Camorten Skrevet 14. september 2020 Del Skrevet 14. september 2020 Vi fikk ikke godkjent vår D2 pga rust to steder på rammen. Tidligere har vi byttet bakre ramme, og denne gangen var rusten å finne på venstre side foran bakaksel og på høyreside bak fremaksel. Ingen av oss er noe særlig til å sveise, og jeg hadde ikke særlig lyst til å løfte den i 2 søyleren når jeg skulle skjære i rammen. Så vi bestemte oss for å sette den på verksted og få jobben gjort der. De løftet bilen i 2 søyler likevel, og når de kappet ut noe av rusten så bøyde rammen seg litt der de kappet ut. Etter det så påstår de at det er for mye rust likevel, og sier at vi skal vrake bilen. De sier at det er for lite gods igjen i rammen. For meg ser det ikke slik ut, men jeg har lite erfaring med dette. Er det noen i nærheten av Løten som kunne hjulpet oss og sett på dette og kommet med en anbefaling? Kanskje vi også klarer å finne noen som tar jobben? Legger ved bilder av rammen, men jeg skjønner at det er vanskelig å vurdere slikt utfra bilder. Verkstede sveiset på ett flattjern over der de har kuttet ut rusten. Carl Morten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 14. september 2020 Del Skrevet 14. september 2020 Reparerbart men på et verksted vil det bli håpløst dyrt (og denne sjappa er åpenbart ikke de rette til å ta jobben..). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 14. september 2020 Del Skrevet 14. september 2020 Jeg ville ikke skåret bort begge vinklene. Da mister man stivheten i ramma. Bedre å sveise inn del for del., feks en side først osv. Burde fint kunne sveises den der, men bytt litt mer i bunnen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 14. september 2020 Del Skrevet 14. september 2020 Enig, anser det som null problem å fixe den der. Ville nok tatt å forsterka ramma litt innvendig og "plug-welded " den sammen, for få tilbake litt av styrken. Hent bilen, finn noen som har " special tool no 66 " på lager, kapp til litt plater, sveis det sammen, og bruk resten av bruksverdien i bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camorten Skrevet 15. september 2020 Forfatter Del Skrevet 15. september 2020 Takk for svarene! Så det dere ser for dere at må gjøres er at man sveiser på igjen tilsvarende det som er fjernet, og i tillegg forsterker rammesidene innvendig med mer gods? Er det noen som har lyst til å ta på seg jobben? Holder til i Løten ved Hamar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 15. september 2020 Del Skrevet 15. september 2020 Sjekk veldig nøye resten av ramma. En second opinion av noen sveisekyndige som kan ta og føle på ramma er lurt. Har sett litt for mange sveise inn nye (og bortkasta) deler til krampa tar dem på utrusta ramme. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 15. september 2020 Del Skrevet 15. september 2020 3 timer siden, Camorten skrev: Takk for svarene! Så det dere ser for dere at må gjøres er at man sveiser på igjen tilsvarende det som er fjernet, og i tillegg forsterker rammesidene innvendig med mer gods? Er det noen som har lyst til å ta på seg jobben? Holder til i Løten ved Hamar. I grove trekk ja, men som gaute er inne på,sjekk resten av ramma. På den annen side, er det det der som er anmerket, vil oppsveising + rustbehandling holde den tida som bilen uansett har igjenpå vegen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 18. september 2020 Del Skrevet 18. september 2020 Ny ramme koster £ 2500,- fra Richards i England etter det jeg kan finne ut. Vår D2 V8 / 04 vil trenge dette før neste EU kontroll. Jeg har allerede gjort som Gaute foreslår - og etter å ha funnet ett hull, så fant jeg ett til og enda ett og flere steder som kommer til å bli hull i løpet av vinteren... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 18. september 2020 Del Skrevet 18. september 2020 Husk å sjekke gulv, innerskjermer foran og under/over frontruta før påkost av ny ramme.. Mange D2 som bærer en del hemmeligheter både disse stedene og i ramma nå for tiden Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 21. september 2020 Del Skrevet 21. september 2020 Vi hadde bilen i Polen for skifte av tak (var en "olsen bil" med tvilsomme sveiser) og da var hele interiøret ute og alt innvendig sjekket. Jeg har også skiftet motor på bilen slik at jeg har god kontroll på alt rundt den. Men rammen ruster i akselererende tempo... Ellers så er vel D2 bedre i karosseri enn D1 - men tilsvarende dårligere ramme? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
