Gå til innhold

OneTen CSW MY86 - Kamelen blir ny 2021


eliassen

Anbefalte innlegg

Fundert lenge på å lage en prosjektråd på prosjektet mitt, så da er jeg offisielt i gang.

 

Kamelen ble kjøpt i Bergen våren 2004 av Tarjei og den har tidligere gått som e-verks bil i Odda. Innimellom der har noen kjørt med den til Afrika tror jeg. Har ihvertfall funnet mynter fra afrikanske land.

 

Jeg brukte den daglig frem til 2012, da var det så mange feil på EU kontroll som ikke var så enkelt å fikse.

Deriblant et forrykende forbruk av kjølevann og dertil røyklegging av en halv bydel, bakre travers som var mer kjeks +++.

Planen var selvsagt å fikse den opp, men barn, jobb og en Disco2 tok litt for mye tid. 
 

Så da har den stått på tunet i 8 år og lengtet etter å komme ut på veien igjen.

 

Men i mai kom vi endelig i gang, med mål om at 2021 skal vi rulle på vei igjen

E03F11B8-FB9B-483C-A5C0-3819F90FAC41.jpeg

Demontering  ble gjort som familieprosjekt og tok ikke mer en 2-3 dagen. 
Motoren ble tatt ut og rensket for deler å kjørt på fyllinga.

Deretter var det grundig vask av ramma før jeg lagde med sandblåsetelt og startet med å blåse.

 

747649DB-230F-47FE-B5B3-3AE6CD163DF2.png

A659026A-A6C7-47C4-9C1B-0F478C7ECD45.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var endel rust og noen steder var det ikke stål igjen. Så da ble sveiseapparat årets sommergave  til meg og ny baktravers til Kamelen. 
 

FBE1A04C-1356-4779-BE92-D938604AE29D.jpeg

2A44997F-1289-4497-90B0-DEBA0DBBC6BD.jpeg

Bilde viser da min 5 sveis noensinne... fikk heldigvis en venn som er profesjonell sveiser til å ta baktraversen og ikke minst lære meg litt. 
Den sveisen strøk på kontrollen :-) så da ble det å prøve på nytt

Etter sveising ble det igjen sandblåst rundt områdene jeg hadde jobbet,  deretter Zinga og etterbehandlet med Zingatarfree som understellsmasse.
Bakre travers kjøpte jeg ferdig galvanisert. 

Ramma innvendig er sprøytet med Fluidfilm, så da håper jeg at jeg ikke trenger å bekymre meg for rust de neste årene.  

2ACAB612-AE14-4F5C-9E75-D1B80D08FFD9.jpeg

82C64272-80F9-42D2-A851-FDFFF2884D74.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig nok dukket det opp en donor bil her på forumet, disco1 My1992 som var ganske gjennomrustet men har en 200tdi som har kjørt ca 200k, det er jo ingenting for en 200.

 

Så da ble henger leid og koblet på Disco4en og ut på tur for å hente.

9B8CECED-EDC4-4CBB-81DA-5E10DF2D2E67.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosejobb å starte med "ny" ramme. Alt er lett å komme til uten kryping. Jeg brukte FluidFilmGel på alle bolter under montering og tror nok jeg har igjen for det senere. Aller viktigst er det på de 2 lange boltene som fester torpedovegg til ramme, der er et laaaangt hull som ruster og setter den bolten seg fast, ja, da ER den fast...

 

Blir flott dette, lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det går sakt men sikkert fremover. Nye støtdempertåtn er montert og motorfester er sandblåst, behandlet med Zinga og påmontert

 

Skjermbilde 2020-11-02 kl. 00.18.32.png

 

Neste steg var da å løfte inn "ny" motoren.

Skjermbilde 2020-11-02 kl. 00.19.45.png

Skjermbilde 2020-11-02 kl. 00.20.10.png

 

Fantastisk følelse når den kom på plass

 

Skjermbilde 2020-11-02 kl. 00.20.55.png

Endret av eliassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i dag prøvd meg på "jesus mutteren" men har ikke klart å få den løs..... Uten  korrekt verktøy trøbler jeg litt med å få den av.....Har lest endel her inne/youtube ++ men ser ut som om jeg må lage meg noe verktøy. Evt hvis noen har å låne bort til mot betaling eller vil selge er jeg interessert. Tenkte jeg skulle få byttet registerreim før jeg satte på girkasse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har pønsket endel på hvordan det er plass til turbo, eksos, clutch slave og styring på den lille plassen som er....Er det noen som kan betrygge meg på at dette går?

