Gå til innhold

Bålpanne + Defender = Sant


tiopet

Anbefalte innlegg

Har hatt flere telt turer i fjellet og som regel alltid hatt med den møkkete fæle bålpanna i bagasjerom. Der tar den halve gulvet alene og alt i nærheten får svarte flekker.

 

Prøvde først å henge den på reservehjulet bak, ganske grei montering. Men er redd den kanskje sliter seg og detter av i fart.

image.jpeg

 

Da kom jeg på at alle mine gamle seriebiler hadde reservehjul på panseret.

Der vil den ligge trygt og godt fastspent.

image.jpeg

image.jpeg

En times jobb med å måle flere ganger før jeg turte å borre hull i panser for plassering av gummiføtter. Gummiføtter ble poppet fast og bolt brakett på 15x15cm i midten ble poppet fast på undersiden av panser.

Prøvekjøring på grusvei med masse hull og brå bremsing i høy fart på asfalt. Sitter som støpt, rikket seg ikke en mm. 

Neste blir å få plassert tri-pod føtter, kanskje en canvas pose eller trekasse.

Noen andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, JokerS30 skrev:

 

Sliter du med rå ved, vil en bit av et ødelagt dekk, og en kjøretur gjøre underverket for den mobile smi-essa iallefall !

 

:lol::lol:

 

Jeg bruker bålpanne pga skogbrann fare. 

Med andre forslag, tenker jeg på hvordan pakke tri-pod bena på en måte hvor de kanskje ikke tar opp gulvplass.

Under baksetene er en løsning, men der har jeg tur støvler og blåbær utstyr alt B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tiopet skrev:

 

:lol::lol:

 

Jeg bruker bålpanne pga skogbrann fare. 

Med andre forslag, tenker jeg på hvordan pakke tri-pod bena på en måte hvor de kanskje ikke tar opp gulvplass.

Under baksetene er en løsning, men der har jeg tur støvler og blåbær utstyr alt B)

 

Den åpenbare løsningen er å feste tripoden på et skikkelig takstativ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, iknutis skrev:

Endte opp med å kjøpe en slik, som pakkes veldig mye mindre enn en vanlig bålpanne. :)
https://adv7ent7ure.wordpress.com/adv-ent-ure-firepit/

Joda, fin den, men ikke når man er 5 pluss hund som skal grille samtidig. Pluss at kaffekjelen henger og dingler og putrer mens maten grille.

 

2 timer siden, GuttormG skrev:

Den åpenbare løsningen er å feste tripoden på et skikkelig takstativ!

 

Hadde man bare hatt råd til noe sånt.

Var et sted jeg så en gang at noen hadde laget et selv av noen alu stiger.

Noen som har oppskriften på det eller lignende?

 

Har bare 2 slike thule firkant rør med føtter som brukes i dag. Funker jo det også inntil videre egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det thule bøyler på taket og så hadde jeg to like takbokser, ala svigermorkistetypen, hengende på skjulveggen.

Hadde glemt at jeg hadde 4 takbokser hengende gitt blush

Mener de er Thule 250, lange smale med tupp opp bakerst.

Må bare flytte hengsler på den ene for å kunne åpne dem fra hver side, beslagene var jo bare poppet fast og hullene er der på begge sider.

 

Da får jeg flyttet stativet opp dit, pluss støvler og telt. Vips så har man mulighet for å bruke alle 9 seter på tur ved behov.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thule combibox 250 heter dem, gode gamle svigermor kister :D

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

 

Da ble det bålpanne stativ, grillrist, kaffekjele, og noen campingstoler i den ene.

Fiskestenger i den andre, pluss masse plass til overs for støvler, regntøy og redningsvester B)

Ble ganske så fornøyd selv må jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jasswass skrev:

Bra bruk av gamle bokser. Nå kan du jo ha med svigermor på tur også! 

 

Virkelig fin doning altså. 

Tusen takk B)

Flott farge vi har på bilene våres :wub:

 

Skifta dieselpumpe i dag.

Begynte med at bilen ikke ville starte med under en kvart tank og nesa litt oppover.

I går begynte den å ryke hvitt etter oppstart og hadde hakkete gange, til jeg fikk opp turtallet.

Det samme skjedde flere ganger etter hver oppstart.

 

Godt jeg hadde laget luke i gulvet for et år siden og lagt en ny pumpe på hylla.

Åpnet opp luka og så at låseringen var helt opprusta.

Den kom ut i smådeler så rustflakene spruta.

Dro ut pumpa og den så ikke ut, møkkete, full av noe fettete klissete guffe.

image.jpeg

 

Pumpet ut all dieselen gjennom et fin filter i en trakt og over på reserve kanner.

Støvsugde tanken og tørket den ren med filler.

De første fillene var fulle av svart klissete guffe, som limte fingrene sammen omtrent.

Litt syrefri vaselin på ny gummipakning og den nye pumpa sklei nedi uten problemer. På med ny original låsering, med ordlyden BMW?!? 

Lagde meg like godt et spesialverktøy for låseringen så jeg får rett moment på 40Nm.

image.jpeg

 

Filtrerte dieselen to ganger til før den gikk tilbake på bilen.

Kjørte lufte prosedyre to ganger og prøvestart.

Gikk med en gang, uten en eneste hvitt røykdott eller noe harking.

 

Skal åpne den gamle pumpa og sjekke nøye etter årsak, regner med at den var tett i filtre. For hører den går i begge trinn.

Får jeg den i orden, kan den stå på hylla som nød reserve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...