Gå til innhold

Disco 2 rust i ramme


Camorten

Anbefalte innlegg

Vi fikk ikke godkjent vår D2 pga rust to steder på rammen. Tidligere har vi byttet bakre ramme, og denne gangen var rusten å finne på venstre side foran bakaksel og på høyreside bak fremaksel.

Ingen av oss er noe særlig til å sveise, og jeg hadde ikke særlig lyst til å løfte den i 2 søyleren når jeg skulle skjære i rammen. Så vi bestemte oss for å sette den på verksted og få jobben gjort der.

De løftet bilen i 2 søyler likevel, og når de kappet ut noe av rusten så bøyde rammen seg litt der de kappet ut. Etter det så påstår de at det er for mye rust likevel, og sier at vi skal vrake bilen. De sier at det er for lite gods igjen i rammen. 

 

For meg ser det ikke slik ut, men jeg har lite erfaring med dette. Er det noen i nærheten av Løten som kunne hjulpet oss og sett på dette og kommet med en anbefaling? Kanskje vi også klarer å finne noen som tar jobben?

 

Legger ved bilder av rammen, men jeg skjønner at det er vanskelig å vurdere slikt utfra bilder. Verkstede sveiset på ett flattjern over der de har kuttet ut rusten.

 

Carl Morten

2020-08-28 15.28.16.jpg

2020-08-28 15.28.20.jpg

2020-08-28 15.28.26.jpg

2020-08-28 15.28.32.jpg

2020-08-28 15.28.35.jpg

2020-08-28 15.28.38.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, anser det som null problem å fixe den der.  Ville nok tatt å forsterka ramma litt innvendig og "plug-welded " den sammen, for få tilbake litt av styrken.

 

Hent bilen, finn noen som har " special tool no 66 " på lager, kapp til litt plater, sveis det sammen, og bruk resten av bruksverdien i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene! 

Så det dere ser for dere at må gjøres er at man sveiser på igjen tilsvarende det som er fjernet, og i tillegg forsterker rammesidene innvendig med mer gods?

Er det noen som har lyst til å ta på seg jobben? Holder til i Løten ved Hamar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk veldig nøye resten av ramma.

En second opinion av noen sveisekyndige som kan ta og føle på ramma er lurt.

Har sett litt for mange sveise inn nye (og bortkasta) deler til krampa tar dem på utrusta ramme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Camorten skrev:

Takk for svarene! 

Så det dere ser for dere at må gjøres er at man sveiser på igjen tilsvarende det som er fjernet, og i tillegg forsterker rammesidene innvendig med mer gods?

Er det noen som har lyst til å ta på seg jobben? Holder til i Løten ved Hamar.


I grove trekk ja, men som gaute er inne på,sjekk resten av ramma. På den annen side, er det det der som er anmerket, vil oppsveising + rustbehandling holde den tida som bilen uansett har igjenpå vegen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny ramme koster £ 2500,- fra Richards i England etter det jeg kan finne ut. Vår D2 V8 / 04 vil trenge dette før neste EU kontroll. Jeg har allerede gjort som Gaute foreslår - og etter å ha funnet ett hull, så fant jeg ett til og enda ett og flere steder som kommer til å bli hull  i løpet av vinteren...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde bilen i Polen for skifte av tak (var en "olsen bil" med tvilsomme sveiser) og da var hele interiøret ute og alt innvendig sjekket. Jeg har også skiftet motor på bilen slik at jeg har god kontroll på alt rundt den.  Men rammen ruster i akselererende tempo... Ellers så er vel D2 bedre i karosseri enn D1 - men tilsvarende dårligere ramme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å stilne den diskusjonen så har rammen på denne bilen blitt behandlet innvendig og utvendig med linolje 2 ganger i året siden den kom til oss. Men de 360k km før det vet jeg lite om. Likevel har rusten utviklet seg. Begge stedene det er hull i rammen er der det har blitt skade, den ene pga offroad den andre pga løftebukk. 

Endret av Camorten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker meg om så kan det hende at det ikke er utført så ofte som jeg sa, men nærmere en gang i året.

Det har blitt brukt biltema sin linolje, påført med trykkluft. Etter gjennomspyling med høytrykkspyler (en eller to ganger i løpet av perioden).

Jeg tror det dere ser er en eller annen gammel tectyl eller lignende som ligger uten på stålet, og som har blitt skrapet bort nå. På den ene siden av rammen har stålet på en måte delaminert eller tectyl har sluppet taket i et stort flak. Og linoljen lå nødvendigvis uten på dette. På rammesiden mot kanalen ser man at linoljen ligger utenpå som jeg sier. Men det er ikke seigt, og jeg er enig at det ser skuffende tørt ut. Bilen har vært lite brukt siste året, og påføringen av linolje ble ikke utført i vår, altså er det nå ca et år siden sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Greit, alle behøver ikke være enige om alt.

Men jeg viser nok en gang dører og rammedetaljer på en 18 år gammel Toyota. 
Disse har som alle vet, så dårlig stål så de ruster som besatt.


Bildene taler for seg selv. En bil korrekt behandlet med olje, ruster IKKE.

 

 

 

IMG_20191029_155530.jpg

 

 

 

IMG_20191029_155503.jpgIMG_20191029_155530.jpg

IMG_20191029_155754.jpg

IMG_20191029_155836.jpg

IMG_20191029_155844.jpg

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen spesielle, sære grunner til ikke koste på en vanlig bil? 

En D2 kosta vel 5 600 000kr den gangen den var ny, så det burde neppe være noen god grunn til å la den ruste i filler. 

En nesten ny, eller helt ny er jo uoppnåelig for mange av oss. 

 

Syns argumentet ditt er litt teit. Folk klager på bompengeregning på 5000 eller eiendomsskatt på 8000kr, men lar en bil til over en årslønn ruste vekk på få år. Kun en av disse kostnadene går det an gjøre noe med.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...