Sitter å vurderer å kjøpe en defender 200tdi manifold for å få flyttet det av veien. Men trenger jeg i tilfelle kun manifold + nye slanger eller må jeg også bytte turbo?

 

Noen som kan hjelpe eller har tips, bilder osv

 

Endret av eliassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt rundt med løsningen på bildet over siden 2004 i 90"en.. Du må lage deg ny eksos manifold med 90 grader vinkel, snu ratt aksel 180 grader for og få plass til slange/rør til intercooler... Trangt men det går fint

Og skal du bruke lt77 gear kasse må du enten fjerne styre tappene eller borre hull til de i clutch huset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, lafterolf skrev:

Eller montere turbo og manifold fra 300tdi.

Hmm, ingen dum ide. Ser ut som betydelig lettere deletilgang på 300tdi deler. Men ser ut som det letteste er å kjøpe hele sulamitten ERR4802. Ligger mye på ebay,, https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_nkw=ERR4802&_sacat=0&_sop=15
Noen som har prøvd kina turboer? I hvertfall ganske mye billigere....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med å tro at de gir like god effekt og at de er ordentlig balansert, men jeg har tatt feil før. Du vil mangle de to manifoldrørene, men de finnes i handelen.

 

Finner du en brukt slitt en kan du også bytte innmaten selv.

https://www.turborebuild.co.uk/webshop/prod_5481949-Enhanced-Turbo-Uprated-Billet-Cartridge-452055-Land-Rover-Defender-Discovery-300tdi.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Det går stadig litt fremover, litt og litt men ikke hver dag. Girkasse er montert, men sleit litt å få de boltene jeg kjøpte fra Steve Parker for å feste Clutchuset til motoren til å passe. Hodene synes jeg var litt store.... men med nok fresing så gikk det. 

Har også fått vannpolert turbohuset og oljepumpa hos en på Rakkestad (Vannpolering Øst), som resten av aluen. Har ikke tatt toppen, men tenker jeg tar den til vinteren når jeg har fått prøvestartet motoren. 

 

FIkk også satt på ny Kina turbo (så får vi se hvor lenge den varer), nye slanger til turboen og hydraulikk slanger til oljekjøling. Blir en liten hybrid dette, med 200TDI motor og manifold med turbo til en 300tdi.
 

Trøbler litt med hydraulikk rørene til styringa, men tenker jeg må en tur innom til en slange leverandør og høre om de kan lage noe til meg, 
Eller så går det fortsatt i sandblåsing og zingalisering av smådeler, skal legge ut litt mer bilder av det etterhvert. 
 

Akkurat nå heller jeg mot å bare børste en del av delene med stålbørste for å få galvaniseringslook på pedaler inne i bilen og lakke de som vises i motorrommet. Men usikker på hvordan det vil se ut over tid.
Et annet punkt jeg kjenner jeg angrer på av og til er at jeg bytter det meste av bolter til galvanisert på det som er stål - stål og samt en del titan på motor (bare for jåleri og utseende)

 

 

Er litt i tenkeboksen rundt lakk, hva er beste erfaringen dere har på fjerning av lakk? (Det er brukt bengalakk, så den må av.....) og trenger en å pusse hvis lakken fjernes eller holder det med etseprimer direkte på blank Birmabright?

Er også interessert i samkjøp av galanisert bulkhead ila juni, så hvis noen vil være med er det bare å gi beskjed, blir jo billigere frakt.
 

Note til meg selv.
Erfaringsmessig så burde jeg nå bli bedre på å lese og sjekke at deler passer, samt at antall i bestillingen er korrekt...... men det er litt feilbestillinger og antallsfeil. Så delelageret vokser, men vil tro at andre kan bruke det eller kanskje på neste prosjekt.
 

IMG_2591.JPG

Endret av eliassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Altfor lenge siden jeg har fått oppdatert, men ting går sakte men sikkert fremover.

I vinter fikk jeg endelig kjøpt ny galvanisert torpedovegg fra Shielder og lekt meg som amatør lakkerer. Vis nylige bilder.png

Fargen som er valgt er orginal LR farge Sand dust.

Det var en ganske deilig følelse når den kom på plass på ramma, oppleves som et betydelig skritt nærmere mål.

Vis nylige bilder 2.png
Enda deiligere når en kan begynne å montere deler.

 

Bulkhead bremser mm.png

Ved siden av går det i kontinuerlig sandblåsing av deler her og der, galvanisering og lakkering.

 

Ombestemte meg i våres for at jeg ville få gått over dysene, selvfølgelig ikke så lett, men ut kom de med en hjemmelaget glidehammer.

