Gå til innhold

Def.90 TDI 300 1998 Diesel måler alltid full, Blinklys til vestre utløser tilhenger lampe det første blinket og Varmemåleren viser trolig feil


Arahen01

Anbefalte innlegg

Hei, har nå fått min mors Defender på veien igjen etter en del frem og tilbake, med å få sveiset traversen, da dette var kommet på EU kontrollpapirer. (PS takker for tidligere tips her på forumet en del tid tilbake).

Neste ut: Dieselmåler viser alltid full tank. Etter å ha kjørt 330km og brukt 28 liter (ca) viser den fremdeles full tank. (Det satt på ny tank og nytt innmat i tanken, uten at det har endret noe)

Blinklyset ved blinking til Venstre utløser blink i Tilhenger lampen en gang. 

Varmemåler er ikke til å stole på. Viser etterhvert varm motor.  - det damper knapt av kjølevesken, og slanger er varme men man kan så vidt ta på. Termostat begynner å åpne seg ved ca 75 grader. 

Antar og tror at det blir søk etter overledning et sted. 

 

Noen som har vært borti noe lignende 

 

MVH Arahen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det feilvisning på dieselmengden før tank og armatur ble byttet?

Blinklys hadde jeg ikke brydd meg om så lenge alt virker. Du har sannsynligvis forskjell i forbruk v. kontra h. Men andre ting kan også slå inn.

Tempsensorer har jeg byttet endel av på 300 TDi.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Arahen01 skrev:

Blinklyset ved blinking til Venstre utløser blink i Tilhenger lampen en gang. 

Denne er i alle fall helt normal, er slik på 90en min (til begge sider, kun 1 blink uten henger og alle blink med henger) og har sett det på flere andre Land/Range Rovere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk at det er tilstrekkelig mengde kjølevæske. For lite væske kan skape trøbbel med luftlommer etc, noe som igjen gjør tempmåleren din forvirra. Det kan godt se ut som det er nesten fullt på opp på merket i ekspansjonstanken, men topp opp, så skal du se at det godt kan gå på ganske mye mer væske før du er på maksmerket. 

.

 

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt skal det være ett hengerblink ved aktivering av blinklys til høyre eller venstre.

Slik jeg leste det var det kun til venstre hengerblinket funket.

Har sett dette på flere biler og gitt blaffen.

 

Må lampen virke ved hengerkjøring for å fortelle deg at hengeren er på plass bør nok lappen leveres på nærmeste politikammer e.l.:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2020 den 21.53, gautes skrev:

Var det feilvisning på dieselmengden før tank og armatur ble byttet?

Blinklys hadde jeg ikke brydd meg om så lenge alt virker. Du har sannsynligvis forskjell i forbruk v. kontra h. Men andre ting kan også slå inn.

Tempsensorer har jeg byttet endel av på 300 TDi.

 

Feilen var der før tank og armatur ble byttet, så det ble ingen forbedring da dette var på plass.

 

På 20.8.2020 den 8.48, Jasswass skrev:

Sjekk at det er tilstrekkelig mengde kjølevæske. For lite væske kan skape trøbbel med luftlommer etc, noe som igjen gjør tempmåleren din forvirra. Det kan godt se ut som det er nesten fullt på opp på merket i ekspansjonstanken, men topp opp, så skal du se at det godt kan gå på ganske mye mer væske før du er på maksmerket. 

.

 

Måtte fylle på igjen et par ganger, etter å ha sjekket Termostaten, så jeg regner med at det skal være i orden

Endret av Arahen01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant disse løse ledningene. På første bilde er det 2 jordinger som er festet i motorvegg/brannvegg. Kor skal de ???Ground 1.jpg

 

Bilde 2Ground 2.jpg

To svarte løse ledninger som går ned til den store røde koblingen i bilde 3. Der er ledninger Fra den røde koblingen går der ledninger til speedometer

Ground 2A.jpg

 

Noen som kjenner igjen kor de skal. Elektrisitet er ikke min sterke side. 

 

Arahen

Endret av Arahen01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 26.8.2020 den 15.34, sveinikr@hotmail.com skrev:

Hvis du sammenligner de løse ledningene med det som er på bilen ellers: synes du de ser originale? Magefølelsen min sier at dette kanskje er montert av andre enn Land Rover, men jeg kan ta feil.

Du hadde nok rett. En eller annen på et eller annet verksted ser ut til å ha forsøkt å lage en ekstra jording i motorveggen (første bildet). Pusset vekk lakk og skrudd 2 ledninger fast. (Ps min mor på 73 år har aldri mekket på den bilen selv og den var kjøpt ny på grønne skilt. Hun har fått den tilbake med løse dashbord, manglende skruer i dekslet foran ved venstre frontlykt. Det ramlet ut skruer da jeg løsnet et panel. Noen har gjort en dårlig jobb.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...