Gå til innhold

M10 turbo til eksosbolter til besvær


wwater

Anbefalte innlegg

Mitt seneste prosjekt med å bytte turbo har strandet på at jeg ikke klarer å finne en fornuftig måte å skaffe 3 M10 bolter til å feste mot eksos.
Delen, med delenummer UAM2368L, kan skaffes fra noen av de britiske forhandlerene. Men her kommer problemet mitt inn, toll og forsending er såpass dyrt at jeg kan ikke annet enn tro at det er rimelig galematias å bestille 3 bolter derifra.

Noen som har en idè om hvordan jeg fornuftig kan få tak i dette her til lands? Jeg har forsøkt alle de forskjellige forhandlerene på nett, men enten så pinnebolten for kort eller garantert ikke av den kvaliteten man kanskje vil ha på noe slilt.

Er jeg helt ute å sykler når jeg tenker at dette må kan kunne være mulig å oppdrive innenfor landegrensene, selv om det ikke er ment for  en Land Rover.

Tips taes imot med rimelig mange bukk og takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raskt svar Lafterolf.. takker! :D

Ja, Erik er førstevalget, men jeg har ikke fått tak i han i det siste. Jeg er så heldig å bo i nærheten og ser jeg bilen hans utenfor, kommer jeg nok til å stikke innom.
Men jeg trengte de litt raskere enn de gangene jeg klarer få tak i Erik (jobb og når Erik er inne matcher ikke alltid tidsmessig).

De som jeg hadde er blitt søppel. De er helt rustet fast i gammel turbo og gjengene er ikke så veldig bra, myke som smør. Jeg kan vel bruke vanlig M10 skruer, men jeg er usikker på hva som er solid nok for temperaturen her. Holder vel med noe fra Skruvat eller lignende i det tilfellet vil jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 stk nye med mutter liggende. UAM2368L + ESR2034. Skal ikke bruke dem. De ligger i Mjøndalen. Hvor langt unna deg er det?

Betalte ca £20+mva

Ellers så har nok Svendsen Eksos på lager. Jeg kjøpte mine M8x25 pinnebolter med muttere der til ca 550,- for 15 stk.

 

Ring meg gjerne på 916nullfire658

Endret av KennethA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Espen Olsen skrev:

Her er det viktig å bruke riktige mutre siden det antagelig trengs varmefast stål. Dette er et spesielt materiale og vanlige M10 vil ikke holde over tid.

 

Takk for svar. Det ante meg, men er lekmann nok til å kunne ha funnet på en kvasi-løsning her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Espen Olsen skrev:

Her er det viktig å bruke riktige mutre siden det antagelig trengs varmefast stål. Dette er et spesielt materiale og vanlige M10 vil ikke holde over tid.

 

Er vel stort sett svært gode varmefaste egenskaper i det som normalt omtales som rustfritt stål, dvs. stål med et høyt Cr (krom) og Ni (nikkel) innhold i legeringen. Hva slags legering brukes i spesielle bolter og muttere til eksos? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det brukes ofte muttere med høyt innhold av kobber for å unngå fastbrenning/fastrusting.

Vanlige rustfrie muttere fra gubbdagis duger om du smører godt med kobber pasta.

Underlagsskive er heller ikke dumt vil du oppdage den dagen du skal demontere igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, GuttormG skrev:

Det brukes ofte muttere med høyt innhold av kobber for å unngå fastbrenning/fastrusting.

Vanlige rustfrie muttere fra gubbdagis duger om du smører godt med kobber pasta.

Underlagsskive er heller ikke dumt vil du oppdage den dagen du skal demontere igjen..


Underlagsskive er et godt tips! Takk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Jasswass skrev:

 

Er vel stort sett svært gode varmefaste egenskaper i det som normalt omtales som rustfritt stål, dvs. stål med et høyt Cr (krom) og Ni (nikkel) innhold i legeringen. Hva slags legering brukes i spesielle bolter og muttere til eksos? 

 

Det er godt mulig. Vanlige M10 funker ikke når tempen blir høy over tid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...