Gå til innhold

Hjelp til å finne ut av svart røyk og for mye diesel.


Hope84

Anbefalte innlegg

Hei. 

har forsøkt å finne noen tråder med samme problem, så dere får ha meg unnskyldt om jeg har oversett noe. 
 

Har lest endel på forumet her, deler nevnt nedenfor er byttet. Har nå i det siste fått (10.2) Fuel pump drive open load på nanokom. 
 

Deler byttet:

Diesel pressure regulator, var noe diesel lekkasje der.

ledningsnett i selve motoren til dysene, var tørr og fin kontakt før skifte også, både ved motor og ECU.

Har en trimma ECU og en original Begge gir samme symptom med for mye diesel og svart røyk. 
Intercooler og slanger byttet.

EGR er historie.

Nylig planslipt manifolden.

Eksos har PR tiden bare bakre potte av lyddemping, ellers raka rør.

luftfilter nytt i dag

dieselfilter og oljefilter og olje byttet for 2500km siden.

wastegaten går greit etter det jeg kan kjenne, turbotrykket er jevnt ved kjøring. Montert måler som er koblet til ved wastegaten.

Maf Ny

MAP sensor renset og byttet med en fra fungerende bil.

Luftfilterboks modifisert med ekstra tilluft.

selve toppen har gått ca 20000km Mistenker at de ikke byttet kobberskiver ved toppskiftet. Det ble gjort 3000km etter overhaling av motor.

to av dysene er gått 20000km.

Turboen overhalt.


symptomene:

aldeles for mye diesel, lukter bra mye.

ryker ved bare litt pådrag og har i det siste røyklagt en god del i gata med blågrå røyk i starten og svart etterhvert. Ses best på kald motor, men lukter det uansett.

over 2800-3000 rpm går den ikke reint.

bilen starter lett som bare det, første tørn på nøkkelen.

Dersom webastoen settes på først, så ryker den mindre, men lukter bra mye diesel. 
Forbruket ligger nå på 1,4l PR mil.

pumpa lager bra mye lyd med en gang, så gir den seg.

 

Har i dag starta jobben med å skifte kobberringen og o-ringer på dysene. Ser da at den får aldeles for mye diesel, eller det sier min erfaring, men skrudd mest bensinbil.
 

Har return valve noe for seg å skifte, eller er det bare å brette opp armene og bytte pumpa? Ikke Sett noe rart på releet.

 

Setter pris på alle gode ideer smarte forslag:)

 

Mvh Marius

8D44A91F-8A88-4B95-A393-3C0054C557EB.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går bilen normalt godt, eller mangler det på krefter sammenlignet med en frisk en? 

 

Finnes det ikke et rele til dieselpumpa? Meiner å ha lest noe om at ecu sliter å lese riktig om dette releet krangler. 

Sikkert noen som kjenner mer til dette her. 

1.4 høres myye ut ja. 

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for innspill:)

 

På tomgang går den helt fint og starter som sagt upåklagelig fort. Over 2800 omdreininger går den ikke pent, hverken med trimmet ecu eller standard ecu. Føles ikke lenger helt normal mellom 2000-2800 men går ialfall kurant uten store jukseslag.
 

Sjekket de to gule releene under passasjersetet. De så ok ut, men uansett mye billigere å teste disse først:)
 

1,4 er mye og som du ser så er dysene ganske tilgriset... Alle dysene var tilgriset ganske mye, bare en som var nesten ok.

 

Gleder meg til å få en frisk bil igjen

Endret av Hope84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du skriver at 2 av dysene er skiftet - ble skiftet med nye? og har bare gått 20.000. km?   Hva med de 3 andre dysene? Når du hadde dysene ute så var det bare en som så bra ut? De andre 4 var grodd?  Er begge ECU'ene programmert riktig til hver av de 5 dysene? Toppen er en helt ny topp?  Siste utgave?  Kjørte en Td5 fra Norge til Mongolia - med en dyse som ga for mye diesel: Måtte skifte motor da vi om hjem fordi den ekstra dieselen hadde vasket sylinderveggen for olje og forårsaket solid slitasje. Innsprøytnings mengde styres med åpningstid - og dette kommer fra ECU. Pumpen er bare en matepumpe - trykket bygges opp i dysene, mekanisk med kam og rulle løftere. Overflødig diesel returneres til tank (via via). Slitte dyser som lekker / lekkasje i tetninger eller feil programmering av dysene er vel det mest åpenbare.  Hvis ikke feilen er en helt annen som ingen har tenkt på ennå....  når oppstod problemet?  plutselig eller over tid? Har du sjekket om der er diesel i oljen?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takker for innspill her. 
det er forrige eier som har fått dysene skiftet på verksted. Dysene var da nye 2 av de. Så keg vet ikke hvilke av de to som er byttet, men har de gamle som ble skifter i en eske her. På Nanocommen er dysene programmert med riktig nummer på begge ecu. Ser at det på tomgang ser helt bra ut med tanke på dysebalansen. Under pådrag er det en som får verdier på 14-15. 
 

det var en som var litt bedre enn de andre, gugge var det på alle dysene.

