Gå til innhold

ford 302 V8 til SIII ExMil.. mulig?


oterpoter

Anbefalte innlegg

Hei.

Min vakre Exmil fra 1974 trenger litt mer kraft, og jeg er litt i stuss på hva som er smart. jeg har ingen behov for å holde noe originalt, da jeg vil ha bilen til å bli slik JEG liker.

Jeg har sett litt på https://www.automotivecomp.com/, da de har ulike kits til 2.25l bensineren jeg har.

Alt av deler etc jeg trenger kommer fort på 35 000kr, og i tillegg må jeg bytte girkasse, da militær kasse ikke er ideelt. 

Jeg er ikke på jakt etter et fartsmonster, men jeg vil gjerne følge vanlig trafikk, også i motbakker.

 

Slik den er nå, klarer jeg 83km/h på flatmark, rel mindre i motbakker. Girkassen er relativt ok, girene hopper ikke ut, må være påpasselig mellom 1. til 2. gir. 

 

Jeg har også sett at noen setter inn Fod 302 V8 motorer, og det finnes ferdig restaurerte motorer på finn.no av disse.

 

Er det noen som vet om 302 konvertering er mulig? 

Eventuelt om noen har gode forslag til å få litt mer kraft i bilen. Den ser SMASHING ut, og fortjener også å ha en motor som gjør at den kan brukes :)

jeg har 50 000kr å bruke på dette.

 

mvh

 

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok få godkjent den med hva som helst av motor, men det er veldig enkelt og billig å få den godkjent med en motor som mange andre allerede bruker.

 

Du finner Rover V8 både i Norge og UK, men du må lete. Jeg trengte ny V8 til Brumle for noen år siden, og det var litt styr før jeg fant en god en. Utslitte er lette å finne, så kan du jo bruke pengene på å oppgradere den.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er fra en personbil, slik at automaten har ikke fordelerkassen i enden slik en kasse fra RRC vi ha. 

 

 

Ikke helt dum den tanken med Ford 302 heller. Veier litt mindre enn orginalmotoren også, tror jeg. En enkel grei motor. Det best ville jo være å få parret den med Rover drivverk. Jeg ville tenkt shortbell Defender Ninty kasse med Disko fordelerkasse og RRC 3.54 differ. Dvs. da må du ha 88 aksel bak, fordi Exmil Salisbury-aksel ikke har den utvekslingen. Neste kanskje bedre tanke er å bytte til RRC-aksler, for da er CV-leddene på plass. Bytter du til RRC-aksler ville jeg løftet akselen over fjæren foran ved å klosse mellom, og satt på sivile sjakler bak, slik at bilen for samme høyde som en sivil. Grunn til det er at du da vil få plass til styrestaget bak forakslen uten å tilte akslen, slik at castervinkel og selvstyring opprettholdes.

 

I en slik ombygging er også servostyring noe som må til, uansett hvilken V8 du velger. Snekke fra P38 er ikke så dum da, fordi den vil havne på utsiden vangen, og gi bedre plass i motorrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...