Gå til innhold

Støtdempere


Elvehundre

Anbefalte innlegg

Hei

 

Vet det er skrevet om før, men æ klare ikke søke opp det.

 

Montert parabolfjærer på en Serie 1 æ har starta å pusle litt med.

 

Nå er motor, gear og torpedovegg ikke montert. Originale dempere er for korte. Vet fjærene presses litt når det kommer tyngde i bilen. Men tenkte uansett at det er greit med lengre dempere, når ett hjul presses opp skal jo det andre kunne vandre ned.

 

Blir sperre i bakaksel. Og litt oppskremt motor. Ikke originalmotor, den har jeg dessverre ikke. Satt og leste om grenrør nå. Blir SU-forgasser, eller totrinns Weber. Trimkam. Two and a quarter. Har vurdert RR-aksler modifisert for bladfjær (ligger slike på lageret), men de blir så brede. Tenkte å fylle hjulhusene med passende dekk uten å måtte montere skjermutbyggere.

 

Demperne bør ikke koste skjorta, slipset og dressen. Prøver å holde lavt budsjett på dette kjøretøyet, gjenbruker deler jeg finner i kriker og kroker. (Finner forresten masse sprillandes nye deler blush).

 

Har vurdert å bruke bak-dempere foran. Men hva bruker jeg da bak?

 

Har 4 nye originaldempere liggende til denne bilen, men kan bruke de på en annen eller evt selge.

 

Ønsker alle en fin kveld

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

PS!

Har vurdert Rover V8 i bilen. Og 200 TDI. Har motorene stående. Har også vurdert el-motor koblet rett på fordelingskassen. Det blir for kostbart, med passe effekt på motor og batterier og alle remedier og kjøp av arbeid kommer det på ca 200 tusen. Kjøpte også en Ford V6, som æ solgte igjen når æ fikk tenkt mæ om. Og det ville blitt rått med en tidsriktig twincam Alfa Romeo motor. 2 liter motor med innsprøyting fra en japansk bil har og vært vurdert.

DS

 

PS2!

Parabolene bak er forresten så stive ar man skulle tro akselen var boltet rett i noen jernbiter. Tom bil, og når jeg jekker opp en side følger den andre siden med rett opp.

DS2

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert allerede lest dette, men "Rocky Mountain" skriver følgende, vet ikke om det er ti noen hjelp:

Q. Can I use my old shock absorbers with your Parabolic springs?
A. Yes if they are in good condition. It pays to replace the rubber shock bushings and we have a kit for that purpose. Using your old shock absorbers will restrict the downward movement of the axles and for off road use using our EXPLORER PRO COMP or OLD MAN EMU shocks will give better axle articulation as they have a longer stroke.

 

Q. Do I need check straps on my rear axle?
A. Yes. Check straps are important with parabolic springs because the springs are more supple than conventional springs and there is a danger of damaging the shock absorbers by extending them too far. For this reason we always supply you with new check straps when you buy shock absorbers from us.

 

Q. Will my Land Rover sit higher with your Parabolic Springs?
A. Yes. You will notice the unloaded Land Rover sits a least one to two inchs higher than with factory springs. This amount will vary depending on the truck configuration and accsessories and the condition of the existing springs.
See our data on Parabolic Ride Heights


Bjørnung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på om demperene som fulgte med er riktige. De er alvorlig mye for korte, men når jeg var midt i craddoc bestillingen er det mulig jeg har valgt feil dempere, jeg kan jo ikke så mye om seriebil, og har muligens vært i tvil om valg av dempere siden ramma er s1 og bakaksel er s2 og det er parabole fjører i tillegg. Men jeg skal se om jeg har kvittering på demperene et sted så kan du få partnummeret og sjekke om de i utgangspunktet er riktige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Martin

 

Fint du følger med, og nyttig info. Demperne regner jeg med er standard, ikke tenk på det. Tror æ kan bruke de på en annen eldre LR.

 

Viktigere var info du skrev om bakaksel. Æ trodde begge aksler kom fra Serie 2. Har prøvd å montere sammen foraksel i dag og brukte noen deler fra Serie 2 og 3, men fikk jo ikke det sammen. Og når æ strammet til flens på knokkelhuset ville ikke stikkaksel gå rundt i diffen. Mulig Serie 1 akselhylse er litt smalere enn Serie 2/3. 
 

Regner med noen har gjort det samme tidligere og kan bekrefte/avkrefte.

 

fin kveld ønskes alle

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg fikk samme problem da jeg monterte parabolfjærer på min exmil.

Jeg fikk bestilt nye dempere fra gazshocks i UK til en overkommelig pris. 

Jeg tegnet opp i 3D slik at jeg kunne beregne riktige mål på mine, og etter å ha snakket med de på gazshocks fant vi ut hvilken lengde som var riktig.

De satt perfekt og fungerer som bare det :)

Disse er justerbare også, med en liten vri-knapp 

Målene jeg har er 

dempere bak: 54 open, 34 closed

dempere foran: 49,5 open, 32,5 closed

send en epost til enquiries@gazshocks.com

PS. Selskapet er TUV godkjent, og om du ber om det sender de deg et vedlegg som kan forevises ved behov.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.9.2020 den 23.48, Elvehundre skrev:

Fint du følger med, og nyttig info. Demperne regner jeg med er standard, ikke tenk på det. Tror æ kan bruke de på en annen eldre LR.

 

Må jo følge med, savner bilen fryktelig vet du :lol:

Har fryktelig lyst på en 88 som jeg kan stulle litt med, men må nesten få på plass garasje først. 

Etter leting i gamle e-poster fant jeg forøvrig følgende nummer:

 

Shock Absorber Rear Swb.
RTC4232 
 Shock Absorber Front Swb.
RTC4230 
 

Kos deg med bygging. Blir glad om det kommer litt bilder i ny og ne:wub:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder ja. Burde jo tatt det. Gjenstår bare noen el-koblinger og lufting av bremser og clutch.

 

Er nok på veien til høstferien.

 

:lol:

 

Neida, denne uken har jeg prøvd å få til forakselen. Du husker kanskje spissingen var litt feil. Like greit at æ ikke har tatt bilder.

 

I kveld rettet æ støtfangeren, den skal gjenbrukes. Monterte også frontstykket, så ser det ut som bil.

 

Bilder kommer, en gang. Men det blir i tråden min under Mitt prosjekt.

 

88-tommer er fint. Kjører det stort sett hele tiden, når æ ikke kjøre en eller annen to-hjuling. En 88 Light Weight med spiralfjæring. Discovery’en æ brukte da æ henta S1 i Billingen starta å tulle med elfeil etter den turen, så tok skiltene av den.

 

Ønske aill ein fin kveill

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...