Gå til innhold

Varm turbo


cb750

Anbefalte innlegg

hei alle

etter å ha skiftet gir på transferen til 1.222 funker dette veldig bra på flat vei mindre turtall, støy........ 

Ved lang slakke oppover bakker.....i 80-90kmt blir turboen veldig varm, noe som sikker er resultat av girskift....., kan den høye temperaturen skade turboen over tid motoren har passert 250000km. Temp på motor er alltid konstant under middels. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drevet med litt EGT-måling (Eksos Gass Temperatur) i det siste på Td5 (jeg har også 1,2 transfer). Generelt så blir det litt mindre varmt om man har høyere turtall, så selv om du klarer å ligge i for eksempel femte gir, kan det være en idé å gire ned et hakk og få litt høyere turtall.

 

Den kjøletempmåleren er forøvrig nesten verdiløs, den står der på nesten halvvarm, helt til det er alt for varmt... Skal du følge med mer eksakt må du bruke noe annet, Nanocom kan vise det OK oppløsning. Der ser man det samme som for EGT, motortempen stiger litt mer på tunge enn lettere gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan montere en EGT måler - mye om dette på nettet, maks anbefalt temperatur ligger mellom 650 og 750 deg C (med 750 bare i korte intervaller). Som kjent så er det mange faktorer som påvirker EGT og ved trimming så er det ekstra viktig å passe på EGT'en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

hadde en godt oppjustert  200tdi med disco trasfer en gang varmeskjoldet i glassfiber smeltet etter en tur på motorveien, men turboen lever enda...
nå kjører jeg en td5 med disco trasfer hybrid turbo som liger rundt 1,4-1,5 Bar arbeids trykk og stor intercooler egt ligger på 650-680 ved max belastning over tid, personlig ville jeg ikke hatt no mere temp en det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kvalitet på oljen hjelper mye på levetiden til turboen. Dvs både  innkjøp og skift.

Å la bilen gå litt på tomgang før og etter kjøring gir oljetrykk i HELE motoren.

Test selv ved å starte bilen etter 1 time eller mer stillstand.

Hør nøye etter ute og evt med panser oppe når kaklelydene blir mer dempet.

Da har motoren oljetrykk overalt. Ikke bare frem til oljetrykkssensor , lampe eller meter.

Ved stopping etter hardkjør av turbo / temp. la motoren gå litt på tomgang så turboen roer seg og oljen får smurt og kjølt den ned .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, gautes skrev:

God kvalitet på oljen hjelper mye på levetiden til turboen. Dvs både  innkjøp og skift.

Å la bilen gå litt på tomgang før og etter kjøring gir oljetrykk i HELE motoren.

Test selv ved å starte bilen etter 1 time eller mer stillstand.

Hør nøye etter ute og evt med panser oppe når kaklelydene blir mer dempet.

Da har motoren oljetrykk overalt. Ikke bare frem til oljetrykkssensor , lampe eller meter.

Ved stopping etter hardkjør av turbo / temp. la motoren gå litt på tomgang så turboen roer seg og oljen får smurt og kjølt den ned .

ja det du sier der er veldig viktig, jeg har egt måler i bilen og skrur aldri av tenningen med en eksostemp over 200c. tar ca 3 minuter og dete fra 550c til 150c  på tomgang 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 5.11.2020 den 20.49, sondre b skrev:

Turbo blir glovarm ved belastning.

Her fra en Cummins diesel 

 

ncm_0111-jpg.245881

de cummins motorene der er helt rå, men det det er ekstremt 

vi har jo også denne hiluxen Damn that exhaust is glowing :o - YouTube

Endret av S1 sonim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...