cb750 Skrevet 13. august 2020 Del Skrevet 13. august 2020 hei alle etter å ha skiftet gir på transferen til 1.222 funker dette veldig bra på flat vei mindre turtall, støy........ Ved lang slakke oppover bakker.....i 80-90kmt blir turboen veldig varm, noe som sikker er resultat av girskift....., kan den høye temperaturen skade turboen over tid motoren har passert 250000km. Temp på motor er alltid konstant under middels. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 13. august 2020 Del Skrevet 13. august 2020 Hvordan vet du at turboen er for varm? Den blir veldig varm, den drives av varm eksos, så jeg tror du kan lene deg tilbake. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kes Skrevet 13. august 2020 Del Skrevet 13. august 2020 Jeg har drevet med litt EGT-måling (Eksos Gass Temperatur) i det siste på Td5 (jeg har også 1,2 transfer). Generelt så blir det litt mindre varmt om man har høyere turtall, så selv om du klarer å ligge i for eksempel femte gir, kan det være en idé å gire ned et hakk og få litt høyere turtall. Den kjøletempmåleren er forøvrig nesten verdiløs, den står der på nesten halvvarm, helt til det er alt for varmt... Skal du følge med mer eksakt må du bruke noe annet, Nanocom kan vise det OK oppløsning. Der ser man det samme som for EGT, motortempen stiger litt mer på tunge enn lettere gir. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cb750 Skrevet 13. august 2020 Forfatter Del Skrevet 13. august 2020 hei takker for svar tja...... det virker som det er turboen som blir veldig opphetet da...., men skal lene meg tilbake og gire ned neste tur og se om det går lettere da.... Ha en fin helg aage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 16. august 2020 Del Skrevet 16. august 2020 Du kan montere en EGT måler - mye om dette på nettet, maks anbefalt temperatur ligger mellom 650 og 750 deg C (med 750 bare i korte intervaller). Som kjent så er det mange faktorer som påvirker EGT og ved trimming så er det ekstra viktig å passe på EGT'en. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
S1 sonim Skrevet 3. november 2020 Del Skrevet 3. november 2020 hadde en godt oppjustert 200tdi med disco trasfer en gang varmeskjoldet i glassfiber smeltet etter en tur på motorveien, men turboen lever enda... nå kjører jeg en td5 med disco trasfer hybrid turbo som liger rundt 1,4-1,5 Bar arbeids trykk og stor intercooler egt ligger på 650-680 ved max belastning over tid, personlig ville jeg ikke hatt no mere temp en det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 4. november 2020 Del Skrevet 4. november 2020 God kvalitet på oljen hjelper mye på levetiden til turboen. Dvs både innkjøp og skift. Å la bilen gå litt på tomgang før og etter kjøring gir oljetrykk i HELE motoren. Test selv ved å starte bilen etter 1 time eller mer stillstand. Hør nøye etter ute og evt med panser oppe når kaklelydene blir mer dempet. Da har motoren oljetrykk overalt. Ikke bare frem til oljetrykkssensor , lampe eller meter. Ved stopping etter hardkjør av turbo / temp. la motoren gå litt på tomgang så turboen roer seg og oljen får smurt og kjølt den ned . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
S1 sonim Skrevet 4. november 2020 Del Skrevet 4. november 2020 9 timer siden, gautes skrev: God kvalitet på oljen hjelper mye på levetiden til turboen. Dvs både innkjøp og skift. Å la bilen gå litt på tomgang før og etter kjøring gir oljetrykk i HELE motoren. Test selv ved å starte bilen etter 1 time eller mer stillstand. Hør nøye etter ute og evt med panser oppe når kaklelydene blir mer dempet. Da har motoren oljetrykk overalt. Ikke bare frem til oljetrykkssensor , lampe eller meter. Ved stopping etter hardkjør av turbo / temp. la motoren gå litt på tomgang så turboen roer seg og oljen får smurt og kjølt den ned . ja det du sier der er veldig viktig, jeg har egt måler i bilen og skrur aldri av tenningen med en eksostemp over 200c. tar ca 3 minuter og dete fra 550c til 150c på tomgang Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sondre b Skrevet 5. november 2020 Del Skrevet 5. november 2020 Turbo blir glovarm ved belastning. Her fra en Cummins diesel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
S1 sonim Skrevet 16. november 2020 Del Skrevet 16. november 2020 (endret) På 5.11.2020 den 20.49, sondre b skrev: Turbo blir glovarm ved belastning. Her fra en Cummins diesel de cummins motorene der er helt rå, men det det er ekstremt vi har jo også denne hiluxen Endret 16. november 2020 av S1 sonim Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.