Gå til innhold

Dekk til traktorhenger


valvolainen

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel foss eik henger med nedslitte og sprukne hjul. Det humper godt når jeg kjører avgårde, og det ene dekket er blankslitt. Kjører litt på vei, og tenkte jeg skulle prøve å få tak på nye dekk til denne. Egenvekt er på rundt tonnet, og nyttelast er rundt to tonn. 

Går meg litt vill i jungelen av dekk. På dekk står det 950-10 12lag, men dette virker til å være en ukurant angivelse av størrelse, fordi det er lite dekk og finne med denne dim. 

Ser f.eks på øknomideler at de har et dekk som kanskje vil kunne tres på felgen:

https://www.okonomi-deler.no/utstyr-og-tilbehor/tilhenger-last-hjul-og-nav/dekk/12-pr

Dog er maks last på dette dekket 967kg, og det blir vel litt snaut.

Norgesdekk har dette:

7,50 - 10 Pr.10 635 5,5 TL Speedways Roadking 2329,-

Men dette er pr10, kan jeg anta at det er en viss standardisering på load index om det er 10, 12 eller 14 lags dekk, eller vil dette variere veldig med hvem som produserer dekket? 

 

Hvor kjøper dere dekk gamle hengere? Ønsker jo å komme så billig som mulig ut av dette, hengeren brukes mest til kosekjøring, litt vedhenting og et lass grus/sand i ny og ne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fare, traktoren klarer 25 hvis jeg klemmer litt ekstra hardt på gassen. Det burde vel de fleste dekk tåle kanskje? 

Ser i tabell til krfaksvåg:

image.png

 

Dette er også et 12-lags dekk men med en maks last på 1290, da bikker vi 2500 på akselen, og da er det nok godt innenfor. Tydelig at et 12-lags dekk har meget forskjellige egenskaper avhengig av produsent.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...