Gå til innhold

Bytte gearkasse på L322


cassie

Anbefalte innlegg

Valgets kval... enten bytte gearkasse på L322, eller selge den som den står.  Går ikke i 5. gear, men låser seg i 4. når hastigheten blir over 60 KM/h.

Ser  at firma "SIA KK Service" i Steinkjær selger overhalte GM kasser for under 20K, noen som har erfaring med firmaet?

Alternativet mitt er som sagt salg, eller fortsette å bruke min serie 1 fra 1953 som ikke har gearkasse problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg "god" erfaring med. Først ville jeg fått tatt en diagnose på bilen og forsøkt et olje og filterbytte på girkassen om det ikke er gjort. Du skriver ikke noe om hvor gammel bilen er, om olje/filterbytte er gjort på girkassen eller hvor langt den er gått. Får du noen melding i displayet? Trans failsafe prog? Trans overheat?

 

https://axleaddict.com/auto-repair/What-Is-Trans-Failsafe

 

Den største svakheten på denne bilen er jo girkassen, så om den blir fikset så fungerer jo disse bilene godt. MB Bil i Oslo som selger overhalt girkasse, converter og oljekjøler til automat som en pakkepris til 14.000kr. Skal du bytte girkasse så bør man bytte converter og oljekjøler også. Selve operasjonen er egentlig grei så lenge man husker å jekke opp motoren i front for å få en god vinkel på girkassen. Resten er i grunnen skruing og timer. Jeg vil si det er helt obligatorisk å ha tilgang til bukk og girkassejekk, og man bør/må være to personer. I tillegg til girkassen så går det med 10 liter olje + oljefilter og pakning = ca 2500-3000 kr.

 

Ser man på tallene, så får man kanskje 20-40.000 kr for en L322 med gåen girkasse. En relativt tungsolgt affære vil jeg tro. Fikser du kassen, så er bilen verdt fra 90-120.000 alt etter tilstand og rust. Den kan selvfølgelig fortsatt være tungsolgt, men likevel ikke så ille som en bil med en girkasse som ikke fungerer. Kan jo selvfølgelig håpe at man finner en kjøper som er veldig positiv og ikke tror at girkassen er gåen...

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...