Gå til innhold

Bytte bremserør serie 1


Ivers

Anbefalte innlegg

For sikkerhets skyld tenker jeg å bytte bremserør på min serie 1 88 1957, bensin. Trenger link til riktige bremserør på biltema? Noe annet jeg trenger som bør byttes i samme slengen, eller bør være obs på ved bytte av rørene?

 

Tenker å ta av hjulene og trommelen for å sjekke tilstanden, tenker da å dreie på hjulene for å se om bremseskoene ligger på, så slakke av med et par knepp. Evt stramme til de ligger på, så slakke av med et par knepp til de ikke subber borti. 

 

Bytter også bremsevæske. Tenker da å pumpe med pedalen med en medhjelper eller bruke vakuum. Men hvor mange pump med pedalen tar det før gamnel væske er flushet ut? 

Endret av Ivers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får litt på følelsen at det er første bremsejobb på trommelbil du begir deg ut på.

Sjekk tilstanden på rør før du bytter. Det blir fort endel mer jobb utav dette.

Klamringer,slangeoverganger og nipler vil gi deg problemer ved skift.

Hjulsylindere og oljelekkasjer er pri 1 å holde styr på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bytter bremserør blir systemet ganske tomt for gammel bremseveske. Når du så lufter systemet forsvinner de siste rester av gammel veske. Du sjekker vel pakninger og bytter bremseslanger hvis disse er gamle og tørre med sprekker. Jeg liker å bruke kobbernikkel bremserør. De er noe hardere å flense enn kobberrør. Kobberrør er også ok å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gautes skrev:

Får litt på følelsen at det er første bremsejobb på trommelbil du begir deg ut på.

Sjekk tilstanden på rør før du bytter. Det blir fort endel mer jobb utav dette.

Klamringer,slangeoverganger og nipler vil gi deg problemer ved skift.

Hjulsylindere og oljelekkasjer er pri 1 å holde styr på.

 

Det stemmer. ^_^ dvs forsøkte lufte min serie 3 en gang, men der knakk nippel. Så nå har jeg brukt litt wd40 et par dager i forkant på nippler før lufting.

 

Lå under bilen i går og kikket på rørene og lurte på hvor grensen går for å bytte de. Er jo litt rust på de men. Legger ved noen bilder. Hva er innafor mtp rust? 

 

Men kan jo skru av for å se om bremseylindrene lekker, eller om det er oljesøl der først. Om det var det du mente med pri 1? Ser det er noe fukt nederst på dekket på innsiden. Kan se ut som olje. 

 

 

 

 

IMG_20200813_150938.jpg

IMG_20200813_150915.jpg

IMG_20200813_150953.jpg

Endret av Ivers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ø.Trovum skrev:

Hvis du bytter bremserør blir systemet ganske tomt for gammel bremseveske. Når du så lufter systemet forsvinner de siste rester av gammel veske. Du sjekker vel pakninger og bytter bremseslanger hvis disse er gamle og tørre med sprekker. Jeg liker å bruke kobbernikkel bremserør. De er noe hardere å flense enn kobberrør. Kobberrør er også ok å bruke.

 

Ja da blir det nok tomt om jeg preller av rørene. Men før jeg kom på å bytte, så sugde jeg opp væsken fra reservoaret og rengjorde før jeg fylle opp igjen med nytt. Tenkte egentlig Flushe ut gammel væske og bare se over sylindere osv.

 

Bare lurte på hvor mange pump med pedalen på hver sylinder jeg trenger for å Flushe ut det gamle, så jeg ikke kjører gjennom litervis unødig^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, gautes skrev:

Det ser ut som om du kan trenge en full sjau av bremsene .

Enkrets bremsesystem og mellomakselbrekk gir dårlige odds ved feil.

Ja enig i det. Uten belte blir ikke oddsen akkurat bedre. Hva mener du med mellomaksel brekk? Skjer det hvis bremsene låser seg og belastningen blir for stor på akselen? 

 

Vet ikke helt hva lekkasjen skal smake :lol: men er det olje fra mellomakseingen tror du? Aning om hva som må gjøres for å stoppe det? Prøver å få av trommelen men den sitter foreløpig. 

 

Tenker det er greit å fornye tromler, fjærer, bremsebånd, rør, slanger, skruer, så da blir det en bestilling snart. Må bare finne riktig delenr på trommel. 

