Gå til innhold

D4 Ulyd i drivverk og slitt tannstang


Esphau

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Min første post her, men jeg har vært passiv leser av forumet en god stund, og bilinteressen er på topp B)

Har en 2001 P38 DSE, (impulskjøp i 2017)

Har fiksa mye på den, og liker den godt, selv om den er i overkant treg :rolleyes:

 

Så tok jeg sjansen og kjøpte en 2012 D4 tidligere i år. 

Flott bil, men jeg har dessverre en slags hvinelyd i den ved akselerasjon og belastning. Høres godt i bratte bakker, og kan forsterkes i sving, f.eks ut av kryss og rundkjøringer. Kan også føle det litt i rattet når lyden er mest tydelig. 

 

Jeg mistenker fremre diff.

Lurer på om noen her inne har erfaring med hvordan en gåen fremre diff høres ut på en D4? Bilen har rulla 176.000km, og oljebytte skal være gjort på 120.000km. Har sjekka olje/oljenivå og det er ikke noe unormalt med spon på magneten. 

 

I tillegg har den gått lenge med tregt nedre rattakselledd, så det har blitt slitasje i inngående aksel på tannstanga. Så nå har jeg nytt ledd og ca 1cm dødgang på rattet :wacko:

 

Hva mener dere? 

Ok å kjøpe brukt tannstang og evt. brukt diff som har gått ca 80.000km?

Ser LR Butikken selger overhalt tannstang til akseptabel pris. 

Og LR direct selger overhalt diff med garanti, men hvordan er kvaliteten? 

 

Tips og innspill mottas med takk :)

 

Mvh Espen 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De diffhavariene jeg har vært borti så har det begynt å brumme mer enn hvine, men jeg antar at dette kan variere som alt annet. Både bakdiffen på Freelanderen og framdiffen på Discoen brummet når de tok kvelden. Men igjen - det kan sikkert variere. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, jorgenht skrev:

Hjullager er sjekket ut av saken? Her er i hvert fall en som overhaler differ på Finn.Vet ingenting om noen her har forsøkt diff fra ham..

 

https://www.finn.no/83238027

 

Tannstang kan jeg ikke svare på.  

 

Takk for tips, den på finn har jeg ikke sett. Verdt å sjekke ut :)

Skal ta en ekstra runde før jeg plukker den fra hverandre, det kan jo være jeg har hørt meg litt blind på diff. 

 

13 minutter siden, trondshj skrev:

De diffhavariene jeg har vært borti så har det begynt å brumme mer enn hvine, men jeg antar at dette kan variere som alt annet. Både bakdiffen på Freelanderen og framdiffen på Discoen brummet når de tok kvelden. Men igjen - det kan sikkert variere. :)

 

 

Pinjonglageret foran på P38'n hørtes helt annerledes ut da det var gåent, det var mer bromme/malelyd i lav hastighet.. :wacko:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet diff framme på min D3, var en hvinelyd, ble bedre tror jeg. ;) hviner i flere ting :lol: byttet den mest pga slakk.  

Uansett, kjøpte diff fra Island 4x4, ble nesten samme pris som han som overhaler på Finn.no. Og slapp demontere for å sende diffen til overhaling først. I tillegg er den helt ny.

 

Sikker på at det nye leddet er bra og skikkelig montert? Originalt LR?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Hanslr skrev:

Byttet diff framme på min D3, var en hvinelyd, ble bedre tror jeg. ;) hviner i flere ting :lol: byttet den mest pga slakk.  

Uansett, kjøpte diff fra Island 4x4, ble nesten samme pris som han som overhaler på Finn.no. Og slapp demontere for å sende diffen til overhaling først. I tillegg er den helt ny.

 

Sikker på at det nye leddet er bra og skikkelig montert? Originalt LR?

 

:lol:

Litt betryggende å høre at du har hatt samme type lyd, da er jeg kanskje på rett spor. Hvilken type diff kjøpte du? BritPart eller noe annet? 

 

Har sjekka rattaksel samtidig som en hjelpende hånd har svingt på rattet, og det er bevegelse sideveis i akselen som går inn i tannstanga. Leddet kjennes ok ut, kjøpte OEM fra Rimmer Bros. Burde være grei kvalitet på det? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg gjøre:) 

Slik trådstarter forklarer ulyden høres det mere ut som lager. Kommer lyden ved pådrag og når du slipper kassen, men er borte når du så vidt holder gassen inne. Altså minimal belastning på drivverket vil jeg tippe på fremre diff (den pleier å gå først). 
kommer lyden i svinger holder jeg en knapp på lager foran. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, trondshj skrev:

Drivakslene fremme kan også lage hvinelyder. Spesielt under pådrag i motbakker.

 

Interessant :) Har du erfart sånn lyd fra drivaksler på din egen bil? 

 

Synes kanskje jeg har en ekstra lyd hele tiden på en måte, og at denne forsterkes til hvining ved mer belastning. Lyden følger iallefall bilens hastighet, men forsterkes ikke i svinger på den måten dårlig hjullager normalt gjør. 

Den er blitt mer tydelig og lettere å få frem nå etter ferieturen i sommer :mellow:

Ny sjekkerunde i helga. 

 

15 timer siden, MS86 skrev:

Jeg skal overhale bakre diff hos han neste uke. Virker veldig seriøs og ok pris. 

 

Blir spennende å høre! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en hvine/pipelyd under belastning, da spesielt i motbakker. Også, slik du skriver, akselerasjon ut av rundkjøringer osv. Viste seg å være en liten sprekk i intercooler slangen, men ikke stor nok til å gå i engine fault. Fikk dog engine fault når jeg da trakk campingvogn på 2t opp en bratt bakke. Byttet slange (veldig enkelt), og problemet ble borte. Lyden kom nok fra hullet i slangen (som var på baksiden så ikke enkel å se med første øyekast). Men jeg merket det ikke på styringa, så kan nok være noe helt annet du har.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Esphau skrev:

 

Interessant :) Har du erfart sånn lyd fra drivaksler på din egen bil? 

 

Synes kanskje jeg har en ekstra lyd hele tiden på en måte, og at denne forsterkes til hvining ved mer belastning. Lyden følger iallefall bilens hastighet, men forsterkes ikke i svinger på den måten dårlig hjullager normalt gjør. 

Den er blitt mer tydelig og lettere å få frem nå etter ferieturen i sommer :mellow:

Ny sjekkerunde i helga. 

 

Jepp. Hadde en svak ulyd som kom ved pådrag her, som jeg ikke visste helt opphavet til.  Etter årets ferietur oppdaget jeg at CV-leddet på førersiden hadde begynt å antirustbehandle bilen på eget initiativ. Byttet drivakslinger, og til min store overraskelse forsvant ulyden.

 

Ellers er det ikke bestandig at hjullager lyder kommer og går ved svinging. Det er svært vanlig, men ikke noe definitivt. Om hjullagrene aldri har vært byttet på din bil, så er det ikke usannsynlig at de er litt slitne på den kilometerstanden. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...