 

Toppen var ny for 20000km siden, ingen sprekker å skimte. Men aner jo heller ikke hvor toppen kommer fra.... Men kvittering på nesten 20 tusen. Så håper jo at den skulle holde. Heller ikke olje i vannet etter det jeg kan se. Nå skiftes det også ut, så har jeg ialfall godt utgangspunkt for videre drift og oppfølging. 
 

har lukta på olja, ikke noe diesel der. Men nå skifter jeg pakningene så får vi se om det hjelper.

 

problemet har kommet litt over tid, så litt rart om det skulle være software? Det er ikke olje i ecuen.

 

det har kommet inn tips om sensoren som sitter på luftfilterboksen. Så skal jording sjekkes grundigere. 
kom også et tips om sjekk av tenninga, har derfor bestilt boltene som skal til for å sjekke dette. 
 

Dysene er jo relativt dyre, så med mindre de ikke er helt på viddene, så får de duge litt til. Noen som vet noe mer om hvor balansen bør ligge på dysene på tomgang og pådrag?

 

vil jo helst slippe å bytte motor:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode svar. Sylinder balanse kan bare leses ved tomgang - og da må du over +/- 15 før der logges feil mener jeg. Elektronikken jobber også for å korrigere dette tallet. Der er jo ikke tenning på en diesel motor ...  og hvis innsprøytnings tidspunktene hadde vært helt feil så hadde du hatt større problemer. Du skriver også at dette har oppstått over tid og ikke en plutselig feil. Ny O ringer og kobberskiver på dysene kan være løsningen - og alltid en god ide å skifte ved slike problemer.  Men et tilleggs innspill: Har du sjekket veivhus ventilasjonen? Den slangen som går fra motoren til før turboen som suger oljedamp inn innsuget og så forbrenner dette i motoren...  Jeg liker å kjøre denne dampen via en catch tank (oppsamlingsbeholder) for å slippe at oljedampen legger seg i turbo/slanger/ intercooler og inne i motoren. Du kan midlertidig forsøke å koble fra slangen (og tette den på innsuget) og så stikke slangen ned i en stor flaske for å samle opp det meste. Men O ringer og kobberskiver er første steget....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar Atle:)

 

Sikkert noen deler jeg skifter unødvendig, men da er jeg ialfall sikker på tilstanden. Skal innom EWS til torsdag og kjøpe litt.

har byttet den delen som sitter på enden av veivhusventilasjonen, men skal prøve å tette den for å se om det hjelper på. Om det gjør det, så kjøper jeg en skikkelig oil catch tank.

 

Sjekket sylinder balansen på tomgang i dag, maks 9 pluss på den ene, så det skulle sånn sett være innafor. 
 

Nanocommen ga ikke noe feil på motoren, men når jeg tok av kontakten til føleren på luftfilteret røyk det litt mindre. Ingen forskjell på original ECU og Modifisert ECU.

 

Tenninga var kanskje feil:) Bare skrudd bensinmotor før... Men fikk råd om å sjekke at kamakselen var korrekt med den rappen du setter i girkassa og kamakselen. Kan jo hende den som byttet toppen ikke helt har fått det korrekt, eller enda være løsnet boltene?

 

Jeg får bytte litt deler og skru litt til, så oppdaterer jeg her etterhvert som det skjer ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokket har vært av et par ganger:) Ser tilsynelatende bra ut. Dette ble også byttet for ca 20000km siden. Kanskje ikke det beste bildet, men Etter det jeg kan forstå så er det I orden ved visuell sjekk. Det vil si at rullene er runde og fine og kammen uten spor. Er det noe annet å se etter som jeg ikke har tenkt på? 