 

Tips til nettsiden jeg kan bestille sylindre og tromler som passer? Varierer veldig i pris. Dingocroft har, men der er det dyrt. 

Bearmach ser ut til å ha, og der listes de samme delene som kompatible med serie 1, 2 og 3. Paddocks har ikke til serie 1, men serie 2 og 3.hvis det er de samme delene kan man da bestille til serie 2?

 

 

Endret av Ivers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å starte med å bytte bremseveske før du har sjekket sylindre slanger og rør blir å starte i feil ende. Hvis bremsene svikter så har du kun håndbrekk på mellomaksel å bremse med. Hvis du drar hardt i håndbrekket kan en aksel ryke og da kan du sikte på den billigste bilen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var som sagt før jeg fant ut at jeg  burde bytte. Desuten er det kjekt å vite hvor mye man skal pumpe på hver enkelt sylinder for å få ordentlig gjennomstrømning av ny bremsevæske. Det Må fylles på og luftes etter bytte også,så da trenger jeg den kunnskapen da jeg ikke har gjort det før. Så gi meg gjerne et svar på det i samme slengen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser forskjell i farge på gammel og ny væske. Kjøp vakum bremselufter på biltema. Den billige til 200kr er bra nok.

 

Bremsesylindre er lik serie 2 og 3 mener jeg, men tromler tror jeg ikke går overens.

 

EWS og vestship er greie å ha om du ikke er sikker på deler selv.

 

Bremserør du viser bilde av med gravrust bytter du. Kjøp ordentlig koneverktøy, nei, ikke sånn koneverktøy, sånn som kan lage dobbelkon på bremserør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ø.Trovum skrev:

Du må pumpe til det ikke kommer mer luft på alle sylindre. Du kan pumpe 2-3 pump på hver sylinder flere runder til det ikke kommer luft.

Supert :)

 

2 timer siden, lafterolf skrev:

Du ser forskjell i farge på gammel og ny væske. Kjøp vakum bremselufter på biltema. Den billige til 200kr er bra nok.

Var så klar den væska som var i beholderen der fra før, men kan jo hende det i rørene er annerledes ja. Lufter har jeg, så den er grei. 

2 timer siden, lafterolf skrev:

Bremsesylindre er lik serie 2 og 3 mener jeg, men tromler tror jeg ikke går overens.

Ja synes det virker sånn. Har det noe å si om man går for et komplett sett ettermarkeds deler med fjærer, sylindere osv? Eller er det å plukke fra Delphi eller trw som gjelder? 

2 timer siden, lafterolf skrev:

EWS og vestship er greie å ha om du ikke er sikker på deler selv.

Jepp, snakket med han før i dag om eksosanlegg. Men kan høre ang tromler. 

2 timer siden, lafterolf skrev:

Bremserør du viser bilde av med gravrust bytter du. Kjøp ordentlig koneverktøy, nei, ikke sånn koneverktøy, sånn som kan lage dobbelkon på bremserør. 

Helt klart. Vet du hvilke av biltema rørene jeg kan bruke som går overens med sylindere, slanger osv? Tror forøvrig begge koneverktøyene kommer i dobbelvariant. Jeg får låne den riktige typen av en venn ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, lafterolf skrev:

Kobbernikkel 3/16 mener jeg. 

Nipler bruker du om igjen om de ikke er ødelagte. 

 

 

Da blir det 10 meter med sånt som på bildet. 

2 timer siden, gautes skrev:

Mål diameter på tromler for å være sikker på å kjøpe riktige.

Ofte holder det med å pusse litt på slitebanen med grov smergel.

Skal prøve å få de av i dag for å se. Ja kanskje det holder. Vil jo helst beholde så originalt som mulig. 

Screenshot_20200814_093503_com.android.chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MIn 2015 D4 gikk ikke gjennom EU kontroll for noen dager siden på grunn av en så vidt synlig flekk med overflate rust på et bremserør bak. ( jeg pusset rusten vekk med tommelem, men dat var visstnok ikke godt nok..må byttes)

 

Om du trenger deler så er dette en meget god kilde:

https://www.dingocroft.co.uk/acatalog/Series1_Brakes-p1.html

 

Bremser på en serie 1 kan være en utfordring.

Det har vært noen problemer med after market bremsetromler som var ikke ordentlig sentrert eller ovale.

Bremseband må sannsynligvis files skrå i bakkant og forkant før montering for å unngå at bremsen binder ved rygging.