Dyser.png


Etter mye lesing på nett kan det se ut som at spissene til 300tdi kan brukes på 200tdi. Tar gjerne i mot tilbakemelding hvis det er feil? I tilfelle ikke er jeg usikker, får ikke tak i spisser til 200tdi uten at de koster galskap mye.

Siden dysene først var ute kunne jeg like godt bytte topppakning. 
Tok den av men er usikker på om den bør planslipes eller ikke? Hva tenker forumet?

Topp.png
Den skal nå til vannpolering, så får jeg evt bestemme plansliping etter det.

 

Siste som er gjort nå arbeid på bakkasse, der var bjelkene i gulvet godt rustet, så der var det bare å kaste støttekanaler og bjelker.
Så i mellomtiden våtsandblåste jeg bakkassa. Kjøpte et sett på Finn, ikke glimrende kvalitet på dysene, så det var forbruksvare. Men godt fornøyd med resultatet.

Våtblåst 2.pngVåtblåst.png
 

 

Endret av eliassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Lafterolf. Ser det er litt rester av gameltoppakning. Det var det også hos meg. Brukte vel et veldig fint smergelpapir og pakningsfjerner spray ifra biltema for å få bort de siste restene. Jeg sjekket så toppen for skjevhet med stållinjal og bladmåler (tennpluggverktøy). Vannpollering tok jeg meg aldri råd til. Ellers vil jeg sterkt anbefale å slipe opp igjen samtlige ventilbunner og bytte alle ventiltetninger på toppen når den alikevel er tatt av. Men dette vet du sikkert. Billen din ser iallefall ut til å bli kjempefin! Gled deg til den dagen du kan vri om startnøkkelen igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg handlet inn en ultralydvasker var der bare å sette i gang med rens av dyser.

Dyse før 2.png
så ganske fæle ut, mye koks, olje og rust.

Rens.JPG

Var nok ikke beste versjon av renser jeg kjøpte meg, men etter lang nok tid løsnet det meste.

Måtte deretter ta en runde med polering for å av rust.

Nå er det bare å vente på nye spisser of deretter få de testet.

IMG_3412.jpg

Hvordan bør jeg oppbevare de mens jeg venter på å ferdigstille og montere?

Bør jeg legge de i et kar med diesel/bensin eller noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker i tillegg StripAll i ultralyd vaskeren - og 50 grader på badet. Har holdt på en stund med å rengjøre / behandle min store samling med bolter / skuer / skiver / mutre ++++ i dette badet. 48 timer gjør underverker og deretter spyling i en delevasker for å hindre ny rust.  Brukte dette også på dysetuppene på Td5 injectorene men stort hell ("perfekt" sylinderbalanse). (og ja: Bare tuppene stakk ned i badet ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bare sitronsyre fra dagligvarebutikken og noen ganger litt salo. Med oppvarming på vann, jeg har vel kjørt på maks 70? grader har dette funket utmerket på alt jeg har puttet oppi. Jeg har den store ultralydvaskern til Biltema, den bråker litt så ikke helt behagelig å være i samme rom som den. Er også ganske dyr så hadde jeg hatt mere tålmodighet burde jeg heller kjøpt en direkte ifra kina. Til småting typisk ikke bildeler har jeg og jeg og en liten kina vasker, den har jeg aldri brukt noe annet en rent vann i. Er litt skeptisk til løsemideler i ultralydvasker, men står den ute går det sikkert bra.

 

Hvor kjøpte du dysespisser? Ebay? Aliexpress? Andre steder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mr. Croft skrev:

Jeg bruker bare sitronsyre fra dagligvarebutikken og noen ganger litt salo. Med oppvarming på vann, jeg har vel kjørt på maks 70? grader har dette funket utmerket på alt jeg har puttet oppi. Jeg har den store ultralydvaskern til Biltema, den bråker litt så ikke helt behagelig å være i samme rom som den. Er også ganske dyr så hadde jeg hatt mere tålmodighet burde jeg heller kjøpt en direkte ifra kina. Til småting typisk ikke bildeler har jeg og jeg og en liten kina vasker, den har jeg aldri brukt noe annet en rent vann i. Er litt skeptisk til løsemideler i ultralydvasker, men står den ute går det sikkert bra.

 

Hvor kjøpte du dysespisser? Ebay? Aliexpress? Andre steder? 

Jeg bestilte nye dyse spisser fra LR parts,. En får ikke tak i 200tdi, så gikk for 300tdi. Etter mye tråling på nett og diverse forum så har flere gjort det uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...