82084B39-030E-4B4B-AC7B-358131A7FA49.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensoren i innsuget (map) er renset, så den er tilkoblet og var igrunn ikke så grodd. EGR er blendet. Den på luftfilterboksen (aap?) er ikke renset, ny er på vei. Men kan kanskje ta litt bremseskiverens på den i mellomtiden. 
 

Intercooler og slanger fra turbo til innsug er nye. Luftfilter et også nytt. Har også to slanger inn i luftfilterboksen. 
 

Tenker du har helt rett, den får ikke nok luft, men skjønner ikke helt hvorfor:)

Endret av Hope84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftmengdemåleren kan og skal ikke renses. 

 

Får den luft som normalt må den gå for mye diesel, og siden begge innsprøytningshjernene gir likt symptom må det være dysene kanskje? 

Rart at alle dyser er like sota? 

 

De to dysene som er byttet skal du kunne lokalisere på diagnosen. Mener at både gammel og ny kode står på aktuell dyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftmengemåleren er byttet tidligere. Men den lille som sitter på selve luftfilterboksen som ga bedre resultat uten. 
 

da må jeg lære meg litt mer på Nanocommen, ser bare det som står på selve dysene. De stemmer overens om sylinder Nr en er den nærmest fronten av bilen. 
 

Ikke uenig i at det er rart at alle var sotet. Men nå har den fått ny dieseltrykksregulator da den gamle lakk. Har ikke kjørt bilen etter dette, kun startet opp i garasje. 
 

Får ta en liten tur med bilen og kjenne etter litt, må jo finne ut av det til slutt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har ikke lest av alle verdier. Nanocommen er litt ukjent og jeg er nok litt usikker på hvilke verdier de forskjellige skal ha. 
 

Skal prøve å koble et gammelt kn filter rett på turboen og se om det blir annerledes da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Filter rett på turbo?

Bypasser du då ikkje luftmengdemåler? I tilfelle så bør resultatet vere at motoren går med kraftig luftoverskudd.

Du seier luftmengdemåler er bytta ok, men til dei som kjenner systemet, er det noko temperatur kompensasjon styrt av ein annan sensor? Det lukter diesel, men og av ein eller fleire andre sensorfeil. Er ikkje alle sensorar for luftmengde analoge med analog til digitalkonverter i ECU? Jordfeil og jordstraumar kan då gje "interessange" feil. Til dømes offset på alle målte verdiar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt mer: (og i tråd med lafterolf sin kommentar om at motoren "tror" at den får nok luft) -  Hva ser du av verdier på Nanocommen når det gjelder luftmengde ved ulike turtall?  Du kan også gjøre en enkelt test ved å måle som følger (fra Bell sine sider): 

You can make a simple test to see if your air flow meter is faulty with a very basic multi meter!. If you measure the voltage output from pin2 to chassis GND, a working maf should have near to 2 volts+ out when the engine is at idle speed which equates to 60kg/hr of air.

If you do not have within a small amount of 2 volts output then the air flow meter could be faulty or totally failed and needs replacing.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så glad av å få så god hjelp.

 

skal ta frem voltmeteret å ta en sjekk av MAF. Må jo være noe som gir feil input et sted. 
 

tanken med filter rett ved turboen var for å se om MAF og eventuelt åndinga på toppen av motoren. Mest for å benytte eliminasjonsmetoden...

 

skal teste flere av de gode tipsene i helga. Håper det gjør underverker. Må bare huske å teste en og en ting for å se hva som hjelper:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har fått sjekket trykket i bunnpanna. Der var det ikke noe som kom ut av peilepinnen... Luftmengdemåleren lå på ca 2 volt på kabelen i midten. 
 

men nå har jammen den nye dieseltrykksregulatoren begynt å lekke masse. Den har nå gått 35 mil. Det ser ut til å komme fra bakkant av den regulatorsaken som det er hull på. Nå går definitivt bilen ikke så hyggelig...

 

kobberpakninger og oringer er byttet på dysene.

 

i og med at dieseltrykksregulatoren har begynt å lekke kan det være noe som er tett en vei? I et desperat forsøk har jeg byttet dieselfilter og tatt ut NON return valve. Dette hjalp ingenting. Det lekker like herlig fra dieseltrykksregulatoren. 
 

Denne dieseltrykksregulatoren jeg har byttet til. 
 

vet ikke om det kan ha noe sammenheng med for mye diesel eller ikke. Men lekker så mye at jeg sterkt vurderer å ta toget hjem...

 

 

Ville dere kjørt 20 mil med noe slikt, eller er noe så ruskende gale at den må stå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...