Vidar S Posted September 11, 2020 Sitter å koser meg litt med Autocad før den forsvinner fra maskinen, og har flikket på en tegning av series 109'' som jeg lastet ned, og har tegnet den om til en 88''. Utgangspunktet Omtegnet til 88'' Fristelsen ble for stor og jeg puttet på en camper Ser ikke så halvgærent ut? Synes selv det ble litt stilig Slik jeg har tegnet så er 109''-taket forkortet 50 cm, og plasserte det opp på en ramme, for sjåførens komfort og takhøyde. Kanskje ha inngang bak fra stige? Det ville vært god lengde selv for meg på 196 oppe på der. Slike type tak finnes jo ferdig til Defender 110, men er dette gjort på 88'' før, evt. på Defender 90? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Stig Posted September 11, 2020 Første treff ved googling... Quote Share this post Link to post Share on other sites
lafterolf Posted September 11, 2020 Ikke dum den der. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Erik Iversen Posted September 12, 2020 Ettersom hobbybilen min (classic'n) er parkert på andre side av landet er tenking og planlegging rundt bilen blitt min nye hobby enn så lenge. Mye ledig tid på kveldene går til dette, og jeg skal nå si at dette pop-up taket har vært høyt på ønskelisten mange ganger. Men... Ja, det er et men. Etter at jeg kjørte en 110 med et slikt tak i vår ble beslutningen tatt. Nei...! ja, og dette var av typen med ramme for å heve taket opp, men allikevel.... Med mine 192 cm var håret oppe i taktrekket fra førerstolen, og jeg var minst ett hode for lang til å kunne sitte i baksetene. Med 88 slipper du i hvert fall baksetebekymringene. Men Defender og gamle Land Rovere er ofte fuktige i kupeen. Denne bilen jeg kjørte var intet unntak og tanken på å sove i taket(teltet) som luktet kjeller fristet ikke. Så der slo jeg det fra meg. Nå står taktelt øverst på lista. Ville bare dele mine tanker. I Australia - ja-takk, men ikke her på berget men bilen blir jo seende knalltøff ut! Quote Share this post Link to post Share on other sites
Bjørnung Posted September 14, 2020 Nyttig erfaringsoverføring der Erik! Bjørnung Quote Share this post Link to post Share on other sites
Vidar S Posted September 14, 2020 Ja, morsomt å spekuler, og med erfaring fra Erik forblir nok et hevetak spekulasjon Quote Share this post Link to post Share on other sites
Erik Iversen Posted September 16, 2020 Artig, Bjørnung! Vidar, du trenger ikke nødvendigvis blåse av et kjempeartig prosjekt over kommentaren min. Jeg ville bare dele litt tanker fra mine erfaringer. Telt-tak på seriebil (eller classic for den del) trenger nødvendigvis ikke være like dumt som Defender hverdagsbil. Går du tilbake til tegnebrettet finner du fort en fin løsning for å heve innertaket over forsetene 10-15 cm ekstra. Ta det som en spennende utfordring. Fukt- og lukt-problemene er nok nødvendigvis ikke like problematisk i en seriebil som brukes "nå og da" og ellers står parkert i garasje. Forholdene til Defenderen jeg har prøvd er nok tilsvarende: - Står ute hele året - Brukes daglig uansett vær - Står på Vestlandet = regn hver tredje dag.... Så da blir det jo sånn. Kan jo ikke forvente noe annet. Skal jo si at jeg fortsatt ikke har avblåst denne takløsningen på Classic'n. Har bare ikke funnet en god nok løsning for innvendig takhøyde. Flytter jeg taket lenger opp vil jeg få problemer med garasjen, og da står jeg plutselig overfor den andre utfordringen.... Quote Share this post Link to post Share on other sites
Vidar S Posted September 16, 2020 Hvis bilen blir ferdig er det nok ønske om veltebur for sikkerhet, kamuflert med canvas som gjør utslaget. Veltebur er ikke så lett å kombinere med gulv(innertak), madrasser og hevetak, før det fort blir seende ut som et tårn. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Erik Iversen Posted September 16, 2020 Blir fort tårn da ja.. Quote Share this post Link to post Share on other sites