Gå til innhold

Kjøperåd L322 motorvalg


Puch G

Anbefalte innlegg

Etter en 7-års affære med diverse LR produkter som inkluderer en 2006 Disco 3, 1999 P38, 2000 Defender Td5 og nå en 2008 Puma har jeg begynt å vurdere kjøp av en L322 og ville sette stor pris på råd og tips rundt det. Jeg har skummet gjennom eksisterende tråder og tror at L322 er en god ide. Denne tråden her, er kanskje like mye teknisk som moralsk støtte om at dette er «riktig» å gjøre ;-)

 

RRen er tenkt som familie/turbil med komfort. Den skal ikke brukes daglig. Den blir bil #3 eller på sikt kanskje #2. Også en reservebil for tiden mens det foregår arbeid på Defenderen. Budsjettet er rund 200.000kr

 

Etter det som jeg har lest forstår jeg at det er lurt å holde seg unna de før 2006 med den gamle girkassa som er kjent for å feile. 

Basert på min erfaring med Disco 3 antar jeg at det er veldig lurt å sjekke at bærearmer og diverse stag, pluss ev hjullager er byttet.

Luftfjær må fungere og diverse elektroniske dingser bør fungere. 

Selvsagt må det være skikkelig servicehistorikk.

 

Hva er ellers lurt å vite og tenke på?

Er det noen argumenter for / mot diesel vs bensin? Supercharged bensin er jo sikkert gøy men TDV8 er nok også en helt fin maskin, eller?

Er det noen typiske problemer som dukker opp etter noen 100.000 km, som man burde vite om?

Frontdiff-saken, er den relevant også for 2006/2007 modeller? Hvordan finner jeg ut om den er løst?

 

 

PS: finn annonser jeg vurderer i skrivende stund er denne diesel og denne bensin.

Endret av Puch G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

L322 er litt mer solid bygget i understellet enn D3/RRS så jeg har litt mer sansen for den. L322 er jo en tung bil og det er jo D3/RRS også men med litt spinklere greier under...

 

Jeg har aldri kjørt L322 med M57 motoren men den burde jo være grei nok, heller girkassen som er problemet der. Men jeg HAR hatt L322 med TDV8 og det er jo en super motor på alle måter. Du blir gjerne ikke første mann ut av krysset når lyset skifter fra rødt til gult men tung henger merkes jo ikke og aks fra f.eks 60 og oppover er glimrende. TDV8 begynner jo å bli pent priset også etterhvert.

 

Angrer på at jeg solgte min L322 TDV8 og kona nevner det jevnlig at det var beste bilen vi har hatt men bruksområdet endret seg slik at den bare ble stående...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for 200 000kr og ønske  om bil nyere enn 2007 - så er det vel stort sett TDV8 som har passert 200´km du kan finne. Du skal leite ekstremt lenge for å finne nyere bensin i det prisleiet. Eg huske ein (jaguarmotoren) V8 uten kompressor frå 2006 som gikk i det prisleiet, men desse er det årevis i mellom. Supercharged i god stand kan du glømme i det prisleiet. 

 

Vurder evt bruktimport - det er blitt billegare - leit utenlands  og vær klar når reiserestriksjoner letter. 

 

Marius Mørch Larsen har skrive ein god kjøpeguide - har du lest den ? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du linker til en 2006 SC som er samme bil som jeg har så jeg kan jo si litt om hva jeg har opplevd. Når det gjelder motor så har det vært en sprukket kjølevansslange. Har lest at 4.2SC er de mest driftssikre motorene og den har vært god for oss. Vi har skiftet ut en del hjuloppheng, det må du regne med på alle modeller etter hva jeg forstår, men sikkert ikke mindre når bilen har mer  motor. Av elektrisk så har vi fått en varsellampe på en av de bakre lambdasensorene som jeg ikke har funnet ut av (har ingen betydning og får derfor ikke prioritet). Bluetooth-enheten sluttet plutselig å virke, og videospilleren er humørsyk, begge deler tror jeg er gjengangere. Vi har hatt luftfjæringssystem-problemer en gang, da bestilte vi bergingsbil fordi det var feil innpress på hjulene så bakdekken gikk i skjermer (verd å tenke på!). Luftfjæringen fikset seg selv og det har ikke vært feil på den siden. Desverre har vi en del rust i bakre hjulbuer, dette må vi få gjort noe med. Det finnes ikke sveisedeler til disse så det blir håndarbeid. Jeg har hørt at biler fra Ford-perioden ruster mer enn biler fra BMW-perioden... Man kan spørre seg hvorfor ikke importøren kostet på noen tusenlapper til understellsbehandling på en bil til 2,1 mill i 2006.

 

SC bruker selvsagt masse bensin, samtidig er det deilig å ha såpass med krefter tilgjengelig. Trekke henger er bare morsomt.

 

SCen er en bil vi ser for oss å beholde. Eneste bekymringen min er hvor lenge karosseriet holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en gang til tusen takk!

 

Stemmer at SC ligger nok 100k over TDV8 og hvis SC hadde være 100.000 ganger bedre enn TDV8 hadde jeg kanskje investert det, men det virker jo ikke sånn. Begge motorer er bra høres det ut som. Jeg tenker at jeg blir ganske storfornøyd med en TDV8, jeg :-)

Marius Mørch Larsen sin guide er og ren GULL!! Den fant jeg selvsagt ikke. takk for linken. Fikke også høre fra Strømmen at TDV8 er bare å anbefale. 

 

Jeg er mye mindre usikkert om L322 er riktig for meg etter alt av inspill. Nå må bare selgeren på finn svare en gang ... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjedde det ganske fort og spontant - eventyret med RR har begynt i går :)

 

IMG_1978.jpeg

 

2 ting må fikses etterhvert: Noen rust bak rund de "vanlige" steder og en handbrekk motor som ikke virker.

 

På turen hjem la jeg merke til at dashboard (speedometer) har ikke lys og det kom plutselig en "low coolant level" varsling. Kjøleveske er ved maksimum så det er kanskje bare en misforståelse mellom de forskjellige datamaskin i bilen? ;-) 

 

3 av 3 gutter I husholdet er begeistret over bilen !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...