 

Det er å anbefale å få nye tromler dersom de er godt slitte uansett om slipefalte ser pen ut, ikke nødvendigvis på grunn av styrken, men fordi nye brenseband da ikke vil ha samme kurve og liten kontaktflate oppnås,  med dårlig brems som resultat. (de gamle tromler har for stor innvending diameter/liten krumming  i forhold bremsebandet)

 

Obs - Rør fra bremesevæske beholder til maste sylinder er større diameter  enn 3/16 som går til hvert hjul  (husker ikke diam i farten). 

 

Bjørnung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Bjørnung skrev:

MIn 2015 D4 gikk ikke gjennom EU kontroll for noen dager siden på grunn av en så vidt synlig flekk med overflate rust på et bremserør bak. ( jeg pusset rusten vekk med tommelem, men dat var visstnok ikke godt nok..må byttes)

 

Dette er selvsagt bare tøv.

Om rusta er borte, er skaden " utbedret " og du kan trygt kjøre på en etterkontroll.

Kontrolløren har ingenting med å kreve at deler skal byttes, kun at de skal være i forskriftsmessig stand ved visningstidspunktet.

 

Jeg slutter faktisk aldri forbause meg over hva enkelte kontrollverksteder mener de har noe med.  Kunnskapen om regelverket de har satt til å forvalte på vegne av staten, er i mange tilfeller skuffende lav. Andre steder har imidlertid stålkontroll, så velg ditt verksted med omhu.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen ganger fått bemerket rust i bremserør men samtidig bare fått beskjed om å pusse litt og male så er det ok. Beskjeden overflaterust betyr ingenting.

 

Jeg bruker konsekvent Biltemas kobber-nikkelrør, koster litt mer enn ren kobber men er sterkere og kan klamres som stålrør, ren kobber må klamres dobbelt så tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi først er inne på temaet.. Jeg fikk tak i noen aksllinger fra en S1 for en tid tilbake. Bremserørene som stod igjen på disse er tykkere enn 3/16. Muligens 5/16? På bilen er det 3/16 hele veien, men der er det fint lite som er originalt. Hva er egentlig riktig? Har det noen praktisk betydning, så lenge niplene i enden stemmer? 3/16 er jo mye enklere å få tak i.

Endret av WildRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å tilpasse nye bremsesko til slitte tromler kan du legge skoen på hardt underlag med buen opp og slå passe hardt med en hammer for å rette ut buen litt. (hvis ikke trommel er for mye slitt).Lærte dette på et bremseverksted den gang bilene våre var nesten nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, WildRover skrev:

Siden vi først er inne på temaet.. Jeg fikk tak i noen aksllinger fra en S1 for en tid tilbake. Bremserørene som stod igjen på disse er tykkere enn 3/16. Muligens 5/16? På bilen er det 3/16 hele veien, men der er det fint lite som er originalt. Hva er egentlig riktig? Har det noen praktisk betydning, så lenge niplene i enden stemmer? 3/16 er jo mye enklere å få tak i.

 

Er ikke helt sikker, men tror 80" frem til 1953 hadde 1/4" bremserør, senere 3/16".

 

Bjørnung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2020 den 12.50, Bjørnung skrev:

 

Om du trenger deler så er dette en meget god kilde:

https://www.dingocroft.co.uk/acatalog/Series1_Brakes-p1.html

 

Bjørnung

Takk for det. Kan du bekrefte eller avkrefte om bremsesylindre er det samme på serie 1 som 2 og ? 

 

Hva tenker dere om tilstanden på bremsene mine i videoen her? Ser litt fuktig ut på båndene, brunt, lukter. Noen som kan forklare det kornete gørret I sylindrene? Kaste alt? 

 

Bremser video

 

 

 

 

IMG_20200819_193900.jpg

IMG_20200819_193854.jpg

IMG_20200819_193847.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok alt nytt ja. Skal forhøre meg med Ews.

 

Fant forøvrig sett med ferdig flensede rør. Verdt det kontra å lage selv? 

 

"Application: Series 1 86" and 88" wheelbase models Left Hand Drive.
Description: Set of six 3/16" diameter brake pipes in kunifer(copper-nickel-iron alloy) with brass unions by Automec. Supplied with plastic pipe clips. Does not include reservoir to master cylinder pipe.

NB Photograph is not of actual set, but all pipes look very similar coiled up"

Screenshot_20200819_211344.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...