Jump to content
LRforum
Mr Rover 75

Freelander 2 - Skal ha ny frontrute

Recommended Posts

Hei,

Noen uker etter "ny" turbo og lambdasensor, så gjorde LR-feilbalansen at front ruta fikk seg en sprekk :( Den har vært dårlig lenge med sviktende varmetråder of delaminering i kantene. Har booket tid hos Hurtigruta Carglass, så nå skal den til pers i morgen. 

Mener å ha lest et sted at rutebytte ikke alltid har vært vellykket på disse bilene hvor varmetrådene svikter etter kort tid? Noe jeg bør være oppmerksom på her? 

Fikk ny frontrute på min FL2 for 3 år sia. Hos Hurtigruta Carglass. Den har fungert utmerket. Har ingen bemerkninger der. 

Om varmetrådene svikter etter kort tid, så er det reklamasjon. Vi gjorde det, og jeg husker ikke om vi fikk ny frontrute, eller om de fikset noe på det elektriske.

Men ja - varmetrådene på erstatningsruter kan være av varierende kvalitet. På Discoen så er det nå bare en og annen varmetråd som fungerer, men den ruta er så gammel at det ikke er noe å reklamere på dessverre. På orginalglasset fungerte alle helt til siste slutt.

Ny rute på plass. Nesten som å få nye briller..... Får satse på at dette holder. Får jo ikke prøvd ut trådene før til vinteren (hvis den kommer til Rogaland da...)

Bare å ta seg en tur innom dusjen med klær det. Også setter du deg i bilen med våte klær etterpå. Da får du sett om du får fjernet doggen på innsiden. :P

Ops - denne har jeg ikke sett. 

Det er to ting å passe på med disse rutene.

1) At begge kontakter plugges i og fører strøm (om bare en av dem er i har du bare varmetråder enten på passasjersiden eller på førersiden).

2) At kanten på ruta forsegles. Dette er en utenpåliggende rute - visstnok ikke helt vanlig, og om den ikke forsegles får trådene særdeles kort liv. Dette skiller du fra problem 1) med at i dette tilfellet er det fullstendig usystematisk hvilke tråder som dør... 

Så jeg hadde sjekket med den som byttet at det siste ble gjort iallfall... Det første finner du ut av ved første tidlig morgen/duggfall, det andre oppstår som regel først når frosten kommer. :( 

Edited by yarnslayer

28 minutter siden, yarnslayer skrev:

Ops - denne har jeg ikke sett. 

Det er to ting å passe på med disse rutene.

1) At begge kontakter plugges i og fører strøm (om bare en av dem er i har du bare varmetråder enten på passasjersiden eller på førersiden).

2) At kanten på ruta forsegles. Dette er en utenpåliggende rute - visstnok ikke helt vanlig, og om den ikke forsegles får trådene særdeles kort liv. Dette skiller du fra problem 1) med at i dette tilfellet er det fullstendig usystematisk hvilke tråder som dør... 

Så jeg hadde sjekket med den som byttet at det siste ble gjort iallfall... Det første finner du ut av ved første tidlig morgen/duggfall, det andre oppstår som regel først når frosten kommer. :( 

Takk for tips. Mener å ha lest akkuratt dette tidligere et sted, derfor jeg startet tråden :) Skal stikke innom og spør og vise bilen en av dagene i uka. Ser at fugemassen ikke er trekt opp kanten enkelte steder.

:) 

Var nok en av mine poster du husker... Det er jo på grunn av erfaringen jeg kan skrive dette... :P 

Det der med forsegling er noe dritt, for om tråden har dødd så har den dødd... Så bedre å sjekke engang for mye enn å finne ut av det på den andre måten. 

Edited by yarnslayer