Gå til innhold

Freelander 2 - Skal ha ny frontrute


Mr Rover 75

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Noen uker etter "ny" turbo og lambdasensor, så gjorde LR-feilbalansen at front ruta fikk seg en sprekk :( Den har vært dårlig lenge med sviktende varmetråder of delaminering i kantene. Har booket tid hos Hurtigruta Carglass, så nå skal den til pers i morgen. 

Mener å ha lest et sted at rutebytte ikke alltid har vært vellykket på disse bilene hvor varmetrådene svikter etter kort tid? Noe jeg bør være oppmerksom på her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om varmetrådene svikter etter kort tid, så er det reklamasjon. Vi gjorde det, og jeg husker ikke om vi fikk ny frontrute, eller om de fikset noe på det elektriske.

Men ja - varmetrådene på erstatningsruter kan være av varierende kvalitet. På Discoen så er det nå bare en og annen varmetråd som fungerer, men den ruta er så gammel at det ikke er noe å reklamere på dessverre. På orginalglasset fungerte alle helt til siste slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ops - denne har jeg ikke sett. 

 

Det er to ting å passe på med disse rutene.

 

1) At begge kontakter plugges i og fører strøm (om bare en av dem er i har du bare varmetråder enten på passasjersiden eller på førersiden).

2) At kanten på ruta forsegles. Dette er en utenpåliggende rute - visstnok ikke helt vanlig, og om den ikke forsegles får trådene særdeles kort liv. Dette skiller du fra problem 1) med at i dette tilfellet er det fullstendig usystematisk hvilke tråder som dør... 

 

Så jeg hadde sjekket med den som byttet at det siste ble gjort iallfall... Det første finner du ut av ved første tidlig morgen/duggfall, det andre oppstår som regel først når frosten kommer. :( 

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, yarnslayer skrev:

Ops - denne har jeg ikke sett. 

 

Det er to ting å passe på med disse rutene.

 

1) At begge kontakter plugges i og fører strøm (om bare en av dem er i har du bare varmetråder enten på passasjersiden eller på førersiden).

2) At kanten på ruta forsegles. Dette er en utenpåliggende rute - visstnok ikke helt vanlig, og om den ikke forsegles får trådene særdeles kort liv. Dette skiller du fra problem 1) med at i dette tilfellet er det fullstendig usystematisk hvilke tråder som dør... 

 

Så jeg hadde sjekket med den som byttet at det siste ble gjort iallfall... Det første finner du ut av ved første tidlig morgen/duggfall, det andre oppstår som regel først når frosten kommer. :( 

Takk for tips. Mener å ha lest akkuratt dette tidligere et sted, derfor jeg startet tråden :) Skal stikke innom og spør og vise bilen en av dagene i uka. Ser at fugemassen ikke er trekt opp kanten enkelte steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) 

Var nok en av mine poster du husker... Det er jo på grunn av erfaringen jeg kan skrive dette... :P 

 

Det der med forsegling er noe dritt, for om tråden har dødd så har den dødd... Så bedre å sjekke engang for mye enn å finne ut av det på den andre måten. 

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Ja... Så lenge varte den gleden.... nå er ca 50% av varmetrådene på førersiden døde etter 2 år. Klaget på dette i dag og etter en halvtimes tid fikk jeg en hyggelig telefon om at Hurtigruta vil bytte ruta på garanti for meg. Bra service, men så spørs det om de får det til denne gangen da.... Opplyste om forsegling av kanten, men det hadde de aldri hørt om......

 

Finnes det noen referanser til dette noe sted??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var Riis Bilglass (Oskar L. Hansen A/S) i Halden som sa det til meg. Jeg fikk det bare muntlig. 

Jeg vet ikke om de da snakket ut fra erfaring eller om de sjekket med LR.

 

Hos meg stoppet iallfall varmetråddøden etter jeg hadde vært inne og reklamert etter brådød av 8-15 tråder kun kort tid etter ruteinstallasjonen og påfølgende retur til overnevnte firma. De forklarte da det de gjorde som "kantforsegling" og "det er ikke vanlig med utenpåliggende ruter ei heller varmetråder og iallfall ikke i combo, så det hadde de ikke på noen sjekkliste fra før". De trådene som har gått i tiden etter den returen&fix'en har nok vært steinsprang, for det var én og annen, og gjerne også synlig...

 

(Men dette er det strengt tatt Hurtigruta som skal finne ut. De er den profesjonelle parten og bør tatt selv verifisere at den metodikken de bruker er holdbar... Ev. er kontaktinfo for de jeg bruker her https://www.olh.no/ og de har nå erfaring med tre eller fire utenpålimte ruter med varmetråder bare fra denne husholdningen hvorav min var den første - og den eneste med den typen problem. :D Om de vil svare en konkurrent kan jeg dog ikke si noe om... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå har jeg veldig lyst til å si en del om dine Hurtigrutefolk. Men, det kan du få gjøre selv. ;)

Disse lever av å selge oppvarmede frontruter https://www.heatedwindscreen.com/pages/faqs 

De sier på faq-siden
 

Quote

How do i protect the heated elements?
Water is the biggest problem for heated glass. It is very important that no water can get to the edge of the glass or the element will start to fail very quickly. Please use our windscreen sealant for rubber fit windscreens. 

og 

Quote

On bonded windscreens the edge of the glass should be primed prior to fitting, again if you aren't sure then we are just a phone call away.

på https://www.heatedwindscreen.com/pages/wiring-and-fitting

 

Men, nå gidder jeg ikke bruke mer tid på .... noe de burde finne ut av selv. 

Ok da - en link til 

https://palmside.co.nz/products/heated-front-windscreens-fitting-instructions

Quote

 IMPORTANT – on rubber fit screens you must seal the glass inside the rubber with non setting black windscreen sealant, this protects the heated elements from water ingress. On bonded screens you can (if you wish and we would recommend) paint 3 coats of the primer you would use to fit the screen around the 5mm edge as this again protects the edges from water.

 

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny rute på plass!

 

Jeg la frem disse utfordringene for rutemontøren når bilen ble levert. Fikk i utgangspunktet til svar at kantforsegling ikke var vanlig praksis på noen ruter i dag da de visstnok skulle være "hermetisk lukket" i laminatet. På den annen side så var dem lydhøre for utfordringene både jeg og dere har hatt, så enden på visa var at han forseglet kanten på ruta under montering. Det er jo i alles interesse at jeg heller kommet tilbake med en stein i ruta enn døde varmetråder :D 

Så da blir det stjerne i boka til Hurtigruta Sandnes for å ha montert ny rute og samtidig hørt på kunden :D Krysser fingrene for at dette holder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Det har ikke vært så mye minus på min kant enda, men det er noen tråder på førersiden som har gått..... Har vel egentlig gitt opp hele greia.. Nå er det jo slik at det grønne skiftet ikke på noen måte har redusert trafikken i min region, så her er det nå el-sykkel frem og tilbake til jobb 4 dager i uka istedet. 36km totalt... Dess verre vær, dess bedre grunn til å ta sykkelen for bilene står jo stille likevel... :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...