opp og tar motoren fra 800 rpm til 2-3000 og så slipper gassen, ja da faller rpm'en veldig lavt og i noen tilfeller stopper motoren. Gir jeg bare bittelitt gass fra tomgang (800 rpm), så skjer det samme. Men hvis jeg beveger pedalen litt fort og lenger så kommer turtallet fint opp. Bedre etter hvert som motoren blir varmere.

 

I mellomtiden, noen flere bilder:

 

Som nevnt i denne tråden eller 2012 kjøpstråden så fikk jeg bare delvis kontakt med bilens ECU, og EAS kickeren fikk tydeligvis ikke slettet EAS feilkoder, for belgene forble tomme. TESS luftrør og koblinger for å muliggjøre manuell oppumping (mangler bare 4 Schrader-ventiler som TESS ikke kunne levere)

RoyMs RRC-diagnose 2.jpgRoyMs RRC-diagnose 1.jpgRoyMs RRC-hjul og diagnose.jpg

 

I tillegg til felgtypen vist her har jeg også 5 Vogue felger (1 fin rød, 4 grå som må pusses opp).

 

 

Endret av RoyM
Ang. felgtyper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppstart og litt kjøring av motoren på søndag ble for f.... ikke tatt opp<_<  (skulle ha brukt topp-knappen på GoPro'en og ikke touch-skjermen :huh:).

 

Men en ny video fra i går ble mer 'underholdende' enn jeg så for meg - se fra ca. 49 sek og særlig 3min30s inn i videoen :blink:.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Godt sagt!!!    Må være girkasseolje fra lekk slangeforbindelse til kjøleren som sitter bak der. Har opplevd dette i 2013 med min D2 rett sør for Saltfjellet også(!).  Bedre å få det materialisert når bilen står trygt parkert hjemme.  Rød Dexron II eller III automatgirolje.  Well, well, og sånn går no dagan.......   Ser på dette etter regnværsdagene som kommer nå snart og inn i neste uke. Grillen er den jeg kjøpte av deg, Terje - under en av de siste LR Experience som ble gjennomført på godset - kjært minne nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, RoyM skrev:

:lol: Godt sagt!!!    Må være girkasseolje fra lekk slangeforbindelse til kjøleren som sitter bak der. Har opplevd dette i 2013 med min D2 rett sør for Saltfjellet også(!).  Bedre å få det materialisert når bilen står trygt parkert hjemme.  Rød Dexron II eller III automatgirolje.  Well, well, og sånn går no dagan.......   Ser på dette etter regnværsdagene som kommer nå snart og inn i neste uke. Grillen er den jeg kjøpte av deg, Terje - under en av de siste LR Experience som ble gjennomført på godset - kjært minne nå....

 

Det er altfor lenge siden ja...damn :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...