Jan Børre Sigurdsen Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 (endret) Nye Land Rover Defender er en spennende bil, og er et godt alternativ til Dere som fortsatt sverger til Discovery 4. Vi ved Telemark Salmakerverksted har satt i gang arbeidet med å utvikle en varebilløsning til Defender, og det viste seg fort at man får de samme utfordringene her som på Discovery 5. Adaptive Dynamics(AD) er standard på Defender, og de tilhørende støtdempertårnene kommer da et godt stykke inn i bilen og er plassert slik at "statskassen" blir liggende på toppen av disse. Det vil si at man må gjøre inngrep i taktrekket og/eller endre på støtdempertårnene. Heldigvis for vår del så er støtdempertårnene på Defender lik de som tilhører Discovery 5 med AD, så vi kunne enkelt erstatte de originale med våre egenutviklede støtdempertårn. Hensikten med dette er å få plassert "statskassen" i mellom støtdempertårnene og ikke på toppen av disse, som igjen resulterer i at "statskassen!" blir plassert nesten 6cm lavere i bilen og man slipper å gjøre inngrep i bilens taktrekk. Samtidig opprettholdes bilens kjøreegenskaper og komfort, i motsetning til løsninger som går ut på å senke støtdempertårnene under bilen slik det er blitt gjort på Discovery 5 av andre ombyggere. En slik løsning resulterer i at kjøreegenskapene og komforten på bilen forandres totalt, og bilen oppleves meget hard og stumpete i fjæringen. En annen fordel ved å skifte støtdempertårnene er at man får plassert "statskassen" lengst bak i bilen, og man oppnår derfor bedre plass til føreren. Plassen til føreren er kanskje litt bedre i Defender enn den er i Discovery, så det er jo gode nyheter. Vi har som sagt akkurat satt i gang utviklingen, og vil komme med ytterligere informasjon og bilder når løsningen er ferdig. I mellomtiden legger vi ved noen bilder som viser hvordan plasseringen av "statskassen" blir i Defender ved å montere våre støtdempertårn, og noen linker på den tilsvarende løsningen til Discovery 5. https://www.tv2.no/a/10470477/ https://www.dropbox.com/sh/4ipso6fzh1ln6ks/AAAUTiQTcJZxELjNLYxakMrua?dl=0 http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/97642-discovery-5-varebil-slik-det-skal-gj%C3%B8res/ http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/97570-land-rover-import%C3%B8rens-%C3%B8deleggelsestrang-av-discovery-5-varebil/ http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/97884-ombyggingskit-til-discovery-varebil/ http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/98237-discovery-5-varebil-med-adaptive-dynamics/ Endret 19. august 2020 av Jan Børre Sigurdsen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 Så flott Håper bare LR velger denne løsningen som standard Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 Det vil de ikke gjøre. Nardo bil hevder denne løsningen ikke er godkjent av Land Rover og at de fortsatt vil bruke den andre løsningen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Børre Sigurdsen Skrevet 20. august 2020 Forfatter Del Skrevet 20. august 2020 (endret) Det skal nok mye til før JLR skifter leverandør på ombygging av varebiler, men noe må de gjøre med alle de misfornøyde kundene. Vi ved Telemark Salmakerverksted har en økende pågang av kunder som eier en Discovery og som ønsker å få montert våre støtdempertårn på sin bil, slik at man får tilbake kjøreegenskapene og den komforten som var tiltenkt. Så JLR er egentlig heldige at det finnes en løsning på deres problemer, bare så synd at det er kundene som må betale for dette. Det er ikke helt riktig at denne løsningen ikke er godkjent av JLR, da løsningen på Discovery var det helt frem til de bestemte seg for ikke å benyttet seg av den. Tidligere CEO John Helmersen har skrevet i en e-post til oss vedrørende Discovery, at det er vår løsningen bilen egentlig fortjener men at de likevel vil fortsette samarbeidet med eksistrenede leverandør. Når det er sagt så er det TÜV og ikke minst Veidirektoratet som har godkjent vår løsning, og det veier mye mer enn det som måtte komme fra JLR eller en annen importør. Dokumentasjonskravet på godkjenningen av våre biler er meget høyt, og testen av støtdempertårnene viste at de er 3 ganger sterkere enn de originale. Vi er faktisk de eneste i Norge som dokumenterer at sideairbagene ikke kommer i konflikt med skilleveggen ved en eventuell utløsning. Endret 20. august 2020 av Jan Børre Sigurdsen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 Bra jobbet. Tommel opp. Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.