Gå til innhold

Girkasse/transferkasse problemer.


Oistein

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk! 
 

Jeg sliter med ulyder og smell på Range Rover classicen min med R380 kasse og lt230 transfer. 
 Ulyder: det er boe som «knurrer» når jeg foreksempel triller på gir, og clutcher for å gire. 
smell: kjørte sagte og det var ett stort smell i hele bilen. Akkurat som man kjører ned i en kraftig slaghole. 
 Jeg har nå plukket ned transferkassa, det er spon i transferolja, og i girkasseolja. 
Og det er noe slark i transerkassa, er dette normalt? 
 

 

bildet av pluggen til girkassa er «second round» med rengjøring av den. 

 

noen som har formeninger ? 
 

B69FE5F4-B96E-471C-9656-3AE39160ACDB.jpeg

D88323C3-26B1-4ADF-83DD-8934A7B8CFAD.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knurrer det når clutchen er tråkket inn er det ofte usmurt / slitt svinghjulsforing.

Kjent problem og oversett del ved clutchskift.

Salisbury bak på RRc har jeg aldri sett.

Men oljesjekk på dem er lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde omtrent like lyder fra en bil her, mener jeg å huske. Eier mente fordelingskasse måtte ha tatt kvelden, jeg tippet clutch.

Men uansett må fordelingskasse ned. Tappet olje og fikk ned fordelingskasse. Den fungerte greit uten spesielle ulyder både med og uten sperre. Startet motor, og lydene var like.

Så vi fortsatte med å ta ned girkasse. Fjørene på clutchen var løse, og trustelageret gikk meget tregt. Så ikke video når jeg kom med min første kommentar, men mener å huske at lydene var like som det jeg hørte nå. Clutch blir byttet sånn litt etterhvert. Mulig fordelingskasse også blir byttet, men det er isåfall av en annen grunn.

 

Jeg ville startet med å plukke av mellomakslinger, kanskje en av gangen. Det er nok også en ide å bruke stetoskop (eller skrujern) for å lytte etter hvor lydene kommer fra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

transfer er nede, mellomakslinger også. Som den videoen jeg la ut så hørtes det ut som lydene kom fra transfer mot aksel frem. Men når jeg prøvde å snurre på alt med transfer nede så virka den stille, foruten den slarken som jeg ikke vet om er normal. 
 

Jeg får bare prøve å feilsøke videre, men problemet er at lyden kommer bare i fart, så at skiva mot utløserlageret kan være synderen kan godt være. 
men en mekaniker og en medlem her prøvde bilen og han mente det var noe galt med girkassa da den slet med sync og mente at lydene kom derfra.. Jeg er ingen mekaniker, men prøver så godt jeg kan

 

jeg tenker å bare plukke ned girkasse også når jeg har kommet så langt. Evt kjøpe noen overhaling og oppgraderinger fra ahcroft i samme slengen. 
 

så få hjelp av av kyndige folk for å få montert Kassene igjen.  

6 timer siden, gautes skrev:

Aha. Hva jeg har gått glipp av.blush

 Den har til og med en salisbury diff beskytter fra deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt med endel slark i transfer. 

Vi startet motor uten transfer montert, og når bilen ble satt i gir, så var lydene der. Jeg kunne holde igjen aksling i 5gir. Forsåvidt også i 2-4 gir. Forsøkte ikke i første og revers. Holdt igjen med hånda, med en hanske på.

 

Har du sjekket transfer med sperre av og på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå plukket ned front diff, alt virket som å være si orden der. 
så da får jeg bare fortsette å ta ned girkassa.  Snart demontert halve bilen :blink:

 

lett å demontere, ikke fullt like lett å sette sammen igjen :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
48 minutter siden, lafterolf skrev:

Kosearbeid:)

 

Trivelig å se det er liv i tråden også ;)

Det har skjedd stort sett null med bilen siden sist oppdatering :blink:   Dessverre!! Verkstedet har blitt litt for langt unna til å bare ta en tur. 
 

 

Er de swivel housing gaiter noe å sette på? 

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2022 den 20.28, lafterolf skrev:

De beskytter pokalen godt. I tilfelle du bruker den kan du legge en tykk streng med fett på innsiden av simringen. Det hjelper mye på rust på knokkelen og du beholder one-shotfettet lenger i huset.

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...