suprlite Skrevet 21. september 2020 Del Skrevet 21. september 2020 Det der lar seg fixe. Plenty av friskt gods å sveise i hele veien etter hva jeg kan se. Finn noen som kan sveise mig, så er det der fixa på noen timer.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camorten Skrevet 21. september 2020 Forfatter Del Skrevet 21. september 2020 (endret) Ser ut til at vi har funnet en som tar på seg jobben. Han har sveiset en del før, men på amerikanske biler. Så da får vi se om vi får fikset dette! Takk for alle svar! Endret 21. september 2020 av Camorten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 21. september 2020 Del Skrevet 21. september 2020 Og alle som har sett bildene kjøper ASAP inn noen guffe og sprøyter ramma si inn og utvendig. Denne uka. Før fredag! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 21. september 2020 Del Skrevet 21. september 2020 10+ til den kommentaren. Til tider lurer jeg på logikken. Fyll på med nye deler men drøy antirustbehandling for det er dyrt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camorten Skrevet 22. september 2020 Forfatter Del Skrevet 22. september 2020 (endret) Bare for å stilne den diskusjonen så har rammen på denne bilen blitt behandlet innvendig og utvendig med linolje 2 ganger i året siden den kom til oss. Men de 360k km før det vet jeg lite om. Likevel har rusten utviklet seg. Begge stedene det er hull i rammen er der det har blitt skade, den ene pga offroad den andre pga løftebukk. Endret 22. september 2020 av Camorten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 22. september 2020 Del Skrevet 22. september 2020 Da burde jo rusta stått stille om man skal tro de som snakker høyt om linoljas egenskaper. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 22. september 2020 Del Skrevet 22. september 2020 Jeg bruker linolje, påført med trykkluftspumpe, og mine rammer har et seigt tykkt belegg av linolje. Overhodet ikke likt denne rammen. Har det blitt brukt sprayboks? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 22. september 2020 Del Skrevet 22. september 2020 Hva slags linolje er brukt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camorten Skrevet 23. september 2020 Forfatter Del Skrevet 23. september 2020 Når jeg tenker meg om så kan det hende at det ikke er utført så ofte som jeg sa, men nærmere en gang i året. Det har blitt brukt biltema sin linolje, påført med trykkluft. Etter gjennomspyling med høytrykkspyler (en eller to ganger i løpet av perioden). Jeg tror det dere ser er en eller annen gammel tectyl eller lignende som ligger uten på stålet, og som har blitt skrapet bort nå. På den ene siden av rammen har stålet på en måte delaminert eller tectyl har sluppet taket i et stort flak. Og linoljen lå nødvendigvis uten på dette. På rammesiden mot kanalen ser man at linoljen ligger utenpå som jeg sier. Men det er ikke seigt, og jeg er enig at det ser skuffende tørt ut. Bilen har vært lite brukt siste året, og påføringen av linolje ble ikke utført i vår, altså er det nå ca et år siden sist. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 23. september 2020 Del Skrevet 23. september 2020 Uansett er dette fint sveisbart og bilen kommer på veien igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camorten Skrevet 23. september 2020 Forfatter Del Skrevet 23. september 2020 Takk for optimismen Lafte! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 23. september 2020 Del Skrevet 23. september 2020 (endret) Greit, alle behøver ikke være enige om alt. Men jeg viser nok en gang dører og rammedetaljer på en 18 år gammel Toyota. Disse har som alle vet, så dårlig stål så de ruster som besatt. Bildene taler for seg selv. En bil korrekt behandlet med olje, ruster IKKE. Endret 23. september 2020 av JokerS30 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle Arntsen Skrevet 23. september 2020 Del Skrevet 23. september 2020 Her viser du vel en ombygget yota og av den grunn nok er litt bedre passet på en en standard gammal strever vel Espen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 23. september 2020 Del Skrevet 23. september 2020 Er det noen spesielle, sære grunner til ikke koste på en vanlig bil? En D2 kosta vel 5 600 000kr den gangen den var ny, så det burde neppe være noen god grunn til å la den ruste i filler. En nesten ny, eller helt ny er jo uoppnåelig for mange av oss. Syns argumentet ditt er litt teit. Folk klager på bompengeregning på 5000 eller eiendomsskatt på 8000kr, men lar en bil til over en årslønn ruste vekk på få år. Kun en av disse kostnadene går det an gjøre noe med.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 23. september 2020 Del Skrevet 23. september 2020 Mye enig der! Ramma på D2 er bygd av kapp og rester; den trenger mye tynn olje og ofte for å overleve. Hadde det ikke vært for sjarmen de tross alt har hadde vi skydd disse bilene som pesten/covid19!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.