Gå til innhold

D3 2005 Kompressortrøbbel


Rune80

Anbefalte innlegg

Hei, 

Har hatt litt trøbbel med kompressor på Gobilen i det siste..

Hadde liggende en ny AMK (Fra Britpart stod det på eska) så tenkte å bytte for å se om det løste problemet. Men ingen suksess.

 

Leser av med IId tool feilkoder:

C1A36-01 (6C) Exhaust valve  general electrical failure.

 

(og noen ganger kommer denne i tillegg når jeg har prøvd justere / fjerne koder med Iid toolen: 

C1A13 Pressure does Not Decrease When Venting Gallery.

 

Forøvrig ligger bilen helt nedpå foran og offroad høyde bak. Så skikkelig kul å cruise rundt iB)

 

Feilen kommer med en gang tenning skrus på og kompressor starter ikke engang. 

 

Etter en del googling og sjekking er jeg kommet til at feilen mest sannsynlig ligger i i et kabelbrudd.

 

Fikk med ny ledning fra kompressor og inn i de to kontaktene rett ved så tror ikke det er den som flere har opplevd.

Har flashet ecu til AMK kompressor type via Iid tool. 

 

Men er det noen som har noen tips hvor jeg skal begynne å lete? 

(Jeg har litt peiling på bil, men verre med elektronikk...)

 

Har forstått at jeg bør sjekke kabling mellom kompressor og luftstyring.

 

Hvor ligger skjøtepunktene? Er det ved kompressor og en kontakt bak fremre venstre innerskjerm)?

 

Mvh

Rune

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Nå er det et par år siden jeg byttet min, noe som i utgangspunktet burde være en enkel sak. Fikk ny AMK kompressor og flashet ECU med iidtool. Men fikk fortsatt feilmeldinger.  Den ville ikke starte opp, så ingenting virket. Jeg mistenkte da feil på ledningsnett eller at flashinga ikke fungerte. Det viste seg å være feil på den nye AMK´en. Jeg hadde bestilt rett fra fabrikk, så fikk omsider "kranglet" meg til å få en ny enhet. Vel, den nye startet opp, men klarte ikke å slippe ut luft (mener jeg det var). Ny diskusjon med fabrikken, der de mente at en mekaniker med peiling burde se på dette. Vel, etter litt krangling så sendte de meg enda en ny enhet. Og da fungerte alt som det skulle, og har ikke hatt feil på den siden. Så på engelske fora at det ikke var uvanlig med feil på AMK´ene fra fabrikk, og mange hadde byttet både en og to ganger. Men når de først fungerer så fungerer de bra. Derfor jeg var såpass krass med fabrikken og forlangte ny enhet før jeg gikk i gang med å bytte ut ledningsnett. Signalene til den gamle Hitachi enheten fungerte jo fint, bare at kompressoren var gammel og sliten og liksom ikke orket så mye.

 

Nå husker jeg ikke detaljene lenger, men på i hvert fall én av disse AMK´ene klarte jeg å kjøre den manuelt med iidtool, der bilen ikke klarte det.

 

Men har jo også hørt om kablingsproblemer, så kan meget godt være at problemet ligger der.

 

 - Geir Inge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar..

Ble jo litt skeptisk når jeg oppdaget at kompressoren kom i eske med "Britparts" logo og..Er vel ikke kjent som den aller beste deleleverandøren..

Men skal forsøke å  bytte tilbake til den gamle og se om samme feilkoden er der fortsatt, eller om det er noen andre.

(Tenkte jeg kanskje hadde røsket i stykker noe ledninger ifm kompressorbytte, så skal se over en gang til...;)

 

Om noen andre har tips angående hvor og hvilke kabler jeg kan sjekke også er jeg takknemlig...:)

 

/Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

LØST:)

 

Fikk rettet feilen for noen dager siden. Så da må jeg oppdatere tråden og:)

 

Feilen lå i ledningen som går under bilen fra kontakten bak venstre fremskjerm(Kontakt 2294-9)  til kontakt bak ved kompressor (kontakt 7081-1).

Det var den positive ledningen (sort-hvit på min bil) som styrer "exhaust valve" som hadde brudd. Noe multimeteret og indikerte når jeg sjekket kretsen.

Har ikke helt trua på egne elektronikkunnskaper bestandig så jeg kjøpte noen småpinner på Biltema og lagde endel korte ledninger og en lang slik at jeg fikk testet kontakter og strøm før jeg klippet og evt kødda det skikkelig til..;)  (Legger ved to bilder av feilsøkingsskitet..)

Så har jeg et sett med feilsøkingsledninger liggende til neste gang...

 

Det som var litt spooky var at feilen ikke lå ved en av kontaktene som vanlig, men midt på ledningen et sted.

løsning ble derfor å klippe rett bak fremskjerm og rett før kontakt ved kompressor og legge en bypass som ble stripset i plasten oppunder og på innsiden av stigtrinn så den ligger godt beskyttet.

 

Har byttet lufttanken en gang..og da husker jeg i kampens hete  jeg brukte en litt for lang bolt til fremre feste på tanken. Så er kanskje redd for at jeg kan ha truffet kabelstrømpa som muligens går over der og skadet isolasjonen...:unsure:..Eller så var det bare tilfeldig, men litt rart at den skal ryke et sted midt på...

 

Fant og en litt skadet ledning med noe irr på inn til bakre ventilblokk som jeg fikk renset og på med noe vulketeip. Så der lå og en potensiell feilkilde i fremtiden.

Og en vannvittig haug med dritt som hadde samlet seg under plastikk og skjørter. Burde vært av for rengjøring misnt en gang eller to i året.

 

Uansett er bilen tilbake på veien og cruiser duvende på en nydelig luftfjæring igjen:)

 

/Rune

 

 

 

 

 

 

20200903_142427.jpg

20200903_